۳ هتل در منطقه ۹ اصفهان احداث می‌شود/ افزایش ۳۰ درصدی بودجه در ۱۴۰۳

طرح «هر هفته با یک منطقه» هفته جاری به منطقه ۹ شهرداری اصفهان رسیده است؛ مدیر این منطقه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا ظرفیت‌ها، پروژه‌های در حال اجرا، بودجه و اعتبارات این منطقه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۹ شهرداری اصفهان در عرصه‌ای با مساحت ۲۳ کیلومترمربع، از سمت شمال به خیابان شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، از جنوب به ناژوان و حاشیه زاینده‌رود، از شرق به بزرگراه شهید خرازی و از غرب به خیابان آتشگاه و محله جروکان تا شهید غفاری و خیابان اشرفی اصفهانی محدود می‌شود.

این منطقه از شمال با مناطق ۲ و ۱۱، از شرق با منطقه یک و از جنوب با رودخانه زاینده‌رود هم‌جوار است؛ منطقه ۹، غربی‌ترین بخش شهر اصفهان و شامل ۹ محله از جمله محلات گورتان، ناژوان، جاوان پایین، زهران، لادان، نصرآباد، کارلادان، جروکان و سودان است؛ این منطقه به‌دلیل همجواری با رودخانه زاینده‌رود به ریه‌های شهر اصفهان معروف است.

خیابان آتشگاه یکی از خیابان‌های اصلی این منطقه محسوب می‌شود که از بزرگراه شهید خرازی یعنی از محله گورتان آغاز و از محله‌های نصرآباد، کارلادان و جروکان می‌گذرد و در مرز منطقه ۹ و شهرستان خمینی‌شهر خاتمه می‌یابد؛ از خیابان‌های معروف دیگر این منطقه می‌توان به خیابان‌های میرزاطاهر، اشرفی اصفهانی، مظاهری، وحدت، کهندژ و خیابان صمدیه‌لباف اشاره کرد.

منطقه ۹ شهرداری اصفهان علاوه‌بر اینکه در مساحت بسیار زیادی از فضای سبز ارگانیک، اراضی کشاورزی و باغ‌های فراوان بهره می‌برد، دارای آثار باستانی بسیاری از جمله مسجد جامع گورتان، امام‌زاده سلطان ایوب، برج کبوترخانه زهران، ابودردا، منارجنبان در محله کارلادان، کوه آتشگاه در محله جروکان و لواخانه یا مسجد گنبد آزادان است.

از جمله نقاط قوت این منطقه می‌توان به وجود ۲۵ درصد مادی‌ها و ریه‌های تنفسی شهر اصفهان در آن اشاره کرد، همچنین کمربند سبز حفاظتی رودخانه در این منطقه قرار دارد و وجود اماکن تاریخی از جمله منارجنبان و آتشگاه موجب توسعه جنبه توریستی و گردشگری منطقه ۹ می‌شود.

همچنین وجود اراضی باغ‌ها در سطح منطقه و امکان فرصتی جهت احداث مجموعه‌های باغ ویلا در این منطقه، موقعیت استراتژیک منطقه به لحاظ واقع شدن در ورودی غرب اصفهان، وجود ظرفیت‌هایی برای سرمایه گذاری به صورت مشارکتی در راستای رونق بخشی به منطقه و وجود فرصتی مناسب برای احداث مجموعه‌های مسکونی، آموزشی و دانشگاهی از جمله فرصت‌های این منطقه به‌شمار می‌رود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از روند برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در این منطقه است.

۳ هتل در منطقه ۹ اصفهان احداث می‌شود/ افزایش ۳۰ درصدی بودجه در ۱۴۰۳

میزان جمعیت شناور در منطقه ۹ اصفهان با ساکنان آن برابر است

ایمنا: منطقه ۹ اصفهان به لحاظ جغرافیایی در چه وضعیتی قرار دارد؟

قاضی‌عسگر: منطقه ۹ شهرداری اصفهان اصلی‌ترین ورودی غرب به مرکز کشور است، از این‌رو جمعیت بسیار زیاد و شناوری در خیابان آتشگاه وجود دارد که می‌توان گفت، گاهی این جمعیت شناور با ساکنان این منطقه برابری و این موضوع دیده شدن منطقه را دوچندان می‌کند.

گردشگری بودن منطقه ۹ شهرداری اصفهان و داشتن نقاطی مانند ناژوان، کوه آتشگاه و بنای تاریخی منارجنبان و از سوی دیگر وجود رستوران‌ها و صنایع غذایی از دیگر دلایل حضور جمعیت شناور در این منطقه است.

