سرطان‌های پستان، معده و پوست در کردستان بیشتر شایع است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در کل جمعیت استان کردستان به ترتیب سرطان‌های پستان، معده و پوست، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور اظهار کرد: بیماری سرطان در کنار سایر بیماری‌های غیرواگیر، عامل ۶۸ درصد مرگ‌ها در جهان و ۸۰ درصد مرگ‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

وی با بیان اینکه پویش ملی مبارزه با سرطان از هفتم الی ۱۵ بهمن ماه جاری با شعار «من مسئولم، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» در استان اجرا می‌شود، افزود: علاوه بر این شعار، شعارهای "سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید" و "آگاهی زودتر، اقدام مؤثرتر" هم مطرح است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آمارهای میزان بروز سرطان در کشور و استان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمارهای این بیماری که در سال ۱۳۹۷ استخراج شده است، متوسط بروز سرطان در هر صد هزار نفر در مردان کشور ۱۸۲.۷۶ و در استان ۱۹۵.۴۲ و در زنان کشور ۱۶۵.۳۱ و در استان ۱۵۵.۱۷ بوده است.

بیدارپور اضافه کرد: متوسط بروز سرطان در صد هزار نفر در هر دو جنس زن و مرد در کشور ۱۷۳.۴۸ بوده در حالی‌که این عدد در استان کردستان ۱۷۴.۲۵ است.

وی سرطان‌های شایع در کل جمعیت کشور را به ترتیب پستان، پروستات و کولورکتال عنوان کرد و ادامه داد: در مردان سرطان‌های پروستات، پوست و معده و در زنان، پستان، تیروئید و کولورکتال بیشتر آمار را به خود اختصاص داده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در استان کردستان هم در کل جمعیت استان به ترتیب سرطان‌های پستان، معده و پوست بیشتر بوده که در مردان، معده، پوست و پروستات و در زنان، پستان، پوست و کولورکتال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

بیدارپور در توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری سرطان گفت: اطلاع از روش‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان، مراجعه به پایگاه‌های سلامت برای تشخیص زودهنگام سرطان و اطلاع از وضعیت سلامتی، اقدام فوری برای پیشگیری از سرطان، اعتماد به روش‌های درمانی و اطلاع و دوری از عوامل خطر در پیشگیری از سرطان‌ها از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

کد خبر 723858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.