توزیع شیر در مدارس نیازمند اختصاص ردیف اعتباری مستقل است

کارشناسان و مطالبه‌گران حوزه تعلیم و تربیت، هر سال موضوع توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را به عنوان یک دغدغه جدی مورد توجه قرار می‌دهند و در نهایت این اقدام مهم در دولت سیزدهم با اعلام رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دوباره کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، توزیع شیر در مدارس از دیرباز به صورت حرکت جهانی در بسیاری کشورها به ویژه ایران در برنامه مدارس قرار گرفته است، چراکه کودکان در سنین رشد هستند و بیشترین نیاز را به مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کلسیم دارند.

با توجه به اهمیت مصرف کلسیم در رشد قدی مطلوب در نوجوانان، توصیه می‌شود دانش‌آموزان روزانه دست کم سه واحد از شیر یا جایگزین‌های آن، مصرف کنند، زیرا مصرف شیر به عنوان یک میان وعده سالم در مدرسه، می‌تواند نقش به سزایی در ایجاد عادت غذایی صحیح در محصلان داشته باشد.

هم‌اکنون سرانه مصرف شیر در کشور ۷۸ کیلوگرم، اما میانگین مصرف جهانی آن ۱۱۶ کیلوگرم است و در ایران ۳۵ کیلوگرم کمتر از سرانه جهانی شیر مصرف می‌شود؛ اهمیت مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان در تغذیه این گروه سنی تا اندازه‌ای است که آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر (هر سال از مردادماه) از سوی سازمان جهانی غذا (فائو)، روز جهانی شیر مدرسه با هدف اصلی آن نیز تغذیه کودکان و نوجوانان با شیر به عنوان کامل‌ترین غذا که تمام نیازهای تغذیه‌ای یک فرد را تأمین می‌کند نام‌گذاری شده است، تا دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هم این کمبود مهم تغذیه‌ای را جبران کنند.

توزیع شیر در مدارس نیازمند اختصاص ردیف اعتباری مستقل است

لزوم اختصاص ردیف اعتباری مستقل برای اجرای پایدار توزیع شیر در مدارس

محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس پس از چهار سال وقفه، با دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور انجام شد، اظهار کرد: توزیع شیر در مدارس با محوریت وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد، هدفمندی یارانه‌ها، برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در استان‌های کشور عملیاتی شد.

وی افزود: اجرا و تداوم این برنامه بر بهبود سلامت دانش‌آموزان، ارتقای سطح یادگیری و بهره‌وری، پیشگیری از سوءتغذیه و فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف شیر در دانش‌آموزان برای تضمین سلامت کشور ضروری است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصریح کرد: برنامه توزیع شیر در مدارس پس از چند سال وقفه، در دولت مردمی عملیاتی شده و شور تازه‌ای به مدارس کشور آورده است و نظارت‌های بسیاری نیز بر کیفیت شیر توزیعی انجام می‌شود.

وی گفت: امروزه صنایع لبنیات به‌رغم مشکلات متعدد، با تمام توان در حال همکاری با مدارس هستند و ۶۲ هزار مدرسه و قریب به هشت میلیون و ٥٠٠ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ در این راستا دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از طریق کمیته علمی و سیاستگذاری شیر مدارس با همکاری ذی‌نفعان در صدد رفع چالش‌های موجود و خواستار تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای اجرای پایدار برنامه شیر مدرسه در سال‌های آتی برای بهبود سلامت دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور هستند.

توزیع شیر در مدارس نیازمند اختصاص ردیف اعتباری مستقل است

توزیع شیر در مدارس ابتدایی اجرایی می‌شود

پیش از این نیز در تاریخ دوم بهمن، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: توزیع شیر پس از سال‌ها بازگشت و این امر همت و اهتمام رئیس جمهوری به تربیت جسمانی بچه‌ها در کنار تربیت فکری و معنوی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سراسری شدن فرآیند توزیع شیر به دو هفته زمان نیاز دارد، افزود: تا دو هفته دیگر توزیع شیر در کشور سراسری و دو روز در هفته و تنها برای دانش‌آموزان ابتدایی توزیع می‌شود، همچنین آن مقداری از شیر که در روزهای قبل داده نشده است نیز داده می‌شود و شاید در بعضی هفته‌ها سه روز در هفته شیر توزیع شود.

کد خبر 723327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.