براندازی نقاب هولوکاست

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق تهران - آنکارا برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری» به سفر آیت الله رئیسی به ترکیه پرداخت و نوشت: در این نشست توافقاتی میان اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه درباره موضوعات متعدد اقتصادی و روابط تجاری انجام شد که اهم محورهای آن عبارتند از: افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران، افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه و رفع برخی موانع موجود، توسعه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای میان طرفین، افزایش همکاری‌های بانکی، انعقاد قراردادهای تجاری بین مناطق آزاد دو کشور، افزایش صادرات و سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان و ترکیه، خرید و فروش برق بین دو کشور و افزایش ۲۰۰ میلیون‌دلاری سرمایه‌گذاری ترکیه در خطوط انتقال برق فیمابین (خوی-وان) و در نهایت، همکاری در حوزه ساخت فیلم، سریال، مشارکت متقابل در برگزاری نمایشگاه کتاب و عرصه گردشگری.

مقامات دو کشور پس از حضور در هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، در حضور رؤسای‌جمهور، ۱۰ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند. این اسناد همکاری از سوی وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و رئیس شرکت توانیر جمهوری اسلامی ایران و وزرای صنعت و فناوری، حمل‌ونقل و زیرساخت، انرژی و منابع طبیعی، کشور، فرهنگ و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات ریاست‌جمهوری و معاون وزیر تجارت ترکیه به امضا رسید.

براندازی نقاب هولوکاست

روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه امروز خود با تیتر «اشپیگل: حزب‌الله می‌تواند کلّ اسرائیل را به تعطیلی بکشاند» نوشت: نشریه آلمانی اشپیگل در تحلیلی به ارزیابی قدرت خیره‌کننده متحدان ایران پرداخت و نوشت: اگر خاورمیانه یک تکه کاغذ سفید بود و جنگ‌ها و بحران‌ها در منطقه لکه‌های جوهر بود، به راحتی می‌توان دید که این نقاط به سرعت در حال تکثیر هستند. نوار غزه، منطقه مرزی بین لبنان و اسرائیل، اربیل در شمال عراق، کوه‌های غرب یمن و دریای سرخ. برخی از لکه‌های جوهر در حال پخش شدن هستند. آنها از یکدیگر جدا می‌مانند، اما وقتی اولین‌ها به هم می‌رسند، این خطر افزایش می‌یابد که همه آنها با هم پیوند بخورند و آن زمانی است که خاورمیانه، از اسرائیل تا ایران و از لبنان تا یمن در جنگ فرو رود.

نیکلاس بلانفورد، تحلیلگر بریتانیایی، به اشپیگل توضیح داد که حمله حزب‌الله به اسرائیل چگونه می‌تواند باشد: فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بنادر، پایگاه‌های نظامی، مراکز خرید، همه‌چیز با موشک و راکت مورد حمله قرار می‌گیرد و کل اسرائیل تعطیل خواهد شد. امواج هزاران راکت شلیک‌شده همچنین بر پدافند هوایی غلبه می‌کنند. مدرن‌ترین آنها راکت‌ها و موشک‌های هدایت‌شونده، کلاهک‌های ۵۰۰ کیلوگرمی را به مسافتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر حمل می‌کنند و می‌توانند به فاصله ۱۰ تا ۲۰ متری هدف خود اصابت کنند. حملات موشکی حماس در مقایسه با آنچه حزب‌الله لبنان قادر است بر سر اسرائیل بیاورد، یک باران سبک تابستانی در مقابل سیلاب خانمان‌برانداز به حساب می‌آید.

براندازی نقاب هولوکاست

روزنامه جوان در یادداشت امروز خود به موضوع رد صلاحیت حسن روحانی پرداخت و با تیتر «اعتراض به رد صلاحیت «مقام سابق» عین ضدیت با دموکراسی است!» نوشت: رد صلاحیت آقای حسن روحانی با واکنش‌هایی از جمله در دفاع از دموکراسی و اشاره به سابقه ایشان روبه‌رو شده که خود عین ضدیت با دموکراسی و نوعی شخص‌پرستی است و به‌نظر می‌رسد مدافعان متوجه این تناقضات خود نشده‌اند.

