کرمان؛ رکوردار هوای ناسالم در کشور / شفاف‌ترین آسمان برای اردبیل ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای کلان‌شهر کرمان رکورددار هوای ناسالم و پاک‌ترین هوا در شهر اردبیل ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _سه‌شنبه دهم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا در ایستگاه شهر کرمان با شاخص ۱۰۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته این استان با شاخص ۱۲۰، در موقعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

لازم است بدانیم که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۱، اصفهان با شاخص ۷۷، کرج با شاخص ۶۸، تهران با شاخص ۹۱، بیرجند با شاخص ۵۲، مشهد با شاخص ۵۸، اهواز با شاخص ۸۷، سمنان با شاخص ۵۵، زاهدان با شاخص ۷۵، شیراز با شاخص ۷۱، قم با شاخص ۷۳، کرمانشاه با شاخص ۵۸، اراک با شاخص ۹۵، همدان با شاخص ۹۹ و یزد با شاخص ۵۲، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، روز گذشته نهم بهمن، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، اهواز، زاهدان، اراک و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۳۶، اردبیل با شاخص ۱۴، بوشهر با شاخص ۳۷، شهرکرد با شاخص ۵۰، بجنورد با شاخص ۲۴، قزوین با شاخص ۳۳، سنندج با شاخص ۴۸ و یاسوج با شاخص ۳۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، ایلام، سمنان، شیراز، قزوین، قم، سنندج، یاسوج، کرمانشاه و همدان در وضعیت پاک (سبز) بودند.

لازم به یادآوری است که شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ایلام، زنجان، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای بجنورد، زنجان، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ کلان‌شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و هفت کلان‌شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۰ شهر پاک (سبز) و هفت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 724183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.