«عمار» پاسخی هنرمندانه به ندای امیرالمونین(ع) / روایتی از اکران «موقعیت مهدی» با ۷۲ پتو

جشنواره عمار، پاسخی هنرمندانه به ندای «این عمار» امیرالمومنین است؛ پاسخی مجاهدانه توسط افرادی که دغدغه هنر انقلابی را دارند و در این مسیر از روز و شب خود گذشته‌اند، چرا که وقتی عده‌ای برای فروش بیشتر در سینما دست به ساخت هر محتوایی می‌زنند، عماری‌ها برای دغدغه‌هایشان از فروش گیشه‌ها می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جشنواره فیلم عمار همیشه متفاوت از دیگر جشنواره‌ها و مراسم بوده است؛ از افتتاحیه و مهمانان متفاوت آن گرفته تا جوایز و برندگان آن؛ می‌توان گفت شروع و حتی نام عمار هم متفاوت است، جشنواره‌ای که در سال ۱۳۸۹ مصادف با اولین سالگرد حماسه نهم دی افتتاح شد و سال جاری چهاردهمین سال حیات خود را بدون حتی یک‌سال وقفه آغاز کرد.

عمار از اصحاب پیامبر، از نخستین مسلمانان و از اصحاب خاص حضرت علی (ع) بود؛ یاسر و سمیه، پدر و مادر عمار، نخستین شهدای اسلام بودند که زیر شکنجه مشرکان مکه به شهادت رسیدند و خود او نیز در جنگ صفین در ماه صفر سال ۳۷ قمری به دست ابوالعادیه به سرکردگی معاویه به شهادت رسید و امیرالمؤمنین (ع) در آخرین خطبه‌شان قبل از شهادتشان فرمودند: «برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند، خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شأن اندوه می‌شد؛ عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟» و در واقع جشنواره عمار، پاسخی هنرمندانه به ندای «این عمار؟» امیرالمومنین است؛ پاسخی مجاهدانه توسط افرادی که دغدغه انقلاب و هنر را دارند و در این مسیر از بسیاری از چیزها زده‌اند و این تفاوت عمار با دیگر جشنواره‌های فیلم است، چرا که وقتی عده‌ای برای فروش بیشتر در سینما دست به ساخت هر محتوایی می‌زنند، عماری‌ها برای دغدغه‌هایشان حتی از فروش گیشه‌ها می‌زنند و به دورترین نقاطی سر می‌زنند که به گفته خودشان حتی با مفهوم سینما نیز آشنا نیستند.

به‌دنبال افسر جنگ نرم هستیم

بر همین اساس محمدجواد حاجیان، مسئول شبکه مردمی عمار کشور با اشاره به اصلی‌ترین تفاوت عمار با دیگر جشنواره‌ها اظهار می‌کند: جشنواره عمار مردمی است و ساختار دولتی و رسمی ندارد، یعنی اصلی‌ترین رسالت آن خط‌شکنی در سینما است.

وی با بیان اینکه تعدادی مخاطب داریم که موضوع سینما در سبد فرهنگی آن‌ها تعریف نشده یا قبیح می‌دانند، از طرفی عدالت رسانه‌ای هم وجود ندارد، چراکه ما ۱۲۰۰ شهر در کشور داریم که تنها ۲۰۰ شهر آن سینما دارند و مابقی فاقد سینما هستند، ادامه می‌دهد: این عدالت نیست که ۲۰۰ شهر بتوانند فیلم بروز ببینند و هزار شهر صبر کنند تا فیلم وارد شبکه خانگی شود و بعد ببینید؛ در همین راستا عمار آمده است تا خط‌شکن باشد.

«عمار»، پاسخی هنرمندانه به ندای امیرالمونین(ع) /  روایتی از اکران «موقعیت مهدی» با ۷۲ پتو

مسئول شبکه مردمی عمار کشور با اشاره به آرمان بلندمدت عمار که تاکنون موفق پیش رفته است، عنوان می‌کند: در عمار سعی داریم فیلم سینما ارزشی و سالمی که بشود با خانواده دید را هم‌زمان با شمال تهران، برای کودک، نوجوان و جوان روستایی و چادرنشینان هم پخش کنیم تا همه آن را ببینند.

حاجیان با بیان اینکه اکنون با جنگ نرم روبه‌رو هستیم، می‌گوید: در این فضا ما به دنبال فعالان فرهنگی هستیم که به‌اصطلاح افسران جنگ نرم هستند.