جمعیت این منطقه بالغ بر ۸۰ هزار نفر است و نوروز ۱۴۰۲ پربازدیدترین بنای تاریخی اصفهان متعلق به منارجنبان در این منطقه بوده است.

در این منطقه حدود ۱۳۰ کیلومتر انهار و مادی وجود دارد که می‌توان گفت، بیشترین طول انهار و مادی شهر اصفهان در این منطقه وجود دارد؛ ۱۸۰ هزار درخت و درختچه در این منطقه وجود دارد که در حال حاضر از آن‌ها نگهداری می‌کنیم؛ این درختان پیش‌تر با ۹۰ اینچ آب در ثانیه آبیاری می‌شد، اما در حال حاضر با ۱۷ اینچ آب در ثانیه از آن‌ها نگهداری می‌شود.

تعداد ۲۷ حلقه چاه در منطقه ۹ شهرداری اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۲۰ حلقه چاه در حال حاضر آب ندارد و خشک شده است.

کل فضای سبز این منطقه حدود ۱۵ هکتار و سرانه هر شهروند ۱۸.۴ مترمربع است

در واقع می‌توان منطقه ۹ را با این تعداد درخت و انهاری که در آن وجود دارد، یک باغ‌شهر در نظر گرفت که از حدود ۲ هزار هکتار مساحت آن، ۱۰۰۰ هکتار آن خارج از محدوده شهری است؛ از ۱۰۰۰ هکتار داخل محدوده، ۵۰۰ هکتار به اراضی کشاورزی و باغ‌های آن اختصاص دارد و از ۵۰۰ هکتار باقی‌مانده چیزی حدود نصف آن مربوط به کاربری‌های غیرمسکونی است که از آن‌ها نیز کسب درآمدی نخواهیم داشت، بنابراین تنها از یک‌هشتم مساحت منطقه می‌توانیم درآمد داشته باشیم که هشت برابر آن باید هزینه نگهداری بپردازیم.

کل فضای سبز این منطقه حدود ۱۵ هکتار و سرانه هر شهروند ۱۸.۴ متر مربع است که از این میزان ۱۶.۴ متر مربع در اختیار منطقه و پارک و فضای سبز عمومی است و ۲ متر مربع باغ‌ها و اراضی کشاورزی ارگانیک است.

نگهداری از ساخت‌وساز خلاف، نگهداری از تغییر کاربری، حفظ و حراست از فضای سبز و نظافت و حمل زباله که هزینه آن در مجموع ۸ برابر درآمد شهرداری در این منطقه می‌شود؛ خشکسالی از جمله مباحث هزینه‌بری است که منطقه با آن در حال دست و پنجه نرم کردن بوده، اما ما برای حفظ سبزینگی درختان برای آبیاری باغ‌های خصوصی نیز در حال کمک‌رسانی هستیم.

منطقه ۹ شهرداری اصفهان دارای ۱۲ محله رسمی و حدود ۲۵ محله غیررسمی است؛ برای مثال محله گلستان و سودان از نظر اهالی دو محله جداگانه محسوب می‌شود اما از نظر شهرداری یک محله به حساب می‌آید.

محلات این منطقه دارای بافتی بومی است و به غیر از محله ناژوان که دارای مهاجران متمول است، سایر محلات مهاجر ندارد؛ البته در محله سودان نیز تا حدودی اتباع خارجی سکونت دارند که در واقع حاشیه منطقه محسوب می‌شود.

خیابان‌های اصلی منطقه شامل خیابان‌های آتشگاه، شهید اشرفی اصفهانی و میرزا طاهر شرقی و غربی، کندروی شهید خرازی و خیابان‌های شهید حجازی، قدس، بهشت، شهید نبوی‌منش و وحدت می‌شود.

شهرداری برای احداث گلخانه در منطقه ۹ عوارض محدودی دریافت می‌کند

ایمنا: سبزینگی و فروشندگان متعدد گل و گیاه ظرفیت مهمی در این منطقه برای جذب گردشگران است!

قاضی‌عسگر: بله، همینطور است. گلخانه‌های این منطقه ازجمله ظرفیت‌هایی است که علاوه بر باغ‌های آن به سبزینگی منطقه افزوده است؛ برای احداث این گلخانه‌ها در ۱۰۰۰ هکتار خارج از محدوده شهری این منطقه، محدودیتی وجود ندارد و شهرداری در این خصوص به افراد سخت‌گیری نمی‌کند، چراکه این اراضی اگر گلخانه نشود، کاربری دیگری هم نخواهد داشت و نمی‌توان از آن‌ها برای کاربری تجاری یا مسکونی استفاده کرد، از این رو برای بایر نماندن این زمین‌ها، شهرداری در بحث احداث گلخانه با افراد متقاضی، همکاری و از آن‌ها در این راستا حمایت می‌کند.

