از احتمال جنگ داخلی در آمریکا تا ترور با لباس مبدل

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

کشف پیکر ۳۰ شهید فلسطینی با دست‌های بسته

بر اثر بمباران گسترده مناطق مسکونی و محاصره و گلوله‌باران مراکز درمانی غزه توسط صهیونیست‌ها، ده‌ها غیرنظامی شهید و صدها شهروند فلسطینی مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر به ۲۶ هزار و ۹۰۰ نفر و مجروحان به ۶۵ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است، در حالی که زمان زیادی از جنایت گروه «مستعربین» در یکی از بیمارستان‌های فلسطین نگذشته، جنایت هولناک جدیدی توسط نظامیان صهیونیست رخ داد.

شبکه الجزیره تصاویری از عملیات تفحص پیکرهای شهدایی منتشر کرد که در مدرسه‌ای در بیت لاهیا در شمال نوار غزه با دستان بسته توسط صهیونیست‌ها «زنده به گور» شده‌اند. باشگاه اسرای فلسطین کشف اجساد دست‌کم ۳۰ اسیر دفن شده را تأیید کرد و آن را گواه روشنی بر جنایت جنگی جدید رژیم صهیونیستی دانست. جنبش حماس در واکنش به این جنایت اعلام کرد: ما از نهادهای حقوق بشری می‌خواهیم که جنایت بیت لاهیا را برای محاکمه این ارتش جنایتکار و رهبران نازی آن مستند کنند.

تشدید رویارویی اروپا با روسیه

سه کشور اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از امضای توافقی سه‌گانه با هدف کاهش تشریفات اداری به منظور ارسال سریع نیروهای نظامی و تسلیحات به سمت جبهه‌های شرقی در صورت بروز جنگ با روسیه خبر دادند. به نقل از خبرگزاری رویترز، با توافق حاصل شده بین آلمان، هلند و لهستان، انتظار می‌رود آمریکا و سایر متحدان ناتو، نیروهای نظامی بسیاری را از طریق بنادر دریای شمال در سراسر آلمان و لهستان به سمت جبهه شرقی بفرستند.

این در حالی است که دیروز ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تحرکات اخیر اروپا علیه روسیه و ادعاهای آن‌ها مبنی بر اینکه روسیه قصد آغاز جنگی دیگر در اروپا را دارد، تأکید کرد: «روسیه از کشورهای غربی می‌خواهد که قصد آغاز جنگ در اروپا را به مسکو نسبت ندهند و این دیدگاه را به مسکو تحمیل نکنند.».

وی همچنین درباره اتهامات رسانه‌های غربی در زمینه استفاده از تسلیحات سایر کشورها در عملیات نظامی در اوکراین پاسخ داد: «روابط با ایران و کره‌شمالی بر مبنای دو جانبه و بر اساس احترام متقابل است و این مناسبات با هدف تأمین منافع متقابل انجام می‌شود.»، وی همچنین اعلام کرد: «روسیه هیچ تعهد بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذارد. کاری که ما انجام می‌دهیم، چگونه انجام می‌دهیم، چرا آن را انجام می‌دهیم، به طور کلی یک موضوع کاملاً شخصی ما در روابط با کشورهای دیگر است.»

تیغ تل‌آویو بر نهادهای حقوق بشری

هم‌زمان با افزایش فشار سیاسی بر سازمان آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل‌متحد برای آوارگان فلسطینی، آنروا به واسطه قطع حمایت‌های مالی شماری از کشورهای متحد آمریکا و رژیم صهیونیستی، منابع خبری هم گزارش دادند، ارتش این رژیم در حمله به یکی از مراکز آنروا در غزه شماری از کارمندان این سازمان را دستگیر کردند. فشارها بر آنروا در حالی است که این اقدامات، شرایط انسانی در غزه را وخیم‌تر خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این دستگیری‌ها در حالی رخ داد که هم‌زمان با آن، رژیم صهیونیستی، در یک پرونده اطلاعاتی مملو از ادعا و اتهام، مدعی شد حدود ۱۹۰ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در عملیات طوفان‌الاقصی مشارکت داشتند. بنابر این گزارش، اتهاماتی که رژیم صهیونیستی علیه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» مطرح کرد، آن هم درست یک روز بعد از صدور حکم دادگاه لاهه علیه تل‌آویو در پرونده نسل‌کشی، شماری از کشورها را به رهبری آمریکا بر آن داشت تا کمک‌های خود به این آژانس را تعلیق کنند؛ حالا پس از چند روز این اتهامات بی‌اساس علیه حدود ۱۹۰ کارمند آنروا تکرار شده است.

