تولیدات کشاورزی کرمانشاه پس از انقلاب بیش از ۶ برابر شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش بیش از شش برابری تولیدات کشاورزی کرمانشاه نسبت به قبل از انقلاب گفت: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بود که اکنون به بیش از پنج میلیون و ۸۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی چاله‌چاله امروز _سه‌شنبه دهم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به بیش از چهار میلیون و ۱۵۴ هزار تن رسیده و رشدی شش برابری داشته است.

وی افزود: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۷۰ هزار تن بوده است که در سال زراعی گذشته آمار بی‌سابقه یک میلیون و ۶۱ هزار تن گندم در استان تولید و ثبت شده است، آن هم در شرایطی که شاهد خشکسالی نسبی در بعضی مناطق استان بوده‌ایم، همچنین در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال ۱۴۰۲ تولید این محصول به ۴۴۱ هزار تن، یعنی رشد شش برابری رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آمار تولید حبوبات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک‌سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیر کشت نخود از آن کرمانشاه است، همچنین استان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۲ در تولید گندم رتبه چهارم کشور، در تولید جو رتبه اول، در تولید ذرت دانه‌ای رتبه دوم، در تولید انجیر رتبه سوم، و در تولید چغندر قند حائز رتبه چهارم، در تولید گردو رتبه چهارم، آفتابگردان آجیلی چهارم و در تولید عسل حائز رتبه پنجم کشور شده است.

چاله‌چاله سطح باغ‌های استان کرمانشاه را در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و در حال حاضر بیش از ۴۵ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان باغ بیش از ۵۰۰ هکتار آن باغ مدرن بوده و بزرگترین باغ سایبان کشور نیز در سطح ۴۰ هکتار در شرف افتتاح است.

وی اضافه کرد: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ نیز حدود پنج هزار تن بوده و در حال حاضر در استان سالانه ۳۴۶ هزار تن تولید باغی داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به تولیدات گلخانه‌ای قبل و بعد از انقلاب تاکید کرد: گلخانه‌های کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ محدود به گُل تزئینی است، اما امروز ۱۲۶ هکتار اراضی تحت پوشش محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

چاله‌چاله ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۰.۲۷ اسب بخار بوده که در حال حاضر به ۲.۳۴ اسب بخار رسیده است.

وی تصریح کرد: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن بوده است و در حال حاضر بیش از ۵۸۲ هزار تن انواع محصولات دامی در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: تولید گوشت قرمز در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده و امروز سالانه بیش از ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

چاله‌چاله تاکید کرد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ به صورت سنتی در استان کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم در حال حاضر به ۷۱ هزار و ۴۰۰ تن تولید صنعتی رسیده که رشد نزدیک به پنج برابری داشته است.

وی با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه یادآور شد: تولید عسل استان در حال حاضر بیش از ۸ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم، اما پس از گذشت ۴۵ سال از انقلاب ۳۱۳ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با ظرفیت فرآوری بیش از دو میلیون و ۸۶۶ هزار تن در استان مشغول فعالیت هستند.

چاله چاله با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی تصریح کرد: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، ادامه داد: در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه پنجم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به تجهیز اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار گفت: پیش از انقلاب توجه کافی به تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری نشده بود، اما پس از انقلاب ۱۳۲ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و بزرگترین ابرپروژه رودخانه‌های مرزی و شبکه‌های آبیاری فرعی غرب کشور نیز پس از انقلاب در استان کرمانشاه برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

کد خبر 724184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.