نمای دلخواه ساختمان‌ را نمی‌توان با پول خرید!

نمای ساختمان عنصری از مجموعه فضای شهری است که تناسب نداشتن آن با محیط شهری بر فضای عمومی تأثیر می‌گذارد و طراحی هوشمندانه آن می‌تواند مصرف انرژی و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهد، البته مستلزم رعایت مقررات است و به گفته مسئولان نمی‌توان نمای دلخواه را با پول خرید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «نما» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان تلقی می‌شود و فرصتی برای نمایش هویت سازه فراهم می‌کند، همچنین نخستین خط دفاعی در برابر عوامل محیطی از جمله باران، برف، باد، یخبندان، خورشید و سایر موارد تأثیرگذار بر سازه محسوب می‌شود، از این‌رو بسیار مهم است که نمای ساختمان به‌گونه‌ای اجرا شود که آن را از این تهدیدها محافظت کند و به کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های نگهداری و احساس آرامش ساکنان کمک کند.

نمای بیرونی سازه‌ها علاوه بر جذابیت بصری، نقش مهمی در بهره‌وری انرژی ایفا می‌کند و می‌تواند با به حداقل رساندن نفوذ نور خورشید به داخل و کاهش نیازهای سرمایشی ساختمان، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، همچنین از منابع طبیعی برای تأمین انرژی ساختمان استفاده کند که به‌طور مثال می‌توان به نماهایی از جنس پنل‌های خورشیدی اشاره کرد.

طراحی نمای متفکرانه با کاهش مصرف انرژی، بهینه‌سازی کیفیت محیط داخلی، ارتقای یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی در آب و در نظر گرفتن اثرات چرخه عمر مواد، به پایداری کلی ساختمان کمک می‌کند، همچنین انتخاب رنگ‌ها با بازتابندگی مناسب در نماها می‌تواند در مدیریت حرارت و نور خورشید تأثیر بسزایی داشته باشد.

مسئولان دریافته‌اند که صلاح مردم، مطابق با نظر متخصصان است، اما اقتصاد بسازوبفروش‌ها، سلایق و آنچه مُد را حمایت می‌کند، ذائقه مردم را شکل می‌دهد که در این میان مسئولان تاکید دارند نمای دلخواه ساختمان را نمی‌توان با پول خرید.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با راه‌اندازی واحد سیما و منظر و تدوین رویکردهای نظارتی سعی دارد تا از شکل‌گیری نماهای مخالف هویت و سیما و منظر شهر اصفهان جلوگیری کند و بر اجرای نماهایی که در کاهش مصرف انرژی مؤثر است، نظارت بیشتری داشته باشد.

نمای دلخواه ساختمان‌ را نمی‌توان با پول خرید!

نمای ساختمان‌ها باید اصالت شهر را حفظ کند

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نمای ساختمان‌ها اهمیت بسزایی در حفظ انرژی پایدار دارد، اظهار می‌کند: نخستین اهمیت نماها در منظر شهری نمایان می‌شود، از این‌رو با توجه به هویت تاریخی اصفهان که یک شهر با هویت فرهنگی و تاریخی است، انتظار می‌رود که نماهای ساختمان هویت‌بخش و متناسب با پیشینه شهر باشد.

وی اضافه می‌کند: نماهای هویت‌بخش هیچ منافاتی با فناوری‌های روز و استفاده از مصالح جدید ندارد و به این معنا نیست که همواره باید از آجر استفاده کنیم، همچنین با طرح‌های جدید نیز می‌توانیم اصالت شهر را حفظ کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: مقررات ملی در مورد نماسازی و دیگر اجزا ساختمان الزاماتی دارد که تمام شهروندان ملزم به رعایت آن هستند تا بتواند در پایداری انرژی و پایداری ساختمان کمک کند.

نورصالحی می‌گوید: فرهنگ به‌کارگیری روش‌های نو و پیاده‌سازی مقررات ملی در تمام کشور و شهر اصفهان اعمال می‌شود، اما دقت و نظارت ویژه سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری را نیازمند است.

سازندگان باید پایبند به حفظ هویت شهر باشند

وی ادامه می‌دهد: به صورت تدریجی به این سمت پیش می‌رویم که در تمام اجزای ساختمان به‌ویژه نمای آن، مقررات ملی رعایت شود تا به ذخیره انرژی در ساختمان کمک کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: ساختمان‌های که در معابر و بافت‌های تاریخی اصلی ساخته می‌شود، باید مورد تأیید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان باشد و معماران در اصفهان مجاز نیستند که هر نمایی را برای ساختمان‌های شهر طراحی کنند.

نورصالحی می‌گوید: حفظ سیما و منظر با هویت و تاریخی اصفهان یک اصل مهم است که مورد تأیید بیشتر شهروندان و متخصصان است، همچنین سازندگان باید پایبند به حفظ هویت شهر باشند.

نمای دلخواه ساختمان‌ را نمی‌توان با پول خرید!

دستیابی به نماهای هوشمند، نیازمند ارتقای تسلط معماران است

بهروز محمدکاری، رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نمای ساختمان باید وظایف متعددی از جمله حفظ انرژی را پاسخگو باشد، اظهار می‌کند: موضوع انرژی یکی از مباحث در ساختمان‌ها مهم است، اما نمای ساختمان نباید به‌خاطر حفظ انرژی، عملکردهای دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد، زیرا ساختمان نیازمند یک طراحی همه‌جانبه است تا تمام موضوعات از جمله حفظ انرژی را رعایت کند.

