اجرای طرح پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی شتر دوکوهانه در استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: بخش تحقیقات علوم دامی مرکز در راستای حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی ارزشمند که در کشور منحصربه‌فرد است اقدامات لازم را در زمینه جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه ایران انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال شهبازی، صبح امروز_ سه‌شنبه سوم بهمن‌_ در نشست ارزیابی عملکرد پایگاه تحقیقاتی جهادآباد مشگین‌شهر و جعفرآباد مغان دو محل نگهداری شترهای دوکوهانه استان اظهار کرد: حفظ ذخایر ژنتیکی جزو وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است و در این زمینه تلاش و پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

وی استان اردبیل را زیستگاه اصلی شترهای دوکوهانه کشور برشمرد و تصریح کرد: این گونه جانوری در حال انقراض است و در حال حاضر تعداد محدودی از عشایر منطقه مغان و مشگین‌شهر به پرورش شتر دوکوهانه مشغول هستند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: بخش تحقیقات علوم دامی مرکز در راستای حفظ و حراست این ذخایر ژنتیکی ارزشمند که در کشور منحصربه‌فرد است، اقدامات لازم را در زمینه جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه ایران انجام می‌دهد.

کمال شهبازی بیان کرد: در حال حاضر طرحی با عنوان پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی شترهای دوکوهانه در کشور توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حال انجام است که هدف از انجام این طرح ثبت اطلاعات شتران دوکوهانه مطابق با معیارهای بین‌المللی اصلاح نژادی و استخراج DNA است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به تغییرات شدید اقلیمی و تهدید جدی کشور در زمینه گسترش بیابان‌ها، خشکی‌ها، کاهش منابع آبی و شیوع بیماری‌های نوپدید دامی گفت: این مرکز اقدامات لازم را در زمینه جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه ایران انجام می‌دهد.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار موجود، در حال حاضر ۲۴۵ نفر شتر دوکوهانه در استان اردبیل وجود دارد که طرح صیانت از این گونه ارزشمند با مشارکت و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فائو در دست اجراست، پایگاه تحقیقاتی شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر ۲۱ نفر از شترها را حفظ و حمایت کرده و کارهای پژوهشی متعددی برای حفظ و تکثیر آن‌ها انجام داده است.

شهبازی اظهار کرد: دو رگ‌گیری شتر دوکوهانه با تک‌کوهانه، تکثیر و حفظ انجماد اسپرم شتر دوکوهانه و انتقال جنین دوکوهانه به تک‌کوهانه از جمله طرح‌های اساسی و مؤثر تحقیقاتی انجام شده و در پایگاه تحقیقات شتر دوکوهانه جهادآباد توسط محققان بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل است.

کد خبر 722426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.