دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما اجلاس‌هایی است که برگزار کرده و تلاش می‌کنیم رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کنار هم باشند و هم‌اندیشی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، محمدعلی زلفی‌گل امروز _چهارشنبه چهارم بهمن_ در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اظهار کرد: با مجوزی که از مراجع ذی‌صلاح گرفتیم معاونت فناوری و نوآوری را تأسیس کردیم و در برنامه‌ریزی‌ها و قوانین و مقررات حاکم بر وزارت علوم مسئله تحقیقات نیازمحور، توسعه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان را سرلوحه کار خود قرار دادیم و به صورت فصلی اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها را برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم بهره‌وری را در آموزش عالی در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از امکانات موجود در آموزش عالی به نحو مطلوب استفاده کرده و دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها را موتور پیشران اقتدار، ثروت و خدمت ملی قرار دهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در دو سال و نیم گذشته از دولت اتفاقات خوبی در وزارت علوم رخ داده است. در زمینه مرجعیت علمی در این دو سال و نیم تعداد مجلات ما که تحت نمایه بین‌المللی قرار گرفتند، ۵۴ مجله بوده، در حالی که در دوران چهار دهه بعد انقلاب ۱۰۱ مجله بود. دانشمندان یک و دو درصد، تعداد شغل‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور شرکت‌های دانش‌پایه در پارک‌ها افزایش خوبی داشته است.

زلفی‌گل ادامه داد: نخبگانی که علاقه‌مند هستند در صنایع مختلف در دوران تحصیل بورس شوند، این اتفاق رخ داده که با تقویت علوم پایه مرکز علوم انسانی را تأسیس کرده و با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هماهنگ و تفاهم‌نامه امضا شده است که ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های برتر و مدال‌آوران را در رشته‌های مورد نیاز کشور بورسیه کنیم.

وی تصریح کرد: از جمله برنامه‌های ما بازنگری در قوانین و مقررات مدیریتی اعضای هیئت علمی و آئین‌نامه جامع مدیریت است. آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مراحل نهایی خود را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طی می‌کند و به محض ابلاغ آن، با توجه به رویکرد جدید مدنظر مقام معظم رهبری که توجه به نیازهای جامعه و مرجعیت علمی است، گام‌های مؤثری برمی‌داریم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری علوم با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما اجلاس‌هایی است که برگزار کرده و تلاش می‌کنیم رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کنار هم باشند و هم‌اندیشی انجام دهند. مهم‌تر آنکه معاونت فرهنگی وزارت علوم با همکاری معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برنامه‌ریزی کردند تا انجمن‌های علمی دانشجویی را به شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری وصل کنند.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: با تأسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها «سامانه نان» و تصویب آن در قانون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی صنایع خصوصی و دولتی وزارتخانه‌ها مکلف هستند نیازهای خود را در این سامانه‌ها ثبت کنند تا دانشجویان بتوانند ببینند و بررسی کنند. از ظرفیت برنامه توسعه هفتم نیز به خوبی استفاده کردیم. احکام بسیار اثرگذاری در این برنامه مصوب شده که با عملیاتی شدن آن‌ها گام‌های مؤثری برای پیشرفت آموزش عالی کشور برخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اساتید باید طرح‌های تحقیقاتی و عنوان پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان ارشد و دکتری خود را در راستای نیازهای ثبت شده در این سامانه تعریف کنند. اساتید و دانشجویانی که در راستای نیازهای جامعه تحقیق کنند و پایان‌نامه و رساله آن‌ها در این حیطه باشد، تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

کد خبر 722816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.