مهمان ناخوانده بودجه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه سوم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاتک سیاست همسایگی به صهیونیست‌ها» به سفر قریب‌الوقوع امیرعبداللهیان به اسلام آباد و قاهره پرداخت و نوشت: سفر قریب‌الوقوع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به اسلام آباد و قاهره دو خبری است که در بحبوحه تنش‌های جاری برآمده از آتش افروزی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، از شکست مقامات این رژیم در تحقق هدف تسری جنگ به کشورهای پیرامونی ایران و تزلزل در مناسبات رو به پیشرفت آن با کشورهای منطقه حکایت می‌کند. چند روز پس از آنکه ایران و پاکستان متأثر از حوادث تروریستی کرمان، مراکز تجمع گروهک‌های تروریستی در نواحی مرزی یکدیگر را هدف حملات نظامی قرار دادند، به نظر می‌رسید تل‌آویو امیدوار شده تا مناسبات نزدیک و هم‌پیمانی تهران و اسلام آباد در عرصه‌های متعدد همکاری از این تنش‌ها تأثیر گیرد؛ تنش‌هایی که بیش و پیش از هر چیز مسئولیت وقوع آنها متوجه اسرائیل می‌شد که با فعال کردن گروه‌های تروریستی منطقه، زمینه را برای بی‌ثباتی ایران فراهم کند.

پاسخ فوری ایران به این حملات مبنی بر هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیلی در نقاطی از اربیل عراق، سوریه و برخی از نواحی مرزی پاکستان و واکنش محدود نظامی متقابل پاکستان به شهر مرزی سراوان در کنار فراخواندن سفرای ایران و پاکستان به کشورهای خود، بارقه‌های امید را در دل رهبران اسرائیلی پدیدار کرد تا تأثیر مستقیم این ماجراها، بحرانی شدن رابطه تهران و اسلام آباد باشد. اما زمان زیادی نگذشت تا معلوم شود تل آویو در تلاش برای متزلزل کردن رابطه تهران و همسایگانش دچار خطای راهبردی شده است. چرا که در کمتر از یک هفته از گذشت این اتفاقات، بر اساس بیانیه مشترکی که روز گذشته از سوی ایران و پاکستان منتشر شد، وزرای خارجه دو کشور توافق کردند سفرای خود را تا جمعه، بیست‌وششم ژانویه (ششم بهمن ۱۴۰۲) به محل مأموریت خود بازگردانند.

مهمان ناخوانده بودجه

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «انصارالله چگونه بایدن را در دریای سرخ کیش و مات کرد؟» نوشت: نشریه آمریکایی و آنلاین اینترسپت در مقاله‌ای نوشت که یمنی‌ها به عنوان یک بازیگر قدرتمند دور از انتظار ظاهر شدند. آن‌ها با موفقیت، کشتیرانی جهانی را در حمایت از غزه مختل کردند و آمریکا را به انجام یک‌سری حملات هوایی مجبور ساختند که تلاشی نافرجام برای بازدارندگی بود. فشار یمنی‌ها در مسیر تجاری حیاتی، با افزایش حق بیمه و قیمت جهانی حمل‌ونقل، اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. این اثرات را می‌توان به زودی در هزینه‌های نفت و کالاهای مصرفی در سراسر جهان مشاهده کرد.

آمریکا در نهایت تحت فشار قرار گرفت تا وارد عمل شود. از هفته گذشته، آمریکا پنج حمله هوایی به مواضع یمنی‌ها انجام داد. [اما واکنش] یمنی‌ها دو برابر شد. آن‌ها با چندین موشک و پهپاد دیگر به کشتی‌های در حال عبور شلیک کردند. این اهداف شامل کشتی‌های تجاری ایالات‌متحده و یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا بود. نشانه‌هایی از این‌که [یمنی‌ها] تنها با رگبار آمریکا شجاع شدند. جو بایدن روز پنجشنبه طی یک نشست مطبوعاتی در کاخ‌سفید اذعان کرد که حملات هوایی [آمریکا] مانع یمنی‌ها نمی‌شود. به نظر می‌رسد دولت بایدن با تصمیم خود برای حمله، به یمنی‌ها اجازه داده تا آمریکا را در یک [نبرد] ژئوپلیتیکی مات کنند.

