کاهش ۳۰ درصدی تلفات زمستان‌گذرانی کلنی‌های زنبورعسل در استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: کاهش ۳۰ درصدی تلفات زمستان‌گذرانی و بهبود ۲۰ درصدی تخم‌ریزی و تسریع در فعالیت‌های بهاره کلنی‌ها ماحصل انتقال دستاوردها و یافته‌های تحقیقاتی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال شهبازی امروز _هفتم بهمن _ در نشست بررسی وضعیت کلنی‌های زنبور عسل استان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث در صنعت پرورش زنبورعسل به‌ویژه در اقلیم سردسیر، پیدا کردن روشی مناسب و کم‌خطر برای زمستان‌گذرانی بهتر کلنی‌ها در این مناطق است.

وی افزود: تنظیم حرارت محیط داخلی کلنی‌ها مستلزم صرف هزینه و انرژی زیاد است، بنابراین عایق‌کاری کندوها و سازمان‌دهی مناسب کندوها می‌تواند تأثیر مثبت زیادی بر کاهش مصرف غذای زمستانه، سلامت و حفظ جمعیت زنبوران عسل و در نهایت بقا کلنی‌ها داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: از این رو در طراحی کندو برای کلنی‌های بومی هر منطقه باید به شرایط آب‌وهوایی خاص همان منطقه توجه کرد و بهینه کردن شرایط دمایی داخل کندو در مناطق سردسیر باعث به حداقل رساندن خسارت‌های زمستانه به کلنی‌ها و صرفه‌جویی در مصرف عسل آذوقه زمستانی کلنی‌ها خواهد شد.

شهبازی افزود: بر اساس دستاوردهای تحقیقاتی حاصل شده در بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات استان اردبیل استفاده از روش‌های ارزان، اقتصادی و کاربردی در عایق‌کاری کندوها در فصل زمستان همواره باعث کاهش قابل توجه تلفات زمستان‌گذرانی و بهبود میزان تخم‌گذاری در فصل بهار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: عایق‌کاری قسمت خارجی کندوها قبل از فصل سرما با مواد عایق مناسب، به‌کارگیری کندوهای دوجداره در زمستان و سازمان‌دهی و چیدمان شان‌ها در داخل کندوها، علاوه بر بهبود ۲۵ درصدی شاخص زمستان گذرانی، باعث صرفه‌جویی در مصرف عسل شده است و در ایجاد درآمد اقتصادی بیشتر از محل فروش عسل اضافی، کاهش تلفات زمستان‌گذرانی کلنی‌ها، رشد بهتر کلنی‌ها در بهار، افزایش فعالیت شهد و گرده‌آوری آن‌ها نقش مؤثری خواهد داشت.

کمال شهبازی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی دستاورد ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز بیان کرد: کاهش ۳۰ درصدی تلفات زمستان‌گذرانی، بهبود ۲۰ درصدی تخم‌ریزی و تسریع در فعالیت‌های بهاره کلنی‌ها از جمله دستاوردهای مهم این مرکز هستند.

کد خبر 723376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.