برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم

گریبان‌گیر شدن قم با معضل ترافیک در شریان‌های اصلی موجب شد مجموعه مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای در راستای کاهش این مشکل داشته باشد، چراکه ترافیک معابر اصلی از جمله میدان سپاه علاوه بر معضل شهر به دغدغه شهروندان تبدیل‌ شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، اهمیت موضوع ترافیک در جامعه شهری مدرن و نیمه‌مدرن یک واقعیت انکارناپذیر است، که علاوه بر اثرگذاری در رضایت شهروندی، بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی اثرگذار است.

این پدیده اجتماعی با بروز مشکلاتی چون اتلاف وقت، هدر دادن فرصت‌های مناسب زندگی، آلودگی صوتی و هوایی، هدررفتن سرمایه‌های ملی مانند سوخت، مشکلات روحی و روانی و ناراحتی‌های عصبی همراه است.

برای برون‌رفت از این مشکل باید از راهکارهای کارشناسی بهره گرفت. گرچه اجرا و عملیاتی شدن برخی پروژه‌ها زمان‌بر و پرهزینه است، اما ممکن است در جریان مهندسی ارزش، اجرای برخی از این پروژه‌ها ضروری به نظر برسد.

یکی از نقاط مهم و ترافیکی در شهر قم که توجه مدیران شهری را به خود جلب کرده میدانی است در ابتدای منطقه چهار شهری به نام میدان سپاه که در مرکز شهر قرار گرفته است و بلوار شهید اخلاقی را به بلوار جمهوری متصل می‌کند.

تلاقی محور عمار یاسر با محور جمهوری از ویژگی‌های شاخص میدان سپاه است و به همین خاطر به یکی از میدان‌های پرازدحام و ترافیکی شهر قم تبدیل شده است.

برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم

ارائه راهکارها در راستای کاهش بار ترافیکی

رضا خانه‌زادیزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مسدودسازی یکی از ضلع‌های میدان سپاه به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت و احداث تقاطع غیرهمسطح به‌عنوان راهکار بلندمدت برای کاهش ترافیک این میدان مطرح است.

وی با تأکید بر معضل ترافیک در شریان‌های اصلی شهر قم، تغییر در باور و نگرش‌های افراد را مهم‌ترین راهکار برای کاهش ترافیک دانست و افزود: از دیگر راهکارها در راستای کاهش ترافیک می‌توان به توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، کاستن از سفرهای شهری با هوشمندسازی، گران کردن هزینه استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه شخصی به‌ویژه در ساعات پیک و اعمال برخی، اصلاحات هندسی تقاطع‌ها و معابر و دسترسی‌ها، سیاست‌گذاری در تغییر ساعات ادارات و مدارس، مدیریت فضاهای پارک خودرو، اجرای طرح جامع حمل‌ونقل شهری، حرکت در مسیر شهر هوشمند اشاره کرد.

برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم

طراحی فاز یک تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه

عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی عمرانی شهرداری قم از طراحی فاز یک تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه خبر داد و افزود: برای ادامه محور عمار یاسر و رسیدن به بلوار شهید صدوقی راه دیگری جایگزین میدان سپاه وجود ندارد و این موضوع اجرای پروژه را قدری حساس کرده است.

وی گران بودن قیمت تملک، وجود پست برق و حجم ترافیک موجود را سه چالش مهم اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه دانست و ابراز کرد: برای تقاطع میدان سپاه به یک لوپ چپ‌گرد به سمت بلوار جمهوری نیاز داریم و یک ورودی زیرگذر از سمت ۳۰ متری شهید اخلاقی به سمت بلوار عمار یاسر خواهیم داشت.

برنامه‌ریزی برای گشایش گره ترافیکی میدان سپاه / لزوم تکمیل یک ورودی جدید برای شهر قم

تقاطعی برای ساماندهی ترافیک شرق حرم مطهر

علیرضا خاکی، مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی حرم مطهر با اشاره به بار ترافیکی و طراحی فاز یک تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه تصریح کرد: اجرای مسیر دسترسی و تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه در دستور کار قرار گرفته و متولی اجرای این پروژه به عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات و تکمیل زیرساخت‌های پروژه در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود، اذعان کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه در سال آتی اجرایی می‌شود.

اهمیت احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه پس از تکمیل محور فاز پنج عمار یاسر خود را بیشتر نشان می‌دهد. از طرفی با تکمیل این پروژه ۵۴ ساله و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه، رینگ ترافیکی عمار یاسر به جریان افتاده و تحولی در مدیریت ترافیک شرق حرم مطهر رخ خواهد داد.