وی با اشاره به نشست‌های برگزار شده در حاشیه جشنواره عمار و تحقق دستور جهاد تبیین که رهبری به آن توجه داشتند، اظهار می‌کند: از نشست‌ها نه به‌عنوان تذکر بلکه به‌عنوان یک جرقه ذهنی و تلنگر استفاده می‌کنیم تا در جنگ رسانه‌ای سرباز جنگ نرم داشته باشیم.

جشنواره عمار اختتامیه ندارد

همچنین مرضیه جعفری، مسئول خانه فیلم و نمایش مرکز آفرینش‌های بسیج استان اصفهان و از اکران‌کنندگان عمار عمده‌ترین تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها را مردمی بودن آن می‌داند و اظهار می‌کند: یکی عمده‌ترین تفاوت‌های جشنواره عمار با دیگر جشنواره‌ها مردمی بودن آن است یعنی مردم تصمیم گرفتند جشنواره‌ای به نام عمار فعالیت کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان جشنواره عمار مردم معمولی هستند، ادامه می‌دهد: یکی دیگر از تفاوت‌ها آن است که عمده کارها بر پایه مفاهیم و مبانی انقلاب اسلامی است.

«عمار»، پاسخی هنرمندانه به ندای امیرالمونین(ع) /  روایتی از اکران «موقعیت مهدی» با ۷۲ پتو

مسئول خانه فیلم و نمایش مرکز آفرینش‌های بسیج استان اصفهان با اشاره به برگزاری نشست‌هایی در حاشیه جشنواره عمار می‌گوید: نشست‌های حاشیه‌ای جشنواره عمار به بعد از جشنواره کمک می‌کند چرا که اعتقاد این جشنواره آن است که افتتاحیه دارد، اما اختتامیه ندارد زیرا از پس افتتاحیه کار اصلی عمار یعنی اکران‌ها آغاز می‌شود و در این راستا شاهدیم که افراد فعال در این حوزه عمارگونه مشغول به فعالیت هستند.

اکران فیلم موقعیت مهدی با ۷۲ پتو

در ادامه فائزه ملیانیان، رابط اکران مردمی عمار در فریدون‌شهر در خصوص ظرفیت‌های جشنواره عمار می‌گوید: علاوه بر اینکه تولیدات جشنواره عمار مردمی است، توسط مردم نیز اکران می‌شود.

وی با یادآوری اینکه به محروم‌ترین روستاها می‌رویم و با کم‌ترین امکانات به اکران فیلم‌های عمار می‌پردازیم، ادامه می‌دهد: به غربی‌ترین روستای اصفهان به نام «دره سیب» برای اکران رفتیم و به ما گفتند حدود ۲۰ درصد مردم آنجا حتی مفهوم تلویزیون و محتوای رسانه‌ای را نمی‌دانند و آنجا روی دیوار گچی با حدود ۸۰ نفر فیلم هناس را اکران کردیم.

رابط اکران مردمی عمار در فریدون‌شهر خاطرنشان می‌کند: به حسینیه‌ای رفتیم که ۷۲ پنجره داشت و مردم نمی‌دانستند برای اکران محیط باید تاریک باشد و در ادامه با ۷۲ پتویی که خود مردم آوردند، اکران موقعیت مهدی را انجام دادیم و این پای کار بودن مردم نکته قابل توجهی بود.

ملیانیان با بیان اینکه منتظریم که برخی مسئولان همکاری انجام دهند، ما در این مسیر پای کار هستیم، اما برخی مسئولان شهرستان‌ها کم‌کاری می‌کنند، یادآوری می‌کند: همیشه دغدغه‌ام این بوده است که در گروهی که برای اکران می‌رویم افراد مختلف باشند تا باهم کار را پیش ببریم.

«عمار»، پاسخی هنرمندانه به ندای امیرالمونین(ع) /  روایتی از اکران «موقعیت مهدی» با ۷۲ پتو

به گزارش ایمنا، هرچند روز گذشته اکران‌های رسمی عمار در اصفهان و هفته قبل در تهران به پایان رسید، اما از امروز کار اصلی عمار و عماری‌ها آغاز می‌شود؛ اردوهای جهادی هنرمندانه که با اهداف والا و متعالی به دورترین نقاط شهر رفته و در تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی هستند.

کد خبر 722294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.