مهمان ناخوانده بودجه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کوهرنگ بدون برف هشدار می‌دهد» نوشت: بیش از نیم‌قرن است که تن کوهرنگ زخمی پروژه‌های انتقال آب و سدسازی شده‌است. ۶۰ سال گذشته، نخستین کلنگ انتقال آب در کوهرنگ به زمین زده‌شد، آن زمان تصور آنکه چند دهه بعد کوهرنگ با خشکسالی دست و پنجه نرم کند، بسیار سخت و شاید غیرممکن بود، اما هم‌اکنون عطش کوهرنگ، زنگ خطری برای مسئولان است که باید توجه جدی به کنترل منابع و مصارف آب موجود در سدهای پایین‌دست داشته‌باشند.

این وضعیت فقط مربوط به کوهرنگ نمی‌شود، بلکه نقطه به نقطه کشور درگیر کم‌بارشی شده‌است؛ موضوعی که روز گذشته عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور نیز به آن اشاره کرد و گفت: «حدود ۲۸ استان کشور دچار کم‌بارشی هستند، البته ۱۶ استان و نزدیک به ۳۰ شهر از جمله سیستان و بلوچستان، مشهد، تهران و گلستان شرایط حساس‌تری دارند.» او با بیان اینکه بر اساس آمار بلندمدت توقع بر این بود که تاکنون متوسط بارش کشور حدود ۱۰۰ میلی‌متر باشد، اظهار کرد: متأسفانه حدود ۵۵ میلی‌متر بارش صورت گرفته و این بدان معناست که در سال آبی جاری از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله عقب است.»

اما مقصر این کم آبی و خشکسالی کیست؟ چرا کوهرنگ به چنین وضعیتی رسیده‌است؟ آیا تغییر اقلیم این بلا را بر سرش آورده یا سوءمدیریت مسئولان مسبب آن بوده‌است؟ در این رابطه مصطفی نادری، پژوهشگر محیط‌زیست به «جوان» می‌گوید: «با دست خود تیشه به ریشه کوهرنگ زدیم. البته این خشکسالی فقط مربوط به کوهرنگ نیست و بسیاری از نقاط کشور تحت‌تأثیر سو مدیریت سرزمین قرار گرفته‌اند.»

مهمان ناخوانده بودجه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و با تیتر «دوئل تندروها» نوشت: ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و اصلی‌ترین رقیب ترامپ، کمپین انتخاباتی خود را متوقف و از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حمایت کرد. دی‌سانتیس کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی را در فیلمی در شبکه اجتماعی ایکس با نقل قولی از وینستون چرچیل، نخست‌وزیر پیشین انگلیس اعلام کرد و نوشت: در را برای رقابت دیگری باز بگذارید. موفقیت، نهایی نیست و شکست، کشنده نیست. این شجاعت ادامه دادن است که مهم است. فرماندار ایالت فلوریدا همچنین با اذعان به اینکه پس از کسب مقام دوم در آیووا، جایی که با ۳۰ امتیاز از ترامپ شکست خورد، مسیر روشنی برای پیروزی وجود ندارد، استدلال کرد ترامپ نسبت به جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده، گزینه بهتری برای ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

او همچنین با اعلام حمایت از دونالد ترامپ می‌افزاید: «من تعهد داده‌ام از نامزد جمهوری‌خواهان حمایت کنم و با افتخار به این تعهد پایبند خواهم بود. او از حمایت من برخوردار است». این تصمیم دی سانتیس با استقبال ترامپ روبه‌رو شد و رئیس‌جمهوری سابق که در ماه‌های اخیر بارها فرماندار فلوریدا را مورد تمسخر قرار می‌داد، او را فردی واقعاً فوق‌العاده توصیف کرد. در مقابل نیکی هیلی هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان نسبت به کناره‌گیری دی‌سانتیس واکنش نشان داد و برایش آرزوی موفقیت کرد. اظهارات هیلی در حالی مطرح می‌شود که دی‌سانتیس در متن خداحافظی خود از او انتقاد و تاکید کرده بود ترامپ رئیس‌جمهور بهتری برای آمریکا خواهد بود.

