بازآفرینی تاریخ در سرزمین شگفتی‌ها / میراث فرهنگی زنجان مرمت می‌شوند

اگرچه شهر زنجان با سوغاتی‌های متنوعی هم‌چون چاقو، چغور پغور و میوه‌های تابستانی شهرت پیدا کرده است، اما بناهای تاریخی در این دیار هم بی‌شمارند و لقب سرزمین شگفتی‌ها را از آن خود کرده‌اند، بناهایی که گردشگران زیادی را می تواند به خود جذب کند و مرمتشان در دستور کار مسئولان زنجانی قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا از زنجان؛ آثار باستانی و میراث فرهنگی، شناسنامه ملی و هویت مردم ایران است و باید برای حفاظت و انتقال آن به نسل‌های آینده کوشید، این عبارتی است که همیشه یا گاه‌و بی‌گاه از زبان مسئولان و حتی مردم و دلسوزان می‌شنویم اما در عین حال هم روزانه اخباری از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد که بناهای تاریخی در حال تخریب هستند، تخریب‌هایی که سررشته آن یا به عوامل انسانی برمی‌گردد یا طبیعی، فرقی هم نمی‌کند، چه اینکه در هر دو حال نشان از نبود معرفت و آگاهی در میان برخی مردم نسبت به ارزش این میراث است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا میراث فرهنگی به عنوان یک سرمایه جاویدان و حتی یک راهکار برای رونق اقتصادی است، چرا که صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای دنیا یک صنعت سودآور بوده و سالانه تعداد زیادی گردشگر به خود جذب می‌کند اما آنچه مسلم است در استان زنجان این صنعت جایگاه خود را پیدا نکرده و آنچنان که باید و شاید از ظرفیت میراث فرهنگی استفاده نشده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از از بناهای تاریخی تخریب شده است و حتی برخی از مکان‌ها از جمله خانه‌های تاریخی که در فهرست میراث ملی هم ثبت شده به دلیل بهسازی و نوسازی آن منطقه یا به دلایل مختلف رو به تخریب رفته است و از آنجا که متولی مربوطه حساسیت لازم را نشان نداده است، نهایتاً توسط سوداگران و سودجویان از بین رفته و به ساختمان‌های چند طبقه تبدیل شده است.

بروز چنین اتفاقاتی نشان‌دهنده آن است که میراث فرهنگی هنوز تبدیل به اولویت نشده است و صحبت‌های مسئولان درباره حمایت از این آثار تاریخی در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نشده است.

بازآفرینی تاریخ در سرزمین شگفتی‌ها / میراث فرهنگی زنجان مرمت می‌شوند

بناهای تاریخی در استان زنجان نیز زخم‌خورده چنین اتفاقاتی است، اما مسئولان این استان در سال‌های اخیر اقدامات گوناگونی جهت مرمت این بناها انجام داده آن‌طور که سیدسعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان درباره میراث ملموس و ناملموس این استان می‌گوید در استان زنجان ۲۰۰۰ میراث شناسایی شده که ۹۲۹ اثر ثبت ملی و جهانی شده است که ۷۹۷ مورد آثار غیرمنقول، ۲۳ اثر طبیعی، ۶۴ اثر ناملموس و معنوی، ۴۴ اثر منقول و یک اثر جهانی جز آثار ثبت شده استان زنجان است.

وی در ارتباط با مرمت آثار تاریخی این استان می‌گوید: مرمت آثار تاریخی بر اساس اولویت‌بندی انجام می‌شود، تعدادی سال قبل و تعدادی هم در سال‌جاری مرمت شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه مسجد تاریخی «چهل ستون»، مسجد «یری»، مسجد تاریخی «سجاس» و حسینیه «کرسف» و «قیدار نبی (ع)» از جمله بناهایی است که مرمت شده‌اند، می‌افزاید: حسینیه «ماه نشان» و «امامزاده سید اسماعیل (ع) شناط» نیز از دیگر بناهایی که در حال مرمت است.

صفوی اضافه می‌کند: همچنین «خانه حکیمیان» هم پس از چهار سال مرمت شده و اتفاقات خوبی در آن رخ داده است، همچنین «خانه خدیوی» نیز مرمت شده است که مرمت این خانه تاریخی با کمک مالک آن اتفاق افتاده است.

وی تصریح می‌کند: در ارتباط با «گنبد سلطانیه» نیز اقدامات لازم در زمینه مرمت اضطراری انجام شده است و البته این کار به صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به محدودیت اعتباری موجود در مرمت آثار تاریخی می‌گوید: قطعاً افزایش اعتبار در این حوزه به مرمت هرچه بهتر بناهای تاریخی کمک خواهد کرد.

بازآفرینی تاریخ در سرزمین شگفتی‌ها / میراث فرهنگی زنجان مرمت می‌شوند

محسن افشارچی، استاندار زنجان هم بر ضرورت حفظ میراث طبیعی کشور تاکید می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که گذشتگان میراث طبیعی و ثروت‌های ملی را حفظ و به ما منتقل کردند، ما نیز باید آن را به آیندگان تحویل دهیم، به گونه‌ای که نسل آینده نیز از آن به خوبی بهره‌مند شود.

با اشاره به اینکه استان زنجان دارای بناهای متعددی است، می‌گوید: باید از این بناها به نحو احسن نگهداری شود، چرا که بخشی از تاریخ استان در آنجا نهفته است.

وی با اشاره به گسترش بازار زنجان و وجود راسته‌ها و کاروان‌سراهای متعدد در این اثر تاریخی یادآور می‌شود: بازار سرپوشیده زنجان و مساجد این بازار، یکی از آثار قدیمی و تاریخی با معماری زیبا به شمار می‌آید که ضروری است برای حفظ آن برای نسل‌های آینده، تلاش و اهتمام جدی صورت پذیرد.

استاندار زنجان از بازاریان و مسئولان مربوط می‌خواهد تا در مرمت و بازسازی بازار و مساجد به مسائل ایمنی توجه داشته باشند و ضوابط و مقررات سازمان نظام مهندسی و میراث‌فرهنگی را رعایت کنند تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشوند.

کد خبر 723170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.