بارقه‌های امید برای رونق دوباره صنایع‌دستی بجنورد

افتتاح بازارچه صنایع‌‍دستی بجنورد که از مطالبات دیرینه مردم این استان و از مصوبات سفر رئیس‌جمهور بود، فرصتی مناسبی را برای رونق مشاغل خانگی پیش روی فعالان این عرصه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، صنایع‌دستی در هر گوشه از کشور پهناورمان ایران بیانگر ذوق و قریحه سرشار مردم هنرمند آن منطقه است. خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که این صنعت با تنوع زیاد در آن دیده می‌شود.

صنایع دستی اهالی خراسان شمالی روایت‌گر بخشی از هویت ملی، تاریخی و دینی آن‌ها است که دستان توانمند زنان و مردان این خطه به زیبایی آن را به نمایش می‌گذارد. انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادر شب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق و انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی است که همه از شهرت و منزلت خاصی در جهان برخوردار هستند.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی فعالیت دارند و افراد زیادی نیز به صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

بارقه‌های امید برای رونق دوباره صنایع‌دستی بجنورد

بدون شک این ظرفیت، فرصت بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی و برندسازی به نام استان است. سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است و این خود جایگاه گردشگری این منطقه را تثبیت می‌کند.

انگیزه و هنر مردم این مرز و بوم می‌طلبد که مسئولان نیز نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند و نسبت به رونق هرچه بیشتر آن اهتمام ورزند.

۲۸ صنایع‌دستی خراسان شمالی مهر اصالت دریافت کردند

این صنایع از گذشته در استان وجود داشته است، اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم توجه بیشتری به رونق این صنعت داشته است؛ پیگیری‌ها برای ثبت ملی و بین‌المللی صنایع‌دستی استان که بعضی به نتیجه رسیده، حاکی از آن است که وضعیت صنایع‌دستی در خراسان شمالی تا حدودی بهتر شده است.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی پانزدهم آذر سال جاری در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: هفتمین دوره داوری برای دریافت مُهر اصالت ملی تولیدات صنایع‌دستی استان‌های گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از دوازدهم آذر امسال به مدت سه روز در بجنورد برگزار شد.

وی افزود: هنرمندان صنایع‌دستی خراسان شمالی با ۶۵ اثر در این دوره از داوری حضور داشتند که پس از ارزیابی داوران ۲۸ اثر استان موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شد.

بارقه‌های امید برای رونق دوباره صنایع‌دستی بجنورد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: آثاری که مُهر اصالت ملی دریافت کرده‌اند، سال آینده در داوری بین‌المللی مهر اصالت یونسکو حضور خواهند داشت.

مستوفیان اضافه کرد: ۳۱۰ مجوز سه گانه صنایع‌دستی در ۹ ماه امسال برای هنرمندان و فعالان این صنعت در استان صادر شده و از این تعداد مجوز صادر شده بیش از ۳۰۰ مورد در قالب پروانه تولید انفرادی بوده است.

بازارچه دائمی صنایع‌دستی افتتاح شد

یکی از مسائلی که هنرمندان و تولیدکنندگان این حوزه را همواره با مشکلاتی مواجه می‌کند، موضوع فروش محصولات است. بیشتر تولیدکنندگان به علت نبود بازاری ویژه، نمی‌توانستند محصولات را به مردم عرضه کنند که این موضوع در سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی مورد توجه قرار گرفت. حجت الاسلام رئیسی در این سفر دستور احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی را صادر کرد، موضوعی که ماه دی به سرانجام رسید.

مستوفیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی در حاشیه بهره برداری از این بازارچه، اظهار کرد: بازارچه دائمی صنایع‌دستی بجنورد با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهور و شرکت ملی نفت ایران در راستای مسئولیت اجتماعی احداث شد. مساحت این بازارچه بیش از ۱۷۲ مترمربع و در سه غرفه فروشگاهی است.

وی هدف از احداث این بازارچه را حمایت از صنعتگران به ویژه زنان سرپرست خانوار دانست و اضافه کرد: با بهره‌برداری این بازارچه، تعداد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی شهرستان بجنورد به پنج مورد می‌رسد.

بارقه‌های امید برای رونق دوباره صنایع‌دستی بجنورد

تولید صنایع‌دستی رونق می‌گیرد

علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اقدامات انجام شده برای رونق صنایع‌دستی، به خبرنگار ایمنا گفت: طی ۹ ماه نخست سال جاری، ۳۱۰ مجوز سه گانه صنایع‌دستی در استان صادر شده است که می‌تواند عاملی برای رونق این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه از این تعداد مجوز صادر شده بیش از ۳۰۰ مورد در قالب پروانه تولید انفرادی بوده است، تصریح کرد: از ابتدای سال بیش از ۸۵۰ نفر در دوره‌های آموزشی گلیم‌بافی، پارچه‌بافی و معرق کاری شرکت کردند و طی ۹ ماه نخست امسال، ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی به فعالان صنایع‌دستی استان پرداخت شد.

فرشی که تنها در خراسان شمالی تولید می‌شود

فرش دو رو دویدوخ یکی از منحصربه‌فردترین تولیدات صنایع دستی خراسان شمالی است که مشتریان خارجی دارد. امروزه پنج هزار بافنده فرش ترکمن در خراسان شمالی و بیشتر در منطقه جرگلان فعالیت دارند؛ پنج هزار نفر که بیشتر آن‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و ۵۰۰ نفر از این بافندگان به بافت قالیچه دورو مشغول هستند و سالانه تا ۳۰۰۰ متر قالیچه تولید می‌کنند.

بارقه‌های امید برای رونق دوباره صنایع‌دستی بجنورد

مستوفیان در این خصوص نیز اظهار کرد: فرش دو روی ترکمن استان برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد شد.

وی افزود: همچنین مذاکراتی با استاندار خراسان شمالی، نمایندگان مردم استان در مجلسی شورای اسلامی برای ثبت جهانی این شاهکار هنری در جهان انجام شده است.

کد خبر 724128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.