مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

فیلم و سینما یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال فرهنگ در جامعه به حساب می‌آید و چه فرهنگی بهتر از رسم مردانگی و قهرمانی؛ بر همین اساس بسیاری از هنرمندان سعی دارند تا با این هنر مورد استقبال، فرهنگ قهرمانی را ترویج داده و از این این طریق قهرمانان واقعی کشور و جامعه خود را به مردم معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همواره فیلم و سینما یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال فرهنگ در جامعه به حساب می‌آید و بر همین اساس بسیاری از هنرمندان سعی دارند تا با این هنر مورد استقبال، فرهنگ قهرمانی را ترویج داده و از این این طریق قهرمانان واقعی کشور و جامعه خود را به مردم معرفی کنند.

در ایران نیز آنگونه که به نظر می‌رسد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خصوصاً بعد از دوران دفاع مقدس این نکته مورد توجه قرار گرفت که احتیاجی به قهرمان‌سازی نداریم بلکه باید معرفی قهرمانان کشور خود را مدنظرقرار دهیم و بر همین بود که از دهه ۱۳۷۰ ساخت فیلم‌های دفاع مقدس در دستور کار گرفت و این روند با گذشت زمان و به خصوص در دهه ۹۰ پررنگ‌تر شد و فیلم‌هایی مانند «۲۳ نفر»، «ایستاده در غبار»، «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «چ»، «منصور» و توجه به قهرمانان ملی مدنظر قرار گرفت.

در این میان باید به این نکته توجه داشت که علاقه به یک قهرمان سن نمی‌شناسد چون دوست داشتن یک فرد امری وابسته به زمان نیست و بر همین اساس اگر هنرمندان این عرصه بتوانند به خوبی زندگی قهرمانان را به تصویر بکشند، آثار آن‌ها تا سال‌ها موردتوجه و مدنظر قرار می‌گیرد چرا که معمولاً تصویری که از قهرمانان در ذهن افراد نقش می‌بنند بسته به لحظاتی است که در فیلم‌ها دیده و ساعاتی را با آن زیسته‌اند؛ در این سال‌ها قهرمان‌محوری به یکی از موضوعات قابل توجه در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تبدیل شده و بر همین اساس در ادامه مروری بر تعدادی از این فیلم‌ها در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ خواهیم داشت:

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۸

غلامرضا تختی

فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی محصول سال ۱۳۹۷ است؛ این فیلم در سی‌وهفتمین جشنواره فجر توانست در ۱۰ بخش کاندید سیمرغ شود و در نهایت موفق به دریافت جایزه در بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و برنده سوم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شده است.

تهیه کننده این فیلم سعید ملکان است که به همراه بهرام توکلی نویسندگی فیلم را هم به عهده داشتند؛ فیلم غلامرضا تختی در جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ۷ بخش نامزد شد؛ زندگی غلامرضا تختی فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و در این مسیر غلامرضا تختی برای اولین بار در مسابقات کشتی هلسینکی ۱۹۵۱ مدال نقره و در المپیک ملبورن ۱۹۵۶ مدال طلا می‌گیرد؛ در این فیلم از تولد تا مرگ و سه فاز از زندگی‌اش در مقطع کودکی، نوجوانی و بزرگسالی به نمایش در آمده است.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

ماجرای نیمروز: رد خون

«ماجرای نیمروز ۲: رد خون» فیلمی در ژانر اکشن محصول سال ۱۳۹۸ است؛ این فیلم توانست توجه منتقدین و مخاطبین را به خود جلب کند و در سی‌وهفتمین جشنواره فجر در ۱۲ رشته نامزد و در نهایت در سه رشته جایزه کسب کرد؛ این فیلم که ادامه ماجرای نیمروز ۱ است به ماجرای کشته شدن موسی خیابانی یکی از افراد مؤثر سازمان تروریستی مجاهدین خلق می‌پردازد و در قسمت دوم این فیلم به ماهیت تروریستی و غیر انسانی فرقه منافقین به سرکردگی مسعود رجوی پرداخته شود.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