از طرفی ارتباط کمربندی امام علی (ع) به ورودی محور قم گرمسار و قم کاشان از مطالبات قدیمی مردم قم از اداره کل راه و شهرسازی و استانداری بود که در صورت اجرا یک ورودی جدید با دسترسی مطلوب به مرکز شهر و حرم مطهر در شهر قم دایر خواهد شد.

کد خبر 724264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    3 1
    همه راه ها را مسدود کردید و مردم مجبور هستند مسافت و یک منطقه را برای تعیین مسیر انتخاب کنند که باعث ترافیک میشود دور برگردان و تقاطع ها را باز کنید در ضمن مصرف سوخت و الودگی را هم کم میکند راننده مجبور به طی مسیر و تعیین مسیر در بعضی تقاطع ها است
  • محمد رضا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    1 0
    با سلام باید فکری هم به حال ترافیک بلوارهای غدیر و امین شود چرا با وجود افزایش جمعیت در پردیسان و احداث آپارتمان‌های ۵۶۰ هکتاری و احداث منازل ویلایی در طیقان (طرحهای اقدام ملی مسکن) باید خیابان جدیدی با فاصله کم یعنی حداکثر با فاصله ای به پهنای پارک علوی به موازات این دو بلوار یعنی الغدیر و امین احداث شود چرا که در آینده‌ای نزدیک دچار این متصل ترافیکی شدید در این دو محور خواهیم شد اگر زودتر فکری نشود فردا دیر است
  • ابوالفضل IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 1
    اشتباهات شهرداری قم جزیره ای کار کردن هست در بلوار جمهوری کاملا مشهود هست به هر تقاطع که می رسن پل می زنن بعدیش هم خود میدان مرجعیت هست که با اون قطر زیاد میدان ترافیک سنگین میشه و اتو مایل هایی که از سمت بلوار کبیری میان حجم بالایی داره.باید کل بلوارجمهوری دو طبقه می شد نه اضافه کردن تقاطع وپل
  • محمدی IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 1
    موقعی که دارید یه طرحی رو می‌سازید به عواقبش فکر کنید
  • رضا.شاهواروقی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 0
    هفده.سال.است.دو.منزل.در.خیابان.عطاران.را.خراب.نمی.کنید.واقعآ.چهره.زیبایی.خیابان.را.نمی.بینید.در.مرکز.شهر.
  • بهرام US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    2 0
    ورودی قم از سمت ساوه مثل ورودی ها برلین در زمان جنگ جهانی دوم هست و محرومیت این ورودی خیلی محرز می باشد لطفا فکری کنید
  • حسن عزیزی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 0
    شهرداری فقط ترافیک را به میدان بعدی منتقل می کند. راه حل اساسی ندارد. چرا خیابان بیگدلی به خ سمیه را اجرایی نمی کند خیابان بیگدلی به خ سمیه اولین طرح قم بوده است فکرکنم از دهه های ۲۰ و ۳۰ شمسی.
  • محمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    1 0
    با سلام و تقدیم احترام متاسفانه افرادی که برای ترافیک قم تصمیم گیری می کنن دغدغه قم را ندارند. بلوار فردوس از صندوق تا دبیرستان هدایتی بیش از ده اشکال فنی و نیاز کارشناسی مجدد دارد. بلوار 15 خرداد چهار دوربرگردان ترافیک را دارد درختکاری و گلکاری و فضای سبز بسیاری از بلوار ها در سطح استان طوری است که با یک نگاه منفی می توان گفت برای افزایش تصادف مردم قم از کوچکترین تلاشی در راستای پوشش دید سر دوربرگردان ها دریغ نشده چرا که اکثر بلوار بدون پوشش سبز است و نزدیک دوربرگردان ها پوشش بسیار بلند بدون دید طرفین در مورد دست انداز مسئولین قم رتبه یک ایجاد و احداث دست انداز و سرعت گیر را دارند. طوری که ناخداگاه فکر ایجاد قرارداد مسئولین امر با تولیدکنندگان قطعات جلوبندی ذهن را وسوسه می کند.
  • علیرضا US ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    1 0
    کاش ازدانش وتجربه ی افرادِکاربلدودلسوز استفاده میشد،نه افرادی که دردستگاههای دولتی رانت ورابطه دارند.این تقاطع رومیشه باهرمدل طرح ونقشه ای حداکثر۶ماهه تمامش کرد، ولی متاسفانه اگرکسی هم بخواداصولی ومنطقی کارکنه زیرآبش رومیزنن وپروژه روطولانی میکنند ...
  • سبزواری NL ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 0
    الان فقط کافیه این میدان سپاه جمع بشه تا ببینید چقدر ترافیک روان میشه.بعد که عماریاسر متصل شد فکر رمپل و زیر گذر رو بکنن. بارها به شهرداری شکایت این ترافیک و علافی رو کردیم