افتتاح  ۱۷ کارگزاری صدور شناسنامه فرش در سراسر کشور

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران از صدور مجوز فعالیت برای ارزیابان پس از برگزاری آزمون علمی و عملی توسط مرکز ملی فرش خبر داد و گفت: تاکنون با همت مرکز ملی فرش با ۱۷ کارگزار فرش قرارداد همکاری بسته شده است و این کارگزاران در سراسر کشور از جمله اصفهان معرفی و افتتاح می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی مظهری پیش از ظهر امروز _چهارشنبه چهارم بهمن_ در آئین گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» هم‌زمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» اظهار کرد: تمام کالاهایی که در فروشگاه‌های کشور به فروش می‌رسد، دارای هویتی است که با بارکد شناخته می‌شود و اسکن آن روی کالا باعث می‌شود هنگام خرید از تولیدکننده و مشخصات محصول آگاه شویم، فرش ایرانی با این قدمت، اصالت و هویت نیز نیازمند صدور شناسنامه یا کاتالوگ حرفه‌ای برای این کار خلاقانه بود.

وی با اشاره به تصویب قانون صدور شناسنامه فرش دستباف در سال ۱۳۸۱ یادآور شد: از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده بود تا اینکه مرکز ملی شماره‌گذاری به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت صمت به عنوان نماینده رسمی سازمان جهانی جی‌اس‌وان، صدور شناسنامه را به عنوان بهترین راهکار برای شناسایی فرش و هویت‌بخشی به این هنر دستی در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به تعریف استانداردهای حوزه کاتالوگ کالاها از سوی سازمان جهانی جی‌اس‌وان گفت: با همکاری مرکز ملی فرش و اساتید عضو کارگروه تعریف زمینه‌های اطلاعاتی شناسنامه فرش در طول یک سال و نیم گذشته جلسات فشرده در این زمینه برگزار شده و پس از جمع‌بندی، شیوه‌نامه صدور شناسنامه فرش دستباف تدوین و از سوی معاون صنایع عمومی وزیر ابلاغ شد.

وی با اشاره به شیوه صدور شناسنامه برای فرش دستباف ادامه داد: این کار به سامانه‌ای برای صدور شناسنامه، کارگزاری و نمایندگانی در سراسر کشور نیاز داشت اما نیاز مهم‌تر به‌کارگیری ارزیابان فرش بود که برای این دستورالعمل باید شرایط ارزیابی تعریف می‌شد در گام بعدی ارزیابان در آزمون علمی و عملی با حضور اساتید فرش انتخاب شدند و توسط مرکز ملی فرش برای آنها مجوز فعالیت صادر شد.

مظهری تصریح کرد: این افراد به عنوان ارزیاب صدور شناسنامه فرش دستباف با کارگزاری‌ها همکاری خواهند داشت که تاکنون با همت مرکز ملی فرش با ۱۷ کارگزار فرش قرارداد همکاری بسته شده است و این کارگزاران در سراسر کشور از جمله اصفهان معرفی و افتتاح می‌شوند.

وی با اشاره به اطاعات مندرج در شناسنامه بین‌المللی فرش ایرانی گفت: در دنیا ایران با پیش‌شماره ۶۲۶ شناخته می‌شود که با صدور این شناسنامه برای فرش، اطلاعات مندرج در آن به ۱۷ زبان دنیا منتشر خواهد شد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بارکدهایی با پیش‌شماره ۶۲۶ را مربوط به ایران دانست و ادامه داد: با صدور این شناسنامه برای فرش، اطلاعات حاوی آن به ۱۷ زبان دنیا شناسنامه منتشر می‌شود و اگر شخصی به زبان دیگر در موتورهای جست‌وجوگر فرش را جست‌وجو کند، اطلاعات مربوط به فرش‌های دارای شناسنامه بین‌المللی قابل دید و انتشار خواهد بود.

وی از ویژگی‌های مهم شناسنامه فرش را داشتن کدی به نام موقعیت مکانی بیان کرد و یادآور شد: این کد موقعیت مکانی و اطلاعات هویتی بافنده را پوشش می‌دهد و در صورتی که بخواهیم فرش را منتقل کنیم مانند شناسنامه سبز خودرو، این اطلاعات در سامانه جی‌اس‌وان قابل رصد و تأیید است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران نگهداری شناسنامه فرش را به عنوان اصالت محصولات موضوع قابل توجه بیان کرد و گفت: با توجه به احتمال مخدوش شدن شناسنامه، تلاش می‌کنیم شناسنامه‌ها با تمام تار و پود فرش با هوش مصنوعی متصل به شناسنامه شود تا مزیت‌های غیرقابل خدشه، جعل و تقلب داشته باشند.

وی تصریح کرد: در فرش‌هایی که به‌تازگی بافته می‌شود نیز اطلاعات بارکد را می‌توان در تار و پود فرش پشت آن درج کرد که امیدواریم این پروسه برای صنعت فرش و فعالان این حوزه دارای خیر و برکت و خوش‌یمن باشد.

کد خبر 722743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.