لزوم بررسی ابعاد فرونشست اصفهان در مدیریت عالی استان

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرونشست چند بعد دارد که همه را درگیر خود کرده است، بنابراین در این زمینه مدیریت بحران استان و مدیریت عالی استان باید بروز و ظهور قانونی و البته حاکمیتی داشته باشند.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرونشست داستان غم‌انگیزی است که هیچ‌کس تمایلی برای صحبت درباره این موضوع ندارد، زیرا هر کسی معتقد است اگر گزارشی در مورد فرونشست ارائه کند، مقصر اولیه شناخته می‌شود، در صورتی که این پدیده مقصران زیادی دارد.

وی افزود: اعداد و ارقامی که برای فرونشست اصفهان اعلام شده است، تا ۱۷ سانت نیز می‌رسد که در کشور و دنیا کم‌نظیر است و می‌تواند ناشی از دلایل متعددی باشد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: زمین اصفهان دارای ویژگی‌های خاصی از نظر جنس خاک است، از این‌رو در گذشته مجموعه مادی‌ها که شبکه عظیمی در شهر اصفهان است، همچون رگ‌های متصل به بدن انسان به‌وجود آمد تا آبخوان شهر اصفهان را تأمین کند.

نادرالاصلی بیان کرد: در حال حاضر از یک‌سو مادی‌های اصفهان خالی از آب و از سوی دیگر آب‌های زیرزمینی تخلیه شده است که هرکدام از این موارد مقصرانی دارد، اما شرکت آب منطقه‌ای، سازمان‌های حفاظت از محیط زیست و فضای سبز، همچنین کشاورزان می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه از زمانی که رودخانه زاینده‌رود حذف شد، دیگر جایی برای تغذیه آبخوان وجود ندارد، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و حوزه‌های شهرسازی شهرداری‌ها باید در حوزه شناسایی اقلیم فرونشست دغدغه داشته باشند.

نادرالاصلی گفت: این سازمان‌ها باید بدانند مجوزهای مربوطه باید بر اساس چه ضوابط و شرایطی صادر شود تا آسیبی به شهر اصفهان وارد نشود و میزان فرونشست را افزایش ندهد.

وی افزود: فرونشست چند بعد دارد که همه را درگیر خود کرده است، بنابراین در این زمینه مدیریت بحران استان و مدیریت عالی استان باید بروز و ظهور قانونی و البته حاکمیتی داشته باشند.

کد خبر 722329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.