کرمان رکورددار آلودگی هوا در کشور/ هوای ۲۵ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای شهر کرمان همچون روزهای گذشته ناسالم و هوای ۲۵ شهر در کشور، سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سایت و نرم‌افزار سامانه پایش کیفی هوای کشور، امکان نمایش داده‌های مربوط به ایستگاه‌های هر استان، شاخص کیفیت هوای شهرستان‌ها، شاخص آلاینده‌های مختلف به تفکیک ایستگاه و به صورت نمودار و شاخص کیفیت هوای هر ایستگاه روی نقشه تعریف شده و یکی از گزینه‌ها برای چک کردن وضعیت آلودگی هوا در مناطق متفاوت ایران محسوب می‌شود، اما از صبح روز _پنجشنبه، دوازدهم بهمن_ سامانه پایش کیفی هوای کشور و برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان از دسترس خارج شده بود، از این‌رو امروز سنجش کیفی هوای کلان‌شهرها با روز چهارشنبه یازدهم بهمن، بررسی و گزارش شده است.

اگر نگاهی به دو روز گذشته و امروز _جمعه، سیزدهم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا در ایستگاه کلان‌شهر کرمان با شاخص ۱۵۳، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز چهارشنبه یازدهم بهمن، هیچ‌کدام از شهرها در موقعیت ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما شهر کرمان با شاخص ۱۰۷ در شرایط ناسالم (نارنجی) درج شد.

لازم است بدانیم که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کلانشهرهای تبریز با شاخص ۷۲، اصفهان با شاخص ۶۸، شهرکرد با شاخص ۵۷، بیرجند با شاخص ۸۱، مشهد با شاخص ۵۶، بجنورد با شاخص ۵۴، اهواز با شاخص ۷۵، زنجان با شاخص ۶۳، زاهدان با شاخص ۷۱، شیراز با شاخص ۵۹، قزوین با شاخص ۶۷، خرم‌آباد با شاخص ۵۱ و یزد با شاخص ۵۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، روز چهارشنبه یازدهم بهمن، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های اصفهان، کرج، ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، مشهد، اهواز، سمنان، شیراز، قزوین، کرمانشاه و اراک، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۱۴، اردبیل با شاخص ۱۹، کرج با شاخص ۴۷، بوشهر با شاخص ۲۶، تهران با شاخص ۴۳، سمنان با شاخص ۳۰، قم با شاخص ۳۵، سنندج با شاخص ۲۸، کرمانشاه با شاخص ۲۵، یاسوج با شاخص ۴۸، اراک با شاخص ۳۶ و همدان با شاخص ۱۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما طی یازدهم بهمن، شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، بجنورد، زنجان، زاهدان، قم، یاسوج، سنندج، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) بودند.

لازم به یادآوری است که شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ایلام، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، اما طی دو روز گذشته شهرهای بیرجند، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۲ شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که روز چهارشنبه یازدهم بهمن، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۱ شهر پاک (سبز) و شش کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 724906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.