چه عواملی بر ناباروری مردان تاثیرگذار است؟

متخصص اورولوژی و ناباروری مردان گفت: مصرف مواد اعتیادآور، گرمای بیش از حد، استفاده از بعضی داروها، استرس مداوم و آلودگی هوا از جمله عوامل تاثیرگذار بر ناباروری مردان است.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل بروز ناباروری در مردان اظهار کرد: عوامل متعددی می‌تواند در بروز ناباروری در مردان تأثیرگذار باشد؛ ابتلاء به بعضی از بیماری‌ها مانند واریکوسل از مهم‌ترین عوامل ناباروری مردان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سابقه بعضی بیماری‌های مقاربتی و ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان از دیگر عوامل ایجاد ناباروری در مردان است، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، آلودگی هوا یکی از فاکتورهایی است که علاوه بر تهدید سلامت جسمی افراد، سلامت قلبی و عروقی و سرطان‌زایی، خطر اختلال در باروری را نیز به همراه خواهد داشت.

متخصص اورولوژی و ناباروری مردان تصریح کرد: داشتن ارتباط بیش از حد با بعضی از مواد شیمیایی از جمله حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، بعضی از مواد استفاده شده در رنگ‌ها، حلال‌های آلی و فلزات سنگینی مانند سرب نیز می‌تواند منجر به ناباروری مردان شود.

صالحی با بیان اینکه استفاده از داروهای شیمی‌درمانی و داروهای ضدهورمون مردانه نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند موجب ناباروری در مردان شود، ادامه داد: قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیواکتیو مانند پرتوی ایکس می‌تواند تولید اسپرم را کاهش دهد، البته این آسیب‌ها موقت است و پس از مدتی بهبود خواهد یافت.

وی گفت: گرمای بیش از حد مانند استفاده مکرر از سونا، نشستن طولانی‌مدت یا حتی کار کردن با لپ‌تاپ روی پا، می‌تواند منجر به افزایش گرمای بدن و در نهایت ناباروری مردان شود.

متخصص اورولوژی و ناباروری مردان اضافه کرد: مصرف مواد اعتیادآوری مانند کوکائین و ماری‌جوانا، مشروبات الکلی، مصرف تنباکو به صورت‌های مختلف مانند سیگار و قلیان، داشتن استرس مداوم و چاقی نیز از جمله عوامل ناباروری در مردان است که با تغییر سبک زندگی می‌توان اثرات آن‌ها را محدود کرد.

صالحی بیان کرد: هیدروسل یکی از بیماری‌هایی است که به خودی خود عامل ناباروری نیست، اما ممکن است همراه با عوامل زمینه‌ای مانند عفونت یا توده همراه باشد و منجر به بروز اختلال در عملکرد طبیعی اسپرم‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام مردان باید در صورت بروز هرگونه مشکل در ناحیه تناسلی و ادراری به پزشک اورولوژی مراجعه کنند تا درمان‌های لازم در مورد مقرر برای آن‌ها انجام شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردان هنگام بروز مشکلات مردانه به علت داشتن باورهای نادرست، مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند که این موضوع گاهی به قیمت گزافی تمام می‌شود.

کد خبر 722289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.