شناسایی ۳۹ گونه گیاهی انحصاری اصفهان/۸ هزار گونه طبیعی کشور در معرض خطر است
ه بسیاری در معرض خطر است

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به وجود بیش از ۸ هزار گونه طبیعی در کشور گفت: ۴۰۰ گونه گیاهی انحصاری ایران در استان وجود دارد که ۳۹ گونه انحصاری استان اصفهان به شمار می‌آید و وظیفه شناسایی و حفاظت از آن به عهده مرکز تحقیقات است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود برهانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در حوزه امنیت غذایی که از مباحث محوری کشور است، موضوع حفظ منابع پایه و ذخایر ژنتیکی کشور نیز تعریف شده که این وظیفه بر عهده وزارت جهاد و سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی قرار داده شده است.

وی با اشاره به عضویت این مرکز در کنوانسیون‌های بین‌المللی گفت: در حوزه گونه‌های گیاهی طبیعی بیش از ۸ هزار گونه طبیعی در کشور وجود دارد که بین یک سوم تا یک چهارم و حدود دو هزار گونه از این میزان، انحصاری کشور ایران است ولی به دلیل قرار گرفتن در مناطق خاصی در معرض تخریب و تهدید هستند.

معاون پژوهشی فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به شناسایی همه ارقام گیاهی کشور در استان اصفهان یادآور شد: این گونه‌ها پس از شناسایی در سردخانه بانک ژن استان که سال گذشته احداث شد، نگهداری می‌شوند همچنین ۴۰۰ گونه گیاهی انحصاری ایران در استان وجود دارد که ۳۹ گونه انحصاری استان اصفهان به شمار می‌آید و وظیفه شناسایی و حفاظت از آن به عهده مرکز تحقیقات است.

وی این گونه‌های گیاهی را دارای کاربردهای مختلف دانست و ادامه داد: گونه‌ای از خانواده گیاه نعنا در دو نقطه از اصفهان شناسایی شده که بسیار با ارزش است و تا شهریور و حتی مهرماه گل دارد، این گونه‌های در معرض خطر شناسایی و بذر آن‌ها جمع‌آوری شده تا در آینده بتوانیم آنها را در باغی از گونه‌های انحصاری به معرض نمایش بگذاریم.

برهانی با اشاره به وظایف مرکز در حوزه ارقام زراعی و باغی توضیح داد: ارقامی مانند گلابی خمینی شهر یا برخی صیفی‌جات مثل خربزه و گرمک که ارزش بسیار زیادی دارند، باید در قالب کلکسیون‌ها حفظ شود بنابراین چندین کلکسیون گونه‌های باغی ایجاد شده که انار با ۱۷۶ رقم موجود در کشور، زردآلو با ۴ رقم، زیتون ۷ رقم، به ۳ رقم، زالزالک ۱۶ رقم، گلابی ۳۰ و سیب ۳۹ رقم از جمله آنها است.

وی گونه گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت‌های استان دانست و گفت: از اقدامات مؤثر در این زمینه ایجاد کلکسیون گونه‌های دارویی است که با ۲۰۰ گونه جمع‌آوری شده در باغی در مرکز شماره ۲ موجود هستند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: جمع‌آوری نمونه خشک گیاهان منطقه از ۶۰ سال پیش آغاز شده و اکنون ۱۸ هزار نمونه گیاهی خشک شده از ۲ هزار گونه موجود در استان در موزه‌ای موجود است همچنین بیش از ۵ هزار نمونه انواع حشرات جمع‌آوری شده قرار است در قالب موزه حشره شناسی در معرض نمایش گذاشته شود.

کد خبر 724240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.