مدیریت ۳ یادمان راهیان نور به عهده سازمان‌های مردم نهاد است

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور گفت: مجموعه قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج مسئولیت ۲۳ قرارگاه را بر عهده گرفته‌اند و مجموعه فراجا نیز یک یادمان بر عهده گرفته و مسئولیت امنیتی انتظامی را نیز بر عهده این سازمان قرار دادیم، مؤسسات مردم‌نهاد نیز بهره‌برداری از ۳ یادمان بر عهده‌شان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح‌الله محمدحسین‌زاده در نشست خبری برنامه‌های راهیان نور کشور در سال ۱۴۰۲، راهیان نور را بستری مهم برای ایام‌الله دانست و اظهار کرد: امسال تلاش داریم اعزام حداکثری راهیان نور را از ۲۲ بهمن‌ماه تا ۲۲ اسفندماه داشته باشیم، همچنین در طول سال استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان نیز با کمک سپاه، ارتش و فراجا در ۳۶ یادمان دفاع مقدس میزبان مردم هستند.

وی افزود: حدود ۱۱۰ هزار نفر نیز به صورت شب‌خواب در استان‌های میزبان، زائران را پذیرش می‌کنند و به طوری که درخور آن‌ها باشد، خدمات می‌دهند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به نگاه جدی سردار کارگر به موضوع راهیان نور، بیان کرد: اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی نیز به صورت جاری به همت بسیج دانش‌آموزی و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود و محدوده جغرافیایی اردوها از یادمان والفجر خوزستان آغاز شده و تا یادمان کربلای یک در ایلام میزبان زائران خواهیم بود.

محمدحسین‌زاده با بیان اینکه قرارگاه‌ها در زمان اعزام حداکثری فعال‌تر می‌شوند، توضیح داد: ۱۱ قرارگاه عملیاتی در این دوران فعال هستند که در بوشهر بیمارستان خارک، کشتی سوخته، موزه دریانوردی و یادمان پیشرفت، در خوزستان جزیره لارک، شهدای لارک، ایرباس، ستاره خلیج فارس، مجموعه ایزوایکو و همچنین نیروهای مسلح دریایی را شامل می‌شود، ارتش نیز سه یادمان دارد که دو مرکز اسکان و دیگری مرکز بصیرتی هستند، همچنین سه نمایشگاه رسته‌ای قرارگاه‌های سپاه و بسیج نیز در ۷۴ مرکز اسکان به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی با یادآوری اینکه ارتش ۳ نمایشگاه تخصصی و یک مرکز رزمی بصیرتی را عهده‌دار شده است، اضافه کرد: سپاه نیز ۳ رزمایش فرهنگی بصیرتی و ۲ نمایشگاه تخصصی را در مجموعه‌اش دارد؛ مجموعه قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج مسئولیت ۲۳ قرارگاه را بر عهده گرفته‌اند و مجموعه فراجا نیز یک یادمان بر عهده گرفته و مسئولیت امنیتی انتظامی را نیز بر عهده این سازمان قرار دادیم، مؤسسات مردم‌نهاد نیز بهره‌برداری از ۳ یادمان بر عهده‌شان است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور اظهار داشت: ستاد خودروی شخصی حسن باقری برای افرادی که می‌خواهند از این امکانات استفاده کنند فعال خواهد شد.

وی خبر داد: از ۱۰ آبان‌ماه تا ۱۰ آذرماه، نزدیک ۱۱ هزار نفر برای اعزام ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۳۷ هزار خادم‌الشهید برای مواجهه مستقیم با آن‌ها در نظر گرفته شده و ۶ هزار و ۳۵۵ نفر هم در مکان‌های مختلف خدمات‌رسانی خواهند کرد که مثل هر سال دوره‌های توانمندسازی برای آن‌ها برگزار کردیم تا با آمادگی کامل به زائران خدمت‌رسانی کنند. ۳ هزار راوی استقرایی و ۲ هزار راوی جوان نیز در یادمان‌ها و مراکز اسکان به کار گرفته می‌شوند.

محمدحسین‌زاده افزود: برای این افراد دوره‌های توانمندسازی برگزار شده و بازآزموزی شده‌اند؛ محتواهایی که قرار است به زائران ارائه دهند نیز ساماندهی و به روز شده است، شبکه‌ای از راویان هم جدای از آن‌ها در اتوبوس‌ها به کارگیری می‌شوند.