بعضی از این گلخانه‌ها تنها به عرضه و فروش گل می‌پردازند، اما بعضی دیگر تولیدکننده نیز هستند که در مجموع، شهرداری از آن‌ها به جز عوارضی محدود، هزینه دیگری دریافت نمی‌کند.

خیابان قدس از مهم‌ترین خیابان‌های این منطقه در بحث داشتن گلخانه و فروش انواع گل بوده و به عنوان گذر گل و گیاه در منطقه مطرح شده است؛ رفیوژهای فضای سبز در اختیار آن‌ها قرار گرفته شده که در آن انواع گل و درخت‌ها را می‌چینند و آبیاری می‌کنند.

بیش از ۳۰ میلیارد تخصیص سالانه برای آزادسازی کندروی خیابان آتشگاه اصفهان

ایمنا: برای کاهش ترافیک خیابان آتشگاه چه برنامه‌ای دارید؟

قاضی‌عسگر: ماشین‌محور بودن خیابان آتشگاه از جمله مشکلات آن است و انسان‌محوری در آن به حاشیه رفته است؛ طول این خیابان ۹ کیلومتر است و به دلیل اینکه تردد ماشین‌ها در این خیابان در اولویت است، شهرداری اقدام به ایجاد مسیر بی‌آرتی در آن کرده است.

نصب دوربین‌های نظارت تصویری برای کاهش و کنترل سرعت، خط‌کشی‌ها، سرعتگاه‌ها، افزایش چراغ‌های راهنمایی و آزادسازی کندرو که سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد بودجه به آن اختصاص داده می‌شود، از جمله اقداماتی است که تاکنون در این خیابان انجام شده است.‌

ایمنا: بودجه و اعتبارات منطقه ۹ در سال آینده چقدر است؟

قاضی‌عسگر: امیدواریم با تمهیداتی که انجام شده است، بتوانیم تا پایان سال بودجه منطقه را محقق کنیم؛ این مبلغ برای سال جاری ۳۱۱ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش دارد؛ از این مبلغ حدود ۳۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های محله‌محور، ۷۷ میلیارد، پروژه‌های عمرانی، ۶۸ میلیارد مربوط به پروژه‌های مهم منطقه‌ای و شاخص و ۴۰ میلیارد به پروژه‌های منطقه‌ای اختصاص داده شده است که می‌توان گفت، ۲۵ درصد از این رقم به پروژه‌های منطقه‌ای و محله‌محور با هدف بهره‌بردن ساکنان محلات در این منطقه از امکانات و خدمات لازم اختصاص یافته است.

پروژه‌های شاخص سال جاری در منطقه شامل احداث مسیر و ایستگاه‌های بی‌آرتی در خیابان آتشگاه، احداث پل بین خیابان دهستان و صاحب‌روضات در منطقه یک که در حال حاضر در حال احداث است، احداث ایستگاه آتش‌نشانی غرب که تملک زمین آن انجام و طرح آن ابلاغ شده است و تا پایان سال اجرا خواهد شد، تملک و توسعه بوستان مهر، مشارکت با مساجد و مراکز فرهنگی برای احداث فرهنگسرا و ورزشگاه و تملک کندروی آتشگاه که ۳۲ میلیارد تومان ردیف به آن اختصاص داده شده است.

پروژه‌های منطقه‌ای نیز شامل آشکارسازی گذرگاه عابرپیاده خیابان آتشگاه، نصب دوربین‌های نظارت تصویری، ایجاد منابع آبی در بوستان‌ها، ایجاد پاتوق‌های شهری، بازسازی تمام فرهنگسراهای محلی ازجمله خانه فرهنگ سودان و ورزشگاه‌ها که سرمایه شهر محسوب می‌شود، انجام دیوارنگاره‌ها و مناسب‌سازی پیاده‌روها در خیابان‌های آتشگاه، میرزاطاهر و زیتون و نصب پنل‌های خورشیدی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و پروژه‌های محله‌محور که یکی از اصلی‌ترین محورهای خدماتی در این دوره از مدیریت شهری است که این طرح سال ۱۴۰۱ در محلات سودان و لادان و سال جاری پس از ادامه محله لادان در محله جروکان اجرا شده است؛ در واقع معتقدیم، اگر در این طرح بتوانیم آزادسازی را در ستون فقرات محله که نقاط اصلی آن است، انجام دهیم، این اقدام، محرک توسعه خواهد شد.

ساماندهی بوستان‌ها، پیاده‌روسازی، مناسب‌سازی معابر و نورپردازی‌ها، زیرسازی و آسفالت معابر فرعی و بازسازی و زیباسازی بعضی امام‌زادگان محلات از دیگر اقدامات در راستای اجرای طرح محله‌محوری در این منطقه بوده است؛ سال آینده نیز احداث سرویس‌های بهداشتی در خیابان اشرفی اصفهانی، تملک و احداث بوستان در محله مهدیه، آزادسازی گلوگاه‌ها در ادامه خیابان لادان، احیای برج‌های کبوترخانه و بازسازی معابر و انهار در دستور کار شهرداری منطقه قرار و ردیف‌های خوبی برای آن در بودجه در نظر گرفته شده است.

جذب بودجه منطقه ۹ شهرداری اصفهان در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بوده که می‌توان گفت، وضعیت آن نسبت به سال گذشته تا حدودی بهتر شده است و امیدواریم با تصویب طرح تطبیق‌سازی ارتفاعات در منطقه بتوانیم تا پایان سال آن را به‌طور کامل محقق کنیم؛ بودجه پیشنهادی سال آینده برای این منطقه ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال جاری ۳۰ درصد افزایش داشته است.

۳ هتل در منطقه ۹ اصفهان احداث می‌شود/ افزایش ۳۰ درصدی بودجه در ۱۴۰۳

خشک‌شدن چاه‌های آب و بی‌آبی از مشکلات بارز منطقه ۹ است

ایمنا: در حال حاضر منطقه ۹ اصفهان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟

قاضی‌عسگر: اراضی کشاورزی از بزرگترین مشکلات مردم این منطقه است، چراکه در این اراضی امکان کشت و کار وجود ندارد و برای ساخت‌وساز در این زمین‌ها، تغییر کاربری نیز بسیار سخت است.

برای احیای بافت فرسوده در این منطقه برنامه ویژه‌ای ازجمله اختصاص یک تا دو طبقه مازاد به زمین‌هایی که قابلیت دو طبقه بودن را داشته باشد، در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ۷۰ درصد تخفیف برای احیای بافت فرسوده و ۹۰ درصد تخفیف برای عوارض و تراکم احداث هتل در منطقه ۹ شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است.

تاکنون ۲ پروانه برای احداث هتل در این منطقه صادر شده و یک هتل نیز در این منطقه در حال احداث است.‌

همان‌طور که اشاره کردم یکی از مشکلات این منطقه اراضی کشاورزی و باغات داخل و خارج محدوده منطقه است، برخی مالکان به امید تغییر کاربری درختان را خشک می‌کنند یا پنهانی درخت‌بری می‌کنند و برخی افراد سودجو هم خیابان‌ها و مادی‌های دارای درخت را نشان کردند که سال گذشته با هماهنگی مقام قضائی و دادستان احکام ویژه‌ای در ارتباط با قطع غیرقانونی درختان صادر شد.

در حال حاضر دو اکیپ در این راستا دستگیر شدند و برای آن‌ها احکام سنگین صادر شده است این درخت‌بری‌ها به محدوده ناژوان هم سرایت کرده است و مردم نگران هستند.

هفته گذشته با اعلام شهروندان به ۱۳۷ اکیپ‌ها چند نفر را دستگیر کردند و چوب‌های جمع‌آوری شده را ضبط کردند.

اگر شهروندان کسی را می‌شناسند که قاچاق چوب انجام می‌دهد اعلام کنند تا اقدامات لازم در کمترین زمان ممکن انجام شود.

ایمنا: چه تعداد پروژه سرمایه‌گذاری در این منطقه فعال است؟

قاضی‌عسگر: در حال حاضر پنج پروژه مشارکتی مهم در این منطقه داریم که مهم‌ترین آن‌ها مجتمع اداری و تجاری جنب منارجنبان است؛ پروانه ساخت این پروژه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و با نظارت مستقیم وزارت میراث صادر شده است؛ این پروژه تنها جنبه سودآوری ندارد، بلکه ۱۵ هزار متر مربع زیربنا دارد که ۴ هزار متر مربع آن مفید است و ۱۱ هزار متر مربع آن فضای سبز و باغچه است تا بتواند دید منارجنبان را حفظ کند.

پروژه‌های قدس، زاگرس و دریای گل از دیگر پروژه‌های مشارکتی این منطقه است.

کد خبر 724372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    کوه آتشگاه در محله هرستان واقع شده نه جروکان. دوما بیشتر رستوران های خیابان آتشگاه و بلوار الغدیر در محدوده خمینی شهر هستند نه منطقه ۹ اصفهان.