لزوم جلوگیری از تحریف در دفاع مقدس/ ضرورت انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان اصفهان گفت: یکی از موضوعات اصلی در حوزه دفاع مقدس ، تحریف دفاع مقدس است که در نسل های آتی با موضوع دیگر و تحرف شده‌ای مواجه نشویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد رضایی امروز _شنبه هفتم بهمن_ در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: راهبردی که حضرت امام (ره) در خصوص دفاع مقدس داشتند، مردمی کردن دفاع مقدس بود و جنگ و حمله نظامی عراق را منوط به یک قشر یا جغرافیا قرار ندادند و تمام افراد را دخیل کردند، لذا اگر می‌بینیم استان اصفهان با ۲۴ هزار شهید نقشی بی‌بدیل در دفاع مقدس داشته، این موضوع مرهون حضور تمام اعضای استان بوده است.

وی با تاکید بر لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل فعلی و نسل‌های آینده‏ افزود: افرادی که در ادارات مشغول به کار هستند یا در شرف بازنشستگی قرار دارند، حداقل بین پنج تا هفت سال پس از پایان دفاع مقدس وارد اداره شده‌اند، لذا برای ادامه مسیر انقلاب به طور قطع نیازمند الگوهایی هستیم و الگویی بهتر از دفاع مقدس در تمام زمینه‌ها نیست.

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان اصفهان با اشاره به ستون فقرات انتقال فرهنگ دفاع مقدس تصریح کرد: طبق گفته مقالم معظم رهبری نگهداری و پردازش این اسناد بسیار حائز اهمیت است و هر چه از زمان دفاع مقدس دورتر می‌شویم، معرفت آن باید نزدیک‌تر شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی در حوزه دفاع مقدس، جلوگیری از تحریف دفاع مقدس است که در نسل‌های آتی با موضوع دیگر و تحریف شده‌ای مواجه نشویم، ادامه داد: هر گونه اسناد و آثار دیداری، شنیداری و نوشتاری اعم از وصیت‌نامه و دست‌نامه شهدا و رزمندگان، سخرانی ها، عکس، صوت، فیلم و مصاحبه‌ها و نقشه‌های عملیاتی مربوط به دفاع مقدس اسناد دفاع مقدس را تشکیل می‌دهند.

رضایی با اشاره به اینکه از کتب، پایان‌نامه‌ها، خبرگزاری‌های سازمانی، مکاتبات ادارات، نشریات و جزوات نیز می‌توان به عنوان اسناد یاد کرد، گفت: موضوع و علمی بودن هر اقدامی که قصد انجام آن را در راستای تولیدات دفاع مقدس داشته باشیم، نیازمند اسناد است.

وی با اشاره به کارآمد بودن اسناد در حوزه تحقیق و پژوهش اضافه کرد: دانشنامه دفاع مقدس یکی از مأموریت‌های سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به شمار می‌رود.

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان اصفهان افزود: در مجموعه استان اصفهان، موزه دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و در این موزه قرار بر این است که عملکرد و نقش استان اصفهان در دفاع مقدس و جبهه مقدس را برای مخاطبان و بازدیدکنندگان ارائه شود که این موضوع از اسناد حاکی می‌شود.

وی با بیان اینکه پشتیبانی‌های مردمی استان اصفهان در سراسر کشور زبان‌زد است، تصریح کرد: از شهریورماه ۱۴۰۰ تاکنون، ابلاغی در تاریخ بیست‌ودوم اسفند سال ۱۴۰۰ از سمت استاندار به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان شد که پیرو آن مدیران نمایندگانی را معرفی کردند و بیست‌وچهارم فروردین ۱۴۰۱، برای نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جلسه‌ای توجیهی برگزار شد تا اسناد مد نظر را در خصوص دفاع مقدس احصا و ارائه کنند.

رضایی ادامه داد: بیست‌وهشتم اردیبهشت ۱۴۰۱، از دستگاه‌های اجرایی پیگیری انجام شد و بیش از ۴۳ دستگاه در این مسیر همکاری نداشتند، مجموعه اداره‌کل صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری خوب خود بُعد جدیدی در موضوعات حقوقی دفاع مقدس باز کردند و دو کتاب از مصاحبه‌ها و اسناد مرتبط با حیطه فعالیت این اداره‌کل نوشته شد.

وی گفت: معرفی نماینده تام‌الاختیار، ثابت و علاقمند در این موضوع از دستگاه‌های مختلف و حضور و همراهی آنها برای تکمیل اسناد موجود از جمله انتظارات است تا فرایند بررسی اسناد و احصای تولیدات شکل بگیرد؛ همچنین انتظار می‌رود نقش و عملکرد هر شهرستان یا نهاد و ارگان در دفاع مقدس در قالب دانشنامه مطرح شود.

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر رزمندگان و جوانان و نوجوانان دهه ۶۰ کار حسینی کردند، به طور قطع ما نیز باید اقدامی زینبی داشته باشیم و حماسه‌ای که آنها رقم زدند را نسل به نسل منتقل کنیم.

کد خبر 723430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.