نسخه الکترونیک از آغاز تا اکنون + آموزش تصویری مشاهده توسط بیمار

استفاده از خدمات اینترنتی منجر به ایجاد تغییرات گسترده در تمام بخش‌های اداری و خدماتی شده و سازمان تامین اجتماعی نیز از این موضوع مستثنی نبوده است؛ نسخه‌ الکترونیک از جمله خدمات این سازمان به شمار می‌رود که با وجود مورد استقبال همگان قرار گرفتن، همچنان مشکلاتی به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طرح نسخه الکترونیک از خدمات تأمین اجتماعی است که نخستین بار در سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی در استان یزد و با ۹ پزشک آغاز شد، البته صحبت برای اجرای چنین طرحی، سالیان بسیاری مطرح بود، به تدریج طرح صدور نسخه‌نویسی آنلاین در کل کشور گسترش پیدا کرد و استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، گیلان و البرز نیز جزو استان‌های تحت پوشش قرار گرفتند، اما از سال ۱۳۹۷ بود که اجرای طرح به صورت عمومی درآمد و از دی ۱۴۰۰، نسخ کاغذی مورد قبول قرار نگرفت.

با وجود چالش‌ها و مشکلاتی که این طرح داشته، اکنون مورد استقبال خوبی قرار گرفته و هر سال بسیاری از چالش‌ها و مشکلات گذشته آن برطرف شده است، با این حال، هنوز بسیاری از زیرساخت‌های نسخ الکترونیک برای تمام استان‌ها اجرایی نشده، اما به طور متوسط اجرایی شدن این طرح در هر استان به ۸۰ درصد رسیده است.

صدور بیش از ۲۵ میلیون نسخه تا پایان سال ۹۹، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای اجرای نسخ الکترونیک است و در سال ۱۴۰۰، حداقل روزانه ۲۵۰ هزار نسخه الکترونیکی در سامانه بیمه تأمین اجتماعی صادر می‌شد، در حال حاضر، با توجه به آمار سازمان نظام پزشکی، بیش از ۷۳ درصد بیمارستان‌ها به این طرح پیوسته‌اند.

استقبال وزارت بهداشت و سازمان سلامت از طرح و سامانه نسخه الکترونیک

در سال ۹۹ و مطابق با بند الف ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف به عرضه خدمات الکترونیک سلامت شد، همچنین تمام مراکز درمانی و سازمان‌های مرتبط در این حوزه را مکلف کرد تا از نسخ الکترونیکی استفاده کند و بر اساس تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۹، سازمان‌های بیمه‌گر پایه درمان نیز مکلف شدند تا نسخ الکترونیک را بر اساس کد ملی، مشخصات فردی و شماره نظام پزشکی پزشک و دیگر اطلاعات مورد نیاز صادر کنند.

با توجه به اینکه این طرح توانست باعث کاهش هزینه‌های اضافی روی دوش افراد و شرکت‌های بیمه شود، دسترسی به خدمات را نیز بسیار راحت کرده است، وزارت بهداشت بعد از اجرای طرح موفقیت‌آمیز نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی، تمام سازمان‌های مرتبط و پزشکان را موظف کرد تا تمام موارد مربوط به صدور نسخه را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

نسخه الکترونیک از آغاز تا اکنون + آموزش تصویری مشاهده توسط بیمار

زحمت مضاعف داروخانه‌ها در نسخه‌پیچی الکترونیک

شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وضعیت نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها اظهار کرد: این کار بخشی از پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان است که بخش اصلی، به گونه‌ای که باید، اجرایی نشد و طرح از مراحل پایانی زنجیره که داروخانه‌ها هستند، آغاز شد و در حال حاضر نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک راه‌اندازی شده است.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه پزشکان نسبت به داروخانه‌ها با تأخیر وارد طرح شدند، نسخه‌نویسی الکترونیک هنوز کامل نشده است و کماکان برخی پزشکان نسخ کاغذی تولید می‌کنند و همین امر منجر به زحمت مضاعف برای داروخانه‌ها شده است که باید نسخ کاغذی را به الکترونیک تبدیل و روی سایت سازمان‌های بیمه‌گر بارگذاری کنند.

رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: برای این روند ابتدا قرار بود حق‌الزحمه در نظر گرفته شود، اما سپس این بخش حذف شد و در واقع از سال ۱۴۰۰ به بعد، زحمت مضاعف کاری و ریالی به کار داروخانه‌ها اضافه شد.

کلانتری ادامه داد: در نسخ الکترونیکی که توسط پزشک نوشته می‌شود نیز گاهی مشکلاتی از قبیل انتخاب اشتباه دارو از لیست، نوشتن دستور مصرف اشتباه، مشکلات زیرساخت اینترنتی در بعضی نقاط کشور، قطعی‌های برق و مشکلاتی در سایت سازمان‌های بیمه‌گر رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای خدمات الکترونیکی که به درخواست دولت به بخش خصوصی واگذار شده، هیچ روش جبران هزینه‌ای تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: این تکالیف نیاز به تأمین هزینه‌های بیشتر از جمله به‌کارگیری نیروی انسانی بیشتر و تأمین سیستم و نرم افزار و اینترنت دارد.

