ناشنوایی در فهرست بیماری‌های صعب‌العلاج / هزینه‌ها تقبل شد تا کودکی چشم‌انتظار نباشد

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به قرار گرفتن ناشنوایی در فهرست بیماری‌های صعب‌العلاج گفت: برای اینکه کودکی چشم‌انتظار نباشد، با همت تیم انتخاب شده، دو هزار عمل کاشت در سال گذشته به صورت رایگان انجام شد.

سعید کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دستاوردهای طرح جهادی کاشت حلزون شنوایی در راستای عدالت و تعالی نظام سلامت در وزارت بهداشت در دولت سیزدهم، اظهار کرد: سن طلایی کاشت حلزون چهار سال است و در صورتی که این اقدام در سنین طلایی انجام نشود، علاوه بر اینکه کودک شنوایی خود را از دست می‌دهد، توانایی سخن گفتن نیز نخواهد داشت و تا پایان عمر معلول است.

وی افزود: با پیشرفت‌های رخ داده، امکان درمان کودکان ناشنوا با کاشت حلزون وجود دارد و کشور نیز در زمینه کاشت حلزون سابقه طولانی و حدود ۲۸ سال دارد و جزو کشورهای پیشرفته از لحاظ تکنولوژی کاشت حلزون است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حلزون شنوایی و تجهیزات لازم برای آن هزینه بالایی دارد، گفت: جراحی و هزینه‌های دیگر این اقدام حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود و به همین دلیل صف انتظار طولانی را ایجاد می‌کرد و دو هزار کودک نیاز به کاشت حلزون داشتند.

وی با بیان اینکه در صورت انجام شدن عمل کاشت حلزون در سنین بالا، نتایج مطلوب حاصل نخواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال پایان زمان طلایی کاشت حلزون برای این تعداد کودک وجود داشت، وزارت بهداشت تصمیم گرفت به صورت جهادی و در مدت زمان کوتاه، اقدامات لازم از جمله جراحی و توان‌بخشی مطابق با استانداردهای بین‌المللی را به صورت رایگان انجام دهد.

کریمی با بیان اینکه در واقع با این اقدام وزارت بهداشت هزینه‌های کاشت حلزون را تقبل کرده است، گفت: برای اینکه کودکی چشم‌انتظار نباشد، با همت تیم انتخاب شده، دو هزار عمل کاشت در سال گذشته انجام شد.

وی با بیان اینکه کودکان بر اساس درصد یا میزان ناشنوایی برای کاشت حلزون انتخاب می‌شوند، اضافه کرد: ناشنوایی در فهرست بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص قرار گرفته و درمان این بیماری تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این صندوق منابع خوبی دارد، افزود: سال جاری برای این صندوق ۷ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شد و امیدواریم سال آینده این مبلغ افزایش داشته باشد و پروژه با مشکل مواجه نشود.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ مرکز برای کاشت حلزون در کشور نظر گرفته شده است تا دسترسی تمام افراد به این مراکز وجود داشته باشد، تصریح کرد: ممکن است در شناسایی کودکان ناشنوا ضعف وجود داشته باشد، معاونت بهداشت و سازمان بهزیستی غربالگری کودکان را انجام می‌دهد و سامانه‌ای برای اینکه نام کودکان در آن ثبت شود طراحی شده است، از همین رو وزارت بهداشت نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا کودکانی که برای جراحی انتخاب شدند، از این خدمت استفاده کنند.

کد خبر 723219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.