مهمان ناخوانده بودجه

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آن ۷۲ ساعت توفانی» نوشت: پس از گفت‌وگوی تلفنی عصر جمعه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و تصمیم دو طرف برای عادی‌سازی روابط و بازگشت سفرا، سیدرسول موسوی، مدیر کل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به ثبت رکورد جدیدی در تنش‌زدایی مناسبات دوجانبه در گینس اشاره کرد. اگرچه این گفته سیدرسول موسوی تا اندازه‌ای می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد اما این سکه روی دیگری هم دارد، چون به همان اندازه که شاهد سرعت کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه‌ای در «تنش‌زدایی» مناسبات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بودیم، شتاب بی‌سابقه‌ای هم در «تنش‌زایی» دو کشور شکل گرفت. دو کشوری که سال‌ها مناسبات کم‌حاشیه و بدون تنشی را سپری کرده بودند تنها در فاصله شامگاه سه‌شنبه تا بامداد پنجشنبه، تا مرز قطع کامل روابط دوجانبه پیش رفتند؛ ازاین‌رو در بررسی آن ۷۲ ساعت طوفانی (از زمان حمله شامگاه سه‌شنبه ایران به خاک پاکستان تا گفت‌وگو تلفنی عصر جمعه وزرای امور خارجه)

داوود معینی اعتقاد دارد آنچه در پی حمله شامگاه سه‌شنبه ایران به خاک پاکستان و واکنش مشابه اسلام‌آباد در بامداد پنجشنبه روی داد، حکایت از آن دارد که در یک سلسله محاسبه، شرایط را به سمت تنش‌زایی بی‌سابقه کشیده شد، اما به گفته این مفسر حوزه بین‌الملل همین اشتراکات سیاسی، اقتصادی، معیشتی و امنیتی دو کشور در عین حال باعث شد که در نهایت تهران و اسلام‌آباد در کمتر از ۷۲ ساعت در ریل تنش‌زدایی هم قرار بگیرند.

مهمان ناخوانده بودجه

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهمان ناخوانده بودجه» به این پرسش پرداخت که فاکتور ۱۸ همتی «مداخله دولت در نانوایی‌ها» را چه کسی پرداخت می‌کند؟ و نوشت: بررسی‌ها حاکی از آن است که دولت برای تثبیت قیمت نان در سال جاری حدود ۱۸ همت به نانوایی‌ها اعطا کرده که این یارانه از منابع بانک سپه تأمین شده است. البته این منابع نه در قالب یارانه نان، بلکه به‌عنوان کمک برای هزینه‌های جانبی نانوایان خرج شده است. نکته قابل توجه اینکه این بار مالی، نه در بودجه سال جاری ثبت شده بود و نه مصوبه سران سه قوه بوده، بلکه در حال حاضر تنها به‌عنوان بدهی دولت به بانک سپه ثبت شده است. قرار بود که در قالب یک بند الحاقی به تبصره یک بودجه سال آینده این رقم به ۱۹ همت افزایش یابد که البته در کمیسیون تلفیق این تبصره حذف شد. اگرچه سیاست‌گذار برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد و تثبیت قیمت نان، هزینه‌های بودجه‌ای و فرابودجه‌ای زیادی در نظر گرفته است، اما این هزینه‌ها باعث شارژ پایه پولی و بالا رفتن تورم خواهد شد که در نهایت بیشترین آسیب آن به کم‌درآمدها اصابت می‌کند.

مهمان ناخوانده بودجه

کد خبر 722306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.