بیست و سه نفر

فیلم ۲۳ نفر در ژانر جنگی محصول سال ۱۳۹۷ به کارگردانی مهدی جعفری است؛ اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند؛ ۲۳ نفر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر شد و این فیلم روایتگر گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۸

درخت گردو

هفتم تیرماه ۱۳۶۶ بود که بمباران شیمیایی، شهر مرزی سردشت را آلوده کرد و صدها نفر کشته و هزاران نفر شیمیایی شدند، جنایتی که آثارش تا به امروز هم باقی مانده و شاید تابه‌حال چیزی درباره‌اش ندیده و نشنیده‌اید اما در این میان محمدحسین مهدویان در پنجمین فیلم بلند خود سعی کرده تا این بخش تلخ و سیاه از تاریخ معاصر را به نمایش بگذارد؛ این فیلم در سه بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۸۴ و ۱۳۹۵ روایت می‌شود و بر پایه داستان واقعی و تلخ زندگی فردی رنج کشیده اهل آذربایجان غربی، به نام قادر مولان پور در روستای مرزی رش‌هرمه در نزدیکی سردشت ساخته شده‌است؛ قادر و خانواده‌اش درگیر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت شدند.

این فیلم در جشنواره فجر سی‌وهشتم برنده سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین نقش اول مرد شد.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹

تک تیرانداز

تک‌تیرانداز فیلمی به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری محصول سال ۱۳۹۹ است که نخستین بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه ملی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی شد؛ این فیلم درباره شهید عبدالرسول زرین تک تیرانداز ایرانی است که در جنگ ایران و عراق صدام برای سر او جایزه تعیین کرده‌است.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

چهلمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی محصول سال ۱۴۰۰ به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است که فیلمنامه آن بر اساس بخش‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری، توسط هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی نوشته شده‌است.

موقعیت مهدی نخستین‌بار در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین جشنواره فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد که در این مراسم از ۱۴ نامزدی برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد؛ این فیلم در ۶ پرده روایت می‌شود؛ داستان درباره زندگی مهدی باکری و رابطه وی با همسرش، شرکت در جنگ ایران و عراق همراه برادرش حمید باکری، فرماندهی سپاه عاشورا در جنگ و به شهادت رسیدن وی است.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۱

غریب

«غریب» به روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در کردستان و شیوه فرماندهی منحصر به فرد او در اتحاد مردم و رفع شرایط بحران پرداخته است؛ در سال ۱۳۵۸ با آغاز ناآرامی‌ها در کردستان به دست احزاب کومله و دموکرات، محمد بروجردی از طرف امام (ره) مأموریت می‌یابد تا به‌عنوان فرمانده سپاه کردستان وضعیت را به حالت عادی بازگرداند.

این فیلم در چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش‌های مختلف: طراحی صحنه، چهره‌پردازی، جلوه‌های ویژه میدانی موفق به دریافت سیمرغ شد، همچنین سیمرغ بهترین نقش اول زن جشنواره نیز به بازیگر این فیلم اختصاص یافت و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل و بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به غریب تعلق گرفت؛ غریب در هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز به‌عنوان بهترین فیلم، انتخاب شد.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

سرهنگ ثریا

فیلم سرهنگ ثریا محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد؛ داستان مادری که فرزندش توسط گروه منافقین به پادگان اشرف رفته است و مادر تلاش خود را برای آزادی فرزندش از دست این گروه تروریستی انجام می‌دهد، این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج و از داستانی واقعی الهام گرفته شده است.

سیمرغ بلورین گوهرشاد (جایزه ویژه وزیر ارشاد) و دیپلم افتخار بهترین فیلم اول در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از جوایز این فیلم در این دوره از جشنواره بود.

مروری بر فیلم‌های قهرمان‌محور در جشنواره فیلم فجر / اسطوره‌هایی که در ذهن‌ها ماندند

کد خبر 723445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.