کاهش تولید پسماند در اصفهان/ همچنان در مدیریت پسماندها با استانداردهای جهانی فاصله داریم

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به‌رغم افزایش سالانه جمعیت شهر اصفهان، میزان تولید پسماند در نصف‌جهان کاهش یافته که یکی از دلایل آن فرهنگ تفکیک پسماند خشک از تر در مبدا است.

سیدامیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد برای مدیریت پسماند، اجتناب از افزایش تولید آن است و باید از هر فعالیتی که منجر به افزایش تولید پسماند می‌شود، جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه به‌عنوان نمونه، افزایش تولید آب‌های بسته‌بندی، منجر به بالا رفتن تولید پسماند شده است، افزود: بدترین نوع پسماند، آب میوه‌های پاکتی چند لایه است زیرا بیشتر آن‌ها قابل بازیافت نیست

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری اوقات دیده می‌شود یک رستوران غذای ساده‌ای را در ظرف یک‌بار مصرف می‌گذارد و آن را در چند لایه کیسه پلاستیکی می‌پیچد، سپس در یک کارتن مقوایی می‌گذارد و تحویل مشتری می‌دهد، در واقع برای فروش یک دست غذا با وزن ۲۰۰ گرم، حدود ۴۰۰ گرم پسماند آن هم از ارزشمندترین مواد، تولید می‌کند.

سامع ادامه داد: اینکه بعضی فروشگاه‌ها کیسه پلاستیکی به مشتریان خود می‌دهند تا خریدهای خود را در آن بگذارند، یا بعضی دیگر این کیسه‌ها را جلوی دست مشتریان گذاشته‌اند، امتیاز خوبی نیست که به مشتریان می‌دهند، بلکه باید این فرهنگ بین مردم نهادینه شود که برای خریدها، کیسه پارچه‌ای همراه داشته باشند تا پسماند کمتری تولید شود.

وی گفت: در حال حاضر کیسه‌های پارچه‌ای در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرداری «کوثر» وجود دارد و مردم می‌توانند خریداری کنند، البته بهتر است این کیسه‌ها به شهروندان اهدا می‌شد که البته در ایستگاه‌های بازیافت، اهدا می‌شود.

به‌رغم اینکه رشد جمعیت یا مهاجرت در اصفهان، میزان تولید پسماند در نصف‌جهان کاهش پیدا کرده است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اجتناب از تولید پسماند یک موضوع فرهنگی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و اقدام پیشگیرانه برای حفظ محیط زیست است و اگر تمام شهروندان آن را رعایت کنند، از عوائد آن بهره‌مند خواهند شد، افزود: تولید محصولاتی که منجر به افزایش تولید پسماند می‌شود، کار اشتباهی است و بسیاری از کشورها برای کاهش تولید پسماند هدف‌گذاری و سعی کرده‌اند هر سال درصدی از پسماندهای تولیدی خود را کاهش دهند که یکی از شاخص‌های مدیریت پسماند در شهر اصفهان، کاهش تولید پسماند بوده است.

سامع گفت: به‌رغم اینکه هر سال جمعیت شهر اصفهان به دلیل رشد جمعیت یا مهاجرت در حال افزایش است، میزان تولید پسماند در نصف‌جهان کاهش یافته که یکی از دلایل آن فرهنگ تفکیک پسماند خشک از تر در مبدا است.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان با داشتن بیش از دو میلیون نفر جمعیت، روزانه به‌طور متوسط ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن پسماند خانگی تولید می‌کند، افزود: در زمینه مدیریت پسماندهای خانگی در مقایسه با برخی شهرهای کشور شرایط خوبی داریم، زیرا تمام این پسماندها در اصفهان از اوایل دهه ۹۰ وارد کارخانه پردازش پسماند شده است و مواد آلی آن پس از جداسازی به کود کمپوست تبدیل و پلاستیک‌ها نیز بازیافت و ریجکت‌ها نیز دفن می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری از سال ۱۳۸۵ موفق شد گواهی استاندارد کود آلی تولیدی خود را دریافت کند و جزو معدود شهرهایی در کشور است که کود آلی استاندارد تولید می‌کند، با این حال در مدیریت پسماندها با استانداردهای جهانی فاصله دارد و راه نرفته زیادی در پیش داریم.

کد خبر 723604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.