عنوان «رئیس‌جمهور سابق» یا هر عنوان دیگری با پسوند «سابق»، هیچ ارزشی در دموکراسی ندارد و مصطلح‌شدن آن نیز به غلط و از طرف کسانی است که کیش شخصیت دارند و متملق سیاسی‌اند و این غلط سیاسی در زبان و ادبیات رسانه‌ها و فعالان سیاسی نیز وارد شده است. اما در دموکراسی واقعی، عنوان «سابق»، خود نقض‌غرض و نافهمی دموکراسی است.
کسی که باور ندارد جمهوری اسلامی یک دموکراسی واقعی است، نه حضورش به‌عنوان نامزد هر انتخابات توجیه دارد و نه اعتراضش به اینکه چرا فلان مقام سابق با آن همه مقامات امنیتی و اجرایی رد صلاحیت شده، قابل فهم است. در مقابل، کسی که می‌پذیرد جمهوری اسلامی، دموکراسی است و به همین دلیل در انتخابات نامزد می‌شود یا به‌عنوان یک فعال سیاسی، درباره چرایی رد یا تأیید صلاحیت‌ها اظهار نظر می‌کند، دیگر مجاز نیست به سوابق اشاره کند. این‌ها همه بر پایه مفهوم دموکراسی است وگرنه جدای از این‌ها، اصل «ملاک افراد حال‌حاضر است» که از امام به یادگار مانده، هم در قالب دموکراسی قابل‌فهم است و هم در قالب یک امر مهم انسان‌شناسی و سیاسی.

براندازی نقاب هولوکاست

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «براندازی نقاب هولوکاست» به جلسه روز جمعه دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل پرداخت و نوشت: قضات دادگاه «دیوان بین‌المللی دادگستری» روز جمعه در آستانه روز جهانی هولوکاست، رأی خود درباره جنایت جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را که با شکایت دولت آفریقای جنوبی به جریان افتاده بود، صادر کردند. مهم‌ترین نکته رأی دیوان بین‌المللی دادگستری این بود که دادخواست «پرتوریا» علیه پروژه نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه بررسی و این دیوان رأی داد صلاحیت دارد در این موضوع ورود کند. رأی دیوان دادگستری به شرح ذیل است:

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در پرونده نسل‌کشی در غزه را دارد.

۱- این دادگاه به اسرائیل دستور داد تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه به کار ببندد.

۲- دادگاه لاهه می‌گوید اسرائیل باید اجازه ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه را بدهد.

۳- دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین از اسرائیل خواست ظرف یک ماه گزارشی را درباره اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه به این دادگاه ارائه کند.

۴- دادگاه اسرائیل را ملزم کرد تدابیر بیشتری برای محافظت از فلسطینی‌ها به کار ببندد اما دستوری برای پایان دادن به عملیات‌های نظامی در غزه صادر نکرد.

براندازی نقاب هولوکاست

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خالص گیت روحانی» نوشت: اگر تا صبح چهارشنبه این گزاره با تردید در میان برخی فعالان سیاسی دست به دست می‌شد که جریان خالص‌ساز به دنبال کاهش عمدی مشارکت در انتخابات است، با رد صلاحیت حسن روحانی برای خیلی از صاحب‌نظران این چالش جدی شده که «شکل‌گیری یک انتخابات برای برخی جریان‌های سیاسی با خروجی مدنظر تضمین‌شده بر برگزاری انتخابات با مشارکت قابل دفاع ارجحیت پیدا کرده است». در این بین نکته قابل توجه، نه رد صلاحیت حسن روحانی توسط شورای نگهبان، بلکه واکنش و بیانیه او بود که در ادامه به بررسی آن هم خواهیم پرداخت. چون تقریباً برای هر فعال سیاسی و رسانه‌ای که اندک شناختی از فضای کنونی کشور دارد، قابل پیش‌بینی بود رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم شانسی برای عبور از شورای نگهبان ندارد. آن زمان که برخی روزنامه‌ها و افراد به‌اصطلاح تئوریسین و سخنران جریان رادیکال برای شورای نگهبان خط‌ونشان می‌کشیدند که مبادا حسن روحانی را تأیید کند، زنگ خطر حذفش و متعاقب آن پیگیری «پروژه انتخابات حداقلی» از سوی برخی جناح‌های سیاسی به صدا درآمده بود.

براندازی نقاب هولوکاست

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که چرا پروژه «فروش دارایی‌ها و واگذاری سهام دولتی» ناکام ماند؟ و با تیتر «مولدسازی با ساز ناکوک» نوشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بودجه که در سال‌های اخیر موجب ناهمخوانی درآمدها با هزینه‌ها شده است، بیش‌برآوردی بخش‌های درآمدی است. مولدسازی دارایی‌های دولت، یکی از مواردی بوده که دولت در سال‌های اخیر حساب زیادی روی منابع آن داشته، اما در عمل کارنامه ناامیدکننده‌ای برجای گذاشته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که از محل مولدسازی دارایی‌های دولت و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، ۱۲۲ هزار میلیارد تومان منابع حاصل شود. اما برآوردها نشان می‌دهد که احتمالاً ۷۰ هزار میلیارد تومان از این منابع حاصل نخواهد شد. همچنین مطابق آمارهای مورد بررسی در بودجه سال جاری مجموع این دو بخش حدود ۲۱۴ هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که احتمالاً حدود ۱۷ درصد از این رقم تا پایان سال محقق شود. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با بررسی این ارقام در بودجه، عوامل ناموفق بودن حصول درآمدهای مولدسازی دارایی‌ها را تشریح کرده است.

براندازی نقاب هولوکاست

کد خبر 723218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.