لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای دوچرخه‌سواری

مربی سابق تیم‌های ملی دوچرخه سواری گفت: کشورهای پیشرو در دوچرخه‎‌سواری برنامه‌های بلندمدت چهار و هشت ساله برای المپیک دارند، درحالی‌که تا المپیک پاریس چند ماه بیشتر باقی نمانده و انتخاب مربی خیلی دیر اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور جاناتان ویگنز انگلیسی در رأس کادرفنی تیم ملی دوچرخه‎‌سواری منتشر شد و رسول اسدی رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز پیرامون این موضوع در گفت‌وگویی اظهار کرد: این مربی مطرح تا المپیک پاریس در خدمت فدراسیون دوچرخه‌سواری خواهد بود. جاناتان ویگنز از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. وی وضعیت فعلی ورزشکاران این رشته را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. با هماهنگی فدراسیون و کمیته تیم‌های ملی سه ورزشکار کشورمان زیر نظر این مربی به‌صورت آنلاین کار خواهند کرد.

ادگار شمعونیان، مربی سابق تیم‌های ملی دوچرخه سواری در خصوص حضور جاناتان ویگنز در تیم ملی دوچرخه‎‌سواری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چند سال است در بخش نیمه استقامت و استقامت مربی ثابتی نداشته‌ایم و بارها نیز صحبت‌هایی در خصوص نیاز نداشتن به مربی در بخش استقامت و نیمه استقامت از سوی فدراسیون مطرح شده است و برای انتخاب دوچرخه‌سواران معیارهای دیگری همچون نتایج مسابقات و امتیازات ورزشکاران در نظر گرفته می‌شد.

وی در رابطه با مدت زمانی‌که به ویگنز فرصت داده شده است، تصریح می‌کند: کشورهای پیشرو در دوچرخه‎‌سواری برنامه‌های بلندمدت چهار و هشت ساله برای المپیک دارند، درحالی‌که تا المپیک پاریس چند ماه بیشتر باقی نمانده و انتخاب مربی خیلی دیر اتفاق افتاده است. بی‌شک برای کسب نتیجه بهتر، برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت نیازمند بازه زمانی بیشتری است.

وی ادامه می‌دهد: باید دید هدف فدراسیون از انتخاب ویگنز آن هم به صورت آنلاین چیست و چه نتیجه‌ای برای آن‌ها مطلوب است. مربی به صورت آنلاین در سطح ملی و تنها برای سه دوچرخه سوار تأثیر چندان مطلوبی نخواهد داشت چراکه در دوچرخه‎‌سواری نیاز است مربی و ورزشکار در کنار یکدیگر حضور داشته باشند و مربی باید از نزدیک تمرینات دوچرخه سوار و آمادگی آنها را مشاهده کند و صرفاً با یک خروجی نرم افزار و اطلاعات تمرینی نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

شمعونیان در تشریح معیارهای انتخاب ویگنز خاطر نشان می‌کند: نگاه صرف برنامه‌ای به دوچرخه‌سواری تک بعدی است و دوچرخه سوار در کنار برنامه تمرینی باید از لحاظ مهارتی، تکنیکی و تاکتیکی نیز آموزش ببیند. به همین دلیل نیاز است مربی در کنار دوچرخه سوار حاضر باشد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر انتخاب دوچرخه سوار باید توسط مربی صورت گیرد، اینکه سه دوچرخه سوار با چه معیارهایی انتخاب شده‌اند نیز جای سوال دارد.

کارشناس دوچرخه‎‌سواری کشورمان یادآور می‌شود: به نظر من زمانی‌که ویگنز به صورت آنلاین در کنار تیم ملی باشد اثربخشی بالایی نخواهد داشت و با توجه به زمان کم تا المپیک باید دید هدف فدراسیون از انتخاب این سرمربی با این شرایط چه بوده است و چه اهدافی را مدنظر دارند.

وی بیان می‌کند: باید ابتدا هدف مشخص شود، در گام دوم برنامه و رویکردها و در نهایت با نتیجه‌ای که در المپیک گرفته می‌شود عملکرد فدراسیون با توجه به برنامه‌های اجرا شده و هزینه‌هایی که