لزوم حریم‌گذاری در دوران تاهل برای حفظ زندگی سالم و پایدار

مشاور و روان‌شناس خانواده با اشاره به لزوم حریم‌گذاری و حفظ فاصله‌های سالم برای پایداری زندگی گفت: با وجود تمام تفاوت‌های موجود بین یک زوج، هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند مانند زندگی مجردی خود در زندگی مشترک رفتار کند.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بافت و نقش جدید افراد پس از ازدواج و آغاز زندگی مشترک اظهار کرد: یک پسر و دختر جوان از دو خانواده متفاوت با یکدیگر ازدواج می‌کنند و زندگی مشترکی را تشکیل می‌دهند که هر یک از آن‌ها فرهنگ، دیدگاه، آداب و رسوم، شخصیت و حتی اهداف متفاوتی دارند.

وی افزود: با وجود تمام تفاوت‌های موجود بین یک زوج، هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند مانند زندگی مجردی خود در زندگی مشترک رفتار کند، اما گاهی، زوج‌ها فراموش می‌کنند که امتیازها و نکات مثبت زندگی مشترک سرجای خود قرار دارد و باید پذیرای محدودیت‌هایی نیز باشند.

این مشاور و روان‌شناس خانواده تصریح کرد: زندگی افراد پس از ازدواج به‌طور قطع متفاوت خواهد بود، چراکه به فرد دیگری متعهد شده‌اند و نقش‌های جدیدی نیز در کنار زندگی مشترک برای آن‌ها پدیدار می‌شود.

وی ادامه داد: زن و شوهر علاوه بر اینکه باید مهارت کنار هم بودن با وجود تفاوت‌ها را در خود تقویت کنند، باید بدانند با خانواده و اقوام همسر خود نیز مواجه هستند و باید مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و عاطفی مناسبی را برای برخورد با آن‌ها انتخاب کند.

وی با بیان اینکه حفظ حریم خصوصی زندگی و داشتن آگاهی از چگونگی گفت‌وگو با خانواده همسر از دیگر مهارت‌هایی است که زوج‌ها باید نسبت به آن آگاه باشند، گفت: خانواده‌های دختر و پسر نیز باید مراقب نحوه رفتار خود با آن‌ها باشند، احترام را به‌خوبی حفظ و موقعیت افراد، حریم‌گذاری و حفظ فاصله مناسب را درک کنند.

روان‌شناس و مشاور خانواده اضافه کرد: در واقع به‌منظور افزایش تحکیم زندگی مشترک یک زوج و پیشگیری از بروز آسیب و چالش، علاوه بر اینکه خود زن و شوهر باید متوجه نقش‌های جدید خود و مراقب پدیده‌های جدید باشند، اطرافیان، دوستان، خانواده، اقوام و حتی آشنایان نیز باید متوجه تغییر نقش‌ها باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییراتی که با تشکیل یک زندگی مشترک در زندگی شخصی یک زوج ایجاد می‌شود، حتی گاهی ممکن است خود زوجین با افرادی قطع ارتباط کنند، با افرادی ارتباط بگیرند یا نحوه ارتباط‌گیری متفاوتی را با برخی افراد انتخاب کنند.

کد خبر 724384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.