امیرالمومنین(ع) و عدالتی که زبان‌زد دوست و دشمن بود

یک استاد حوزه گفت: خلفا اعتراف کردند امیرالمومنین(ع) در قضاوت عادل است، در همین راستا این امر را در حکومت و نظایر آن به امام ارجاع می‌دادند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیزدهم ماه رجب با نامی به عظمت امیرالمومنین (ع) گره خورده است؛ او که متولد شد تا مردان وجهه‌ای دیگر پیدا کنند و همگان الگویی به بلندای مولود کعبه داشته باشند؛ کنیه او ابوالحسن و حیدر لقب اوست. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پیامبر (ص)) و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم بود و از دوران کودکی پرورش یافته پیامبر (ص) بوده و معرفت و حکمت و اخلاق را از ایشان آموختند؛ در همین راستا برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های امیرالمومنین، سید محسن مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بهترین راه برای شناختن امام علی (ع) قرآن کریم است که در سه بخش برسی می‌شود و اهل سنت و شیعه نیز قائل به آن هستند.

وی با اشاره به شبی که امام علی (ع) در لیلة‌المبیت در بستر پیامبر خوابیدند و همچنین در رکوع زکات دادند، ادامه می‌دهد: هر کجا آیه «ای کسانی که ایمان آوردید» باشد، در رأس آن امام علی (ع) قرار دارد که اهل سنت و شیعه آن را نقل کردند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه چقدر خوب است که بزرگان اهل سنت، فرق اَتَم و اَکمَل این آیات را امام علی می‌بینند، تصریح می‌کند: ما دو نوع وحی داریم، مورد اول قرآن بدون وحی تبیینی است که در آن فرمایشات اهل بیت است که معنا ندارد.

مرتضوی با اشاره به اینکه در وصف حضرت مریم آیات کم‌نظیری وجود دارد، می‌گوید: حضرت مریم با این همه عظمتش زمانی که درد زایمان گرفت خداوند فرمود از خانه من بیرون برو، اما وقتی مادر امیرالمومنین در خانه خدا درد زایمان گرفت نه تنها خدا نمی‌گوید بیرون برو بلکه می‌گوید بدون اینکه بخواهی از در اصلی وارد شوی من دیوار را می‌شکافم و تو داخل کعبه شو.

وی با بیان اینکه کعبه سنگ نشانی است که راه گم نشود، اظهار کرد: از آنجایی که خود کعبه نمی‌تواند الگو باشد، خداوند این‌طور مقدر کرد که روح تمام عبادات و الگوی ما علی (ع) باشد.

این استاد حوزه با اشاره به راهبری امام علی (ع) در جامعه شیعی بیان می‌کند: برای این پنج بار به طرف کعبه نماز می‌خوانیم که متوجه شویم الگو و مقتدای ما امیرالمومنین است.

وی با اشاره به اینکه عدالت امام علی بر دوست و دشمن واضح بود، تصریح می‌کند: در کتاب اهل سنت آمده که خلفا می‌دانستند و اعتراف کردند امیرالمومنین در قضاوت عادل است؛ در همین راستا این امر را در حکومت و نظایر آن به امام ارجاع می‌دادند.

مرتضوی در پایان با بیان اینکه حکومت بدون حمایت و حضور مردم هیچ جایگاهی ندارد، می‌کپید: با اینکه در عالم حقیقی امیرالمومنین خلیفه‌الله بود، اما تا زمانی که مردم به طرف امام نیامدند ایشان کاری نکردند و حرفی نزدند.

کد خبر 722822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.