آغاز واریز یارانه ۲ ماهه «امنیت غذایی کودکان» از امروز

بنابر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یارانه «امنیت غذایی کودکان»، امروز ۵ بهمن‌ماه برای ۲ ماه (دو مرحله) شارژ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در طرح «امنیت غذایی کودکان» برای هر کودک زیر ۵ سال مشمول طرح در دهک یک تا ۵، مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

این طرح تاکنون در سه مرحله انجام شده است. در مرحله نخست ۱۴۵ هزار کودک توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت کار معرفی شد و اعتبار ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک به حساب سرپرستان کودکان مشمول واریز شد.

در ماه گذشته ۱۵۱ هزار نفر معرفی گردید که از این تعداد ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار مشمول طرح شدند و اکنون در مرحله سوم این طرح اعتبار ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ خانوار مشمول این طرح شارژ شد. در این طرح ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار بیش از یک کودک دارند که مشمول تغذیه مضاعف هستند.

طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان مربوط به خانوارهای ۷ دهک اول دارای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه است که روند رشد آن‌ها متناسب با استانداردها نیست و دچار اختلالاتی نظیر کوتاه‌قدی، لاغری شدید و کم‌وزنی هستند.

این خانوارها در راستای بهبود تغذیه کودک خود می‌توانند سبد کالایی تعیین‌شده توسط انستیتو تغذیه وزارت بهداشت را تا سقف ریالی تعیین‌شده «رایگان» خریداری کنند.

براساس این طرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج درآمدی دارای کودک زیر ۵ سال، به ازای هر کودک دارای کوتاهی‌قد، کم وزنی و یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون تومان شارژ می‌شود که این رقم برای دهک‌های ششم و هفتم، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که این اعتبار صرفاً برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروتئینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده و قابلیت «نقد» کردن ندارد.

طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال براساس اصول سوم، ۲۱ و ۴۳ قانون اساسی و ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حمایت از مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال (دارای فرزند شیرخوار) اجرایی شده است.

این طرح به کالابرگ ارتباطی ندارد و به‌صورت مجزا اجرا می‌شود و از مجموع ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک، ۳۵۰۰ خانوار آن‌ها، دارای بیش از یک کودک مشمول بودند. و البته کودکان ۵ ماه تا ۵۹ ماه مشمول این طرح هستند.

اقلام در این طرح مشخص شده‌اند و در طرح امنیت غذایی کودکان، اقلام سبد غذایی با نظر دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و انستیتو تغذیه ایران به ۱۶ قلم رسیده است. در مورد طرح کودکان، خانواده دو ماه فرصت دارد تا اقلام را براساس اولویت‌بندی انتخاب و خریداری کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 722986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.