عزم جدی دستگاه قضایی برای مصون‌سازی فضای مجازی

معاون اول قوه قضاییه در نشست تکالیف دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با تهدیدات و رخدادهای سایبری بر عزم جدی دستگاه قضایی برای ورود به مسئله امن‌سازی، سالم‌سازی و مصون‌سازی فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمد مصدق با تبریک ایام ماه رجب و ولادت حضرت علی (ع) با تقدیر از برگزاری نشست در مورد سیاست قضائی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تهدیدهای سایبری اظهار کرد: هدف اصلی از برپایی حکومت‌ها برپایی نظم و امنیت عمومی جامعه است و آنچه که ملت‌ها را حول یک محور گرد هم می‌آورد و به تشکیل حکومت وامی‌دارد، رهایی از تهدیدات و تهاجم‌ها و تعارض‌ها در همه اشکال آن از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، چرا که مقابله مؤثر با آن از عهده یک حکومت و حاکمیت مقتدر برمی‌آید.

وی افزود: گاهی تهدیدها به صورت عینی، ملموس و قابل مشاهده است از این‌رو همه‌چیز روشن است و متجاوزان و قربانیان مشخص هستند، اما گاهی تعرض‌ها و تهدیدات‌ها به صورت نرم جلوه می‌کند و حتی گاهی در قالب حافظ و حامی به عنوان برقرار کننده امنیت جامعه متجلی می‌شوند و از قالب‌های پسندیده‌ای همچون حقوق بشر، توسعه پایدار، حقوق زنان و دموکراسی که واژگان جذابی است، استفاده می‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه از جمله روش‌های تهاجم نرم در جوامع کمتر توسعه یافته و در حال توسعه ترویج کالا و خدمات فناورانه در آن‌ها است، گفت: فناوری جنبه‌های متعالی دارد و این موضوع قابل انکار نیست، اما فناوری می‌تواند وابستگی ایجاد کند که از آن غافل هستیم، آنچه که در طول این سال‌ها اتفاق افتاده و هم بخش‌های خصوصی و حکومتی به آن افتخار کرده‌ایم این است که هر موضوعی در حوزه فناوری را تشویق کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در عین استفاده از هر نرم افزاری، در نظر نگرفته‌ایم که این استفاده چه میزان امنیت ما را تهدید می‌کند؟ در واقع نرم‌افزاری که مشکلات ما را رفع می‌کند ممکن است قسمت‌های دیگر امنیت و آرامش جامعه را از بین ببرد که تا امروز به آن توجه کافی نکرده‌ایم.

مصدق با بیان اینکه جامعه را نمی‌شود از فناوری جدا کرد، گفت: جامعه نیازمند فناوری است، اما با قدری تأمل در حوزه فناوری به این نتیجه می‌رسیم که تاکنون پژوهشی به صورت بخشی و ملی در مورد هزینه و فایده‌های این نرم‌افزارهای انجام نشده است از این‌رو همواره آن‌ها را سودمند می‌دانیم، اما آیا در مورد اثرات منفی که می‌تواند برایمان داشته باشد کاری کرده‌ایم؟

وی اضافه کرد: اکنون در زمینه دسترسی به فضای مجازی در برخی نرم‌افزارها محدودیت ایجاد شده است، اما خرید فیلترشکن بسیار آسان است و اگر تصور کنیم کسانی که فیلترشکن را ساختند، دلشان برای ما سوخته است، ساده‌انگاری است، چرا که با همین فیلترشکن می‌توانند امنیت جامعه را بر هم بزنند، برگزاری این نشست را به فال نیک می‌گیریم و می‌دانیم که دلسوزان جامعه بسیارند، اما باید همت کرد و با ایجاد برنامه‌هایی سرعت ورود به این موضوعات را افزایش داد.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این نشست بیانگر عزم جزم قوه قضائیه در بررسی جدی مسئله امن‌سازی، سالم‌سازی و مصون‌سازی فضای مجازی است و در این رابطه برنامه‌ریزی برای حضور در همه سطوح انجام شده است که بخش عمده آن از طرف معاون حقوقی از نظر تقنینی و نظارتی از سوی دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی باید انجام شود.

وی خطاب به معاونت حقوقی قوه قضائیه گفت: در حوزه امنیت سایبری باید زمینه‌های قانونی را بررسی کنیم و با استفاده کارشناسی از بخش خصوصی و دولتی به بررسی خلأ‌های قانونی در این حوزه بپردازیم که با طرح آن در مجلس سعی در رفع آن داشته باشیم، به همین ترتیب پاسخ بازدارنده به مرتکبان قصور و افرادی که با فعل‌ها و ترک فعل‌های خود موجب ایجاد تهدیدات در کشور می‌شوند، داده خواهد شد.

مصدق با اشاره به اینکه تعامل سازنده با مجریان امور تنظیم‌گر و توسعه فضای مجازی حتماً انجام خواهد شد، گفت: تمام افراد باید در مواجه با تهدیدات بالقوه و بالفعل که نظم، امنیت و آرامش عمومی جامعه را تهدید می‌کند، اقدام کنیم و امیدواریم این نشست آغازی برای پیگیری موضوع مهم امنیت سایبری که مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت آن تاکید کرده‌اند باشد تا بتوانیم تمام این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

لازم به ذکر است نشست تخصصی تکالیف دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با تهدیدات و رخدادهای سایبری امروز، سه‌شنبه، سوم بهمن به همت معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه با حضور حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه، بهزاد پورسید معاون حقوقی قوه قضائیه، ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور، سرلشکر مصطفی ایزدی فرمانده قرارگاه تهدیدات نوین سایبری نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

کد خبر 722455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.