مدیر ستاد مرکزی با بیان اینکه در تمام استان‌ها کاروان‌ها به صورت خودروی شخصی امکان حضور دارند، گفت: راویان شخصی می‌توانند ثبت‌نام کرده و از امکانات بهره‌مند شوند؛ شبکه مبلغین که بسیج طلاب عهده‌دار مسئولیت آن شده است، نیز کمک جدی در این فرآیند به ما می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلف رسانه‌ای نیز برای این اردوها پیش‌بینی شده است، گفت: مرکز جهادی شهید رهبر نیز فعال خواهد شد و مرکز رسانه‌ای طراحان پلاک و جهاد شهید رهبر در دیگر حوزه‌ها هم به فرایند رسانه‌ای کمک می‌کنند؛ پویش «به نیابت آقامرتضی» و «به نیابت شهدا» که به نیت شهید آرمان علی‌وردی است، نیز فعال شده است که علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را به سامانه «ره‌نور» یا شماره تلفن ۰۹۶۱۳ ارسال کنند، در این پویش هر شخص به نیابت یک شهید به اردوی راهیان نور می‌رود و روز ملی راهیان نور که ۲۰ اسفند است به برگزیدگان جایزه اهدا شده و شعار سال راهیان نور نیز رونمایی می‌شود. از کتاب عکس‌های شهدای مدافع حرم نیز همان روز رونمایی می‌شود.

محمدحسین‌زاده توضیح داد: پویش نیابت شهدا برای این است که همه با موضوع شهید و شهادت آشنا شوند چرا که این پویش یکی از بسترهایی است که می‌تواند موجب آشنایی مردم با این موضوعات شود.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور اضافه کرد: یکی از اقدامات ویژه بانوان امسال نیز جشنواره عکس راهیان نور به نام «شهیده فائزه رحیمی» از شهدای حادثه تروریستی کرمان است؛ علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق همان سامانه راه‌نور یا شماره اعلام شده بفرستند که اختتامیه هجدهمین جشنواره ره‌آورد سرزمین نور نیز که ۶۰ هزار اثر را دریافت کرده، در روز راهیان نور برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: تدبیری اندیشیده شده تا بازارچه‌هایی در یادمان‌های مناطق میزبان برپا شود و مردم استان بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، همچنین تهیه اقلام مصرفی نیز از همان استان‌ها صورت می‌گیرد تا کمکی به اقتصاد آن مناطق که صبورانه میزبانی زائران را می‌کنند، کرده باشیم.

محمدحسین‌زاده اظهار داشت: ما سالیانه میزبان زائران خارجی راهیان نور نیز هستیم. بخشی از آن‌ها سازماندهی شده حضور پیدا می‌کنند و بخشی دیگر به صورت خودجوش. راویان به زبان‌های مختلف می‌توانند برای آن‌ها روایت کنند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور شرح داد: برگزاری رویداد اردویی کارگاهی لشکر فرشتگان با محوریت بیمارستان شهید کلانتری جهت معرفی نقش بانوان در دفاع مقدس را در شهر اندیمشک خواهیم داشت. ما هنوز نتوانستیم نقش بانوان در دفاع مقدس را به طور مطلوب در راهیان نور نشان دهیم. با این حال این برنامه‌ها اقدام مؤثری در این حوزه خواهند بود.

وی ادامه داد: کمیته تخصصی بهداشت و درمان با راهبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمک و فعالیت می‌کند. کمیته تخصصی امنیتی و انتظامی نیز با راهبری قرارگاه راهیان نور فراجا به ما کمک می‌کند. کمیته تخصصی اعزام و اسکان نیز با راهبری قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج فعالیت و سازمان‌دهی می‌کند.

حسین‌زاده تأکید کرد: ما در راهیان نور اجازه هیچ فعالیت سیاسی برای انتخابات را ندادیم و نخواهیم داد و امسال تلاش می‌کنیم محتوای فرهنگی خوبی به مردم در یادمان‌ها و مراکز اسکان ارائه دهیم.

منبع: فارس

کد خبر 724001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.