در این پرونده‌سازی اطلاعاتی که به رؤیت رویترز رسیده، این ادعا مطرح شده است که این کارمندان، از جمله «آموزگاران» در پوشش این آژانس با مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) همکاری کرده‌اند و نام و تصویر ۱۱ نفر از آنها نیز در این پرونده ذکر و ضمیمه شده است.

ترور با لباس مبدل

صد و شانزدهمین روز تجاوز نظامی رژیم‌صهیونیستی به فلسطین با یک جنایت هولناک همراه شد. نیروهای صهیونیست در تازه‌ترین جنایات خود این‌بار با لباس مبدل به بیمارستان ابن‌سینا در کرانه باختری یورش برده و سه فلسطینی را ترور کردند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، نیروهای ویژه ارتش رژیم‌صهیونیستی سحرگاه روز گذشته سه جوان فلسطینی از جمله دو برادر به نام‌های محمد و باسیل غزاوی و محمد جلامنه را داخل بیمارستان ابن‌سینا در جنین ترور کردند.

بنا به این گزارش، دوربین‌های مداربسته بیمارستان نشان دادند ۱۰ نیروی ویژه اسرائیلی با لباس‌های غیرنظامی و در پوشش پزشکان فلسطینی وارد بیمارستان شده و به طبقه سوم رفتند و در آنجا بعد از درگیری با کادر درمان، سه جوان را با استفاده از اسلحه سبک مجهز به صدا خفه‌کن ترور کردند.

سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که محمد جلامنه از اعضای حماس، محمد غزاوی از اعضای تیپ جنین و برادرش باسیل از اعضای جنبش جهاد اسلامی در بیمارستان ابن‌سینا ترور شدند. منابع خبری فلسطینی نیز از نفوذ نیروهای ویژه صهیونیست به اتاق شهید باسیل غزاوی و شلیک گلوله به وی در حالت خواب خبر دادند.

تگزاس دست به ماشه در برابر کاخ سفید

تشدید اختلاف‌ها میان دولت بایدن و فرماندار تگزاس برای باز کردن مرزهای جنوبی این ایالت به روی مهاجران، خطر بروز جنگ داخلی را افزایش داده و بار دیگر پدیده تگزیت را بر سر زبان‌ها انداخته است.

آنچه در هفته‌های اخیر آتش این اختلافات را شعله‌ورتر کرده، رأی دادگاه عالی آمریکا همسو با تصمیمات بایدن برای بازگشایی مرزها و دستور به برداشتن سیم خاردارها در بخش‌هایی از مرز این ایالت است. شرایط به قدری وخیم است که کارشناسان وقوع جنگ داخلی و تقابل این ایالت و حامیانش با دولت بایدن را بسیار جدی می‌دانند.

آنطور که منابع خبری گزارش داده‌اند پس از صدور رأی دادگاه و اعزام نیروهای فدرال به مرزهای جنوبی، گشت مرزی آمریکا (یو اس‌بی‌پی) و گارد ملی تگزاس چشم‌درچشم هم شده‌اند و در اطراف شلبی پاک در شهر کوچک تگزاس، هر یک در انتظار کوچک‌ترین حرکتی از دیگری برای حمله هستند.

کاخ سفید در حالی از تگزاس می‌خواهد از ورود مهاجران ممانعت نکند که تنها ماه گذشته عبور ۲۲۵ هزار مهاجر غیرقانونی از مرز، رکوردی هشدار برانگیز را برای این ایالت به ثبت رسانده است.

گرگ آبوت، فرماندار تگزاس آشکارا در برابر دستور بایدن ایستاده و با بیانیه‌هایی مخالفت خود را اعلام کرده است؛ او در شبکه ایکس نیز نوشت: «این آخر کار نیست. سیم خاردارهای تگزاس بازدارنده‌های مؤثر در برابر عبور محرک‌های غیرقانونی بایدن است. من به دفاع از اختیارات قانونی تگزاس برای دفاع از مرزها ادامه می‌دهم و نمی‌گذارم دولت بایدن دارایی‌های ما را نابود کنند.»

کد خبر 724722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.