وی تاکید می‌کند: سیستم‌های خوبی طی سال‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته استفاده می‌شود و ایران نیز باید به سمت استفاده از این سیستم‌ها حرکت کند.

دوره‌های تخصصی برای معماران و مهندسان سازه برنامه‌ریزی شود تا تسلط بهتری برای طراحی و ایجاد نما ساختمان‌ها داشته باشند

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه نمای سرامیکی ساختمان‌ها از جمله مواردی بوده که نیازمند توجه بیشتری است، می‌گوید: اگر عایق‌کاری بسیاری از نماهای ساختمان‌هایی که به صورت سنتی طراحی شده است، نوسانات دما را تشدید کند، ساختمان با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: مورد دیگر که مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است، نمای شیشه‌ای است که شاهد رشد آن در سطح شهر هستیم و بعضی از این شیشه‌ها در نماها منجر به شکست و خرابی می‌شود، از این‌رو می‌طلبد که دوره‌های تخصصی برای معماران و مهندسان سازه برنامه‌ریزی شود تا تسلط بهتری برای طراحی و ایجاد نما ساختمان‌ها داشته باشند.

نمای دلخواه ساختمان‌ را نمی‌توان با پول خرید!

هزینه‌های اضافی در نمای ساختمان‌ها، اثر مثبتی برای شهر ندارد

محمد بهاروند، نایب‌رئیس انجمن صنفی معماران اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هدر رفت انرژی ساختمان از راه بدنه و پوسته خارجی اتفاق می‌افتد، اظهار می‌کند: پوسته خارجی ساختمان که وظیفه ارتباط فضای داخلی و خارجی ساختمان را برعهده دارد، عنصر اصلی هدررفت انرژی است.

وی اضافه می‌کند: با پول نمی‌توان نمای دلخواه را خریداری کرد، زیرا طراحی یک نما به پارامترهای متعددی بستگی دارد و یک طراح باید خیلی عمیق‌تر به نما ساختمان بپردازد تا به پایداری دائمی برسد، همچنین نگاه به مد و هزینه اضافی در نمای ساختمان مختص یک بازه زمانی کوتاه است و اثر مثبتی برای شهر ندارد.

نایب‌رئیس انجمن صنفی معماران اصفهان تاکید می‌کند: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به پوسته ساختمان اختصاص یافته و در حال حاضر به‌عنوان یکی از مقررات ملی کشور در ساختمان‌ها الزامی شده است.

بهاروند می‌گوید: اگر این پوسته عملکرد مناسبی داشته باشد و ساختمان را به یک ساختمان نو انرژی تبدیل کند، ممکن است به مرحله تولید انرژی نیز برسد و در این صورت پوسته ساختمان به اهداف خود در حوزه انرژی دست یافته است.

وی ادامه می‌دهد: ضوابطی وجود دارد که نمای ساختمان با بافت شهری و همجواری‌ها یا بدنه شهری همخوان باشد، همچنین امیدواریم ضوابط مشخصی برای نمای ساختمان‌ها در کشور داشته باشیم.

نمای دلخواه ساختمان‌ را نمی‌توان با پول خرید!

نمای ساختمان‌ها نیازمند محدودیت است

علی شیخ‌الاسلام، دکترای معماری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نما ساختمان‌ها اهمیت بسزایی در حفظ انرژی پایدار دارد، اظهار می‌کند: نما یک بخش جدا از ساختمان نیست، زیرا یک ساختمان با تمام اجزا ساخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دیوارهای ضخیم بعضی ساختمان‌های قدیمی نیز به خوبی انرژی را حفظ می‌کند و نمای ساختمان تأثیر صددرصدی در حفظ انرژی پایدار دارد، همچنین مواد اولیه استفاده شده برای نمای ساختمان نیز از این اهمیت برخوردار است.

دکترای معماری با بیان اینکه نما، بیرونی‌ترین جبهه ساختمان بوده که با طبیعت درگیر است، تاکید می‌کند: نمای ساختمان‌ها نیازمند محدودیت‌هایی است، باید بدانیم که حتی با هزینه‌های میلیاردی نیز نمی‌توان نمای دلخواه را خریداری کرد.

به گزارش ایمنا، طراحی نما در طول زمان تغییرات گسترده‌ای داشته است و همگام با رشد فناوری، معماران می‌توانند از فناوری و مهندسی به روش‌های خلاقانه‌تری برای ساخت نما دست پیدا کنند، همچنین از نقطه نظر مهندسی، مواردی از جمله محافظت از سازه در برابر آب‌وهوای نامساعد، آلودگی هوا، باران‌های اسیدی و صرفه‌جویی در انرژی لازم برای گرمایش و سرمایش، طراحی‌های امروزی را بیش از هر زمان دیگری ملزم به استفاده از نماهای متمایز می‌کند.

مصرف انرژی در حال افزایش است، از این‌رو نما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌های انرژی و آسایش ساکنان ساختمان‌ها، نیازمند توجه ویژه‌ای در زمینه معماری پایدار است.

کد خبر 724257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.