نسخه الکترونیک از آغاز تا اکنون + آموزش تصویری مشاهده توسط بیمار

آخرین جزئیات اجرای نسخه الکترونیک در بیمه تکمیلی

در آذرماه سال جاری، مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص اجرای نسخه الکترونیک در بیمه تکمیلی اظهار کرد: این طرح بسیار بزرگ است که حدود ۱۷ سال در برنامه‌های دولت‌های مختلف برای اجرا وجود داشت و در دولت سیزدهم گام عملی در خصوص آن برداشته شد.

وی افزود: در اوایل این طرح، قانون به این شکل بود که تمام مراکز درمانی دولتی، خصوصی و خیریه در موارد بستری و سرپایی در کل کشور باید اطلاعات خود را از طریق نرم افزار به سامانه سپاس وزارت بهداشت ارسال کنند و وزارت بهداشت نیز اطلاعات تجمیعی را با بیمه‌گرهای پایه و تکمیلی و سایر ذی‌نفعان به اشتراک بگذارد.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: مراکز درمانی به ویژه مراکز درمانی خصوصی با وزارت بهداشت در این رابطه همکاری لازم را نداشتند و از میان حدود ۱۵۰۰ بیمارستان حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ بیمارستان اطلاعات خود را به شکل جسته گریخته برای سامانه سپاس ارسال کردند و دیگر مراکز حتی به سامانه سپاس متصل هم نشدند؛ زمانی که اطلاعات به سامانه سپاس ارسال نشد، تبصره زدن به قانون آغاز شد و در ادامه یک کارگروه تعامل‌پذیری در وزارت ارتباطات تشکیل و مطرح شد که به سبب ارسال نشدن اطلاعات، بیمه‌گرهای پایه (تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت) اطلاعات را از مراکز درمانی دریافت کنند و سپس اطلاعات به وزارت بهداشت ارسال شود.

مشعلچی ادامه داد: حدود هشت ماه است که سازمان‌های بیمه‌گر پایه اطلاعات مربوط به بیماران سرپایی خود را به وزارت بهداشت می‌دهند و موارد بستری را هم خود وزارت بهداشت دریافت می‌کند، در همین روند نیز مشکلات سامانه‌ای وجود داشت؛ اطلاعات ارسالی برای بیمه مرکزی شامل اطلاعاتی با کیفیت بسیار نامرغوب بود و اطلاعات مورد نیاز را شامل نمی‌شود، از همین رو بیمه مرکزی با وزارت بهداشت شروع به مذاکره برای بهبود کیفیت اطلاعات کرد و کیفیت اطلاعات مرحله به مرحله در حال بهتر شدن است.

وی گفت: در حال حاضر اطلاعات ارسالی بیشتر شامل مراکز دولتی و خیریه است و مراکز خصوصی در تبادل داده همکاری نمی‌کنند، عمده کار بیمه‌گران با بخش‌های خصوصی است و اطلاعات ارسالی وزارت بهداشت بیشتر شامل بیمه سلامت است، در حالی که حدود ۸۰ درصد دارندگان بیمه تکمیلی بیمه‌گر پایه آن‌ها تأمین اجتماعی است.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: در صورتی که کمیت اطلاعات با همین سرعت افزایش پیدا کند و کیفیت داده‌ها قابل رسیدگی باشد و مراکز درمانی خصوصی با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند، با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در حوزه دارویی در تلاش هستیم که نسخه کاغذی را تا انتهای بهمن‌ماه برای بیمه تکمیلی حذف کنیم.

نسخه الکترونیک از آغاز تا اکنون + آموزش تصویری مشاهده توسط بیمار

مراحل مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار

نحوه مشاهده نسخه الکترونیکی توسط بیمار به طور معمول پس از ویزیت پزشک و تجویز دارو از طریق پیامک به بیمار اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما می‌توانید برای مشاهده نسخ به سایت es.tamin.ir مراجعه و گزینه ورود به سامانه را انتخاب و در صورتی که در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، گزینه ثبت‌نام را انتخاب و اطلاعات خود را وارد کنید.

مشاهده نسخه اینترنتی تامین اجتماعی

نام کاربری، کد ملی شما است و به عنوان گذرواژه‌، گذرواژه‌ای که هنگام ثبت‌نام تعیین کرده‌ اید را وارد و روی گزینه ورود کلیک کنید.

سایت مشاهده نسخه تامین اجتماعی

از منوی بالا گزینه بیمه شدگان را انتخاب کنید.

سامانه مشاهده نسخه اینترنتی تامین اجتماعی

سپس از میان گزینه‌های نمایان شده روی گزینه خدمات سلامت الکترونیک و سپس نسخ الکترونیک من کلیک کنید.

مشاهده نسخه بیمه تامین اجتماعی

در این صفحه در صورت صدور نسخه الکترونیک توسط پزشک، تمام نسخه‌های الکترونیک شما قابل مشاهده و بررسی خواهد بود.

ورود به سامانه مشاهده نسخه تامین اجتماعی

کد خبر 724164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.