حضور در انتخابات یک وظیفه حقوقی، قانونی و دینی است

نماینده ادوار مجلس گفت: حضور مردم در انتخابات یک وظیفه حقوقی، قانونی و دینی است؛ حق مردم این است که در انتخابات شرکت کنند، قانون اساسی بر این مسئله اهتمام دارد و رهبر معظم انقلاب نیز آن را وظیفه شرعی دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتخابات اسفند سال جاری به تشریح مؤلفه‌های افزایش مشارکت در این رقابت حساس سیاسی پرداخت و اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۰ انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار شده است؛ مردم و کارگزاران و شورای نگهبان در خصوص انتخابات تجارب زیادی دارند، بنابراین انتخابات پیش رو یک امر طبیعی و معمولی است.

حق مردم این است که در انتخابات شرکت کنند

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا کشوری وجود ندارد که در طول ۴۵ سال این میزان انتخابات برگزار کرده باشد، افزود: برای مشارکت حداکثری باید برای مردم به صورت اقناعی تفهیم کنیم که حضور در انتخابات یک وظیفه حقوقی، قانونی و دینی است؛ حق مردم این است که در انتخابات شرکت کنند، قانون اساسی بر این مسئله اهتمام دارد و رهبر معظم انقلاب نیز آن را وظیفه شرعی دانسته‌اند؛ از این‌رو لازم است که بر اساس این وظایف همه گروه‌ها در انتخابات شرکت کنند.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: شرکت در انتخابات اسفند مانند نماز صبح واجب، مانند رعایت مقررات راهنمایی رانندگی وظیفه و تکلیفی است که باید مردم با شور و شوق به آن عمل کنند.

نبود نظارت مستمسکی برای شرکت نکردن در انتخابات

حجت‌الاسلام اکرمی با بیان اینکه مردم حرف‌ها و نارضایتی‌های بحقی دارند و بر همین اساس معترض هستند و سوال می‌کنند که این مسئولانی که از ما می‌خواهند در انتخابات شرکت کنیم برای ما چه کرده‌اند؟ و چرا خواسته‌ها و تقاضاهای ما را دنبال نمی‌کنند؟ گفت: یکی از دلایل نارضایتی مردم، مسئله نبود نظارت در جامعه است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال وقتی مردم برای خرید کالایی دو قیمت متفاوت از دو فروشنده دریافت می‌کنند یا در بخش درمان می‌بینند که قیمت دارو در این ماه با ماه دیگر تفاوت دارد یا هزینه ویزیت پزشکان هر روز تغییر می‌کند یا حتی برای حمل‌ونقل قیمت‌ها ثابت نمی‌ماند، نشان‌دهنده نبود نظارت یا ضعف در نظارت است؛ مردم این نبود نظارت را مستمسکی می‌دانند تا در انتخابات شرکت نکنند.

وی ادامه داد: همچنین مسئله نبود تشویق یا تنبیه فردی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند یا نمی‌کند یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت مردم خواهد بود؛ از این‌رو باید افرادی که تخلف یا تقلب می‌کنند، توسط سیستم تشویق و تنبیه شوند.

نماینده ادوار مجلس ابراز کرد: متأسفانه در رابطه با عملکرد نظام در این ۴۵ سال کمی سستی داشته‌ایم؛ با این حال با همه مشکلاتی که از داخل یا خارج برای ما به وجود آمده کارها و خدمات بایسته‌ای نیز انجام شده است؛ ایران ۱۴۰۲ با ایران ۱۳۵۷ اصلاً در هیچ بخشی قابل قیاس نیست؛ در بخش آموزش، آموزش عالی، درمان، بهداشت، خدمات، راه و امثال اینها شاهد پیشرفت چشمگیر ایران بوده‌ایم، اما چون خوب تبیین نکرده و به رخ نمی‌کشیم، عده‌ای می‌گویند که اینها برای ما چه کار کرده‌اند یا می‌خواهند چه کنند؟

وی با بیان اینکه باید به صورت اقناعی عمل کنیم و دستاوردهای نظام را برای مردم تبیین کنیم، گفت: همه دستگاه‌های تبلیغاتی و تعلیماتی ما از آموزش و پرورش گرفته تا سازمان تبلیغات و صدا و سیما و ائمه جماعت باید بیشتر به موضوع تبیین توجه کنند تا شور و شوق حضور مردم در انتخابات به وجود بیاید.

فتیله احزاب با شهادت دکتر بهشتی پایین کشیده شد

حجت‌الاسلام اکرمی در خصوص حضور جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات اذعان کرد: به‌طور کلی ما نتوانسته‌ایم در این ۴۵ سال احزاب قوی و جامعی داشته باشیم؛ در آغاز انقلاب حزب جمهوری به همت شهید بهشتی ایجاد شد و کارهای خوبی هم انجام گرفت، اما با شهادت ایشان متأسفانه فتیله احزاب پایین کشیده شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه احزاب در بین مردم عضوگیری، آموزش و سرمایه‌گذاری نداشته‌اند و موفقیتی هم کسب نکرده‌اند. مردم هم به احزاب علاقه نشان ندادند و به نظر می‌رسد باید توده‌ای‌وار روی مردم کار کرد و از مردم خواست منهای وابستگی یا عضویت یک حزب یا جمعیتی در انتخابات ۱۱ اسفند حضور پیدا کنند.

کد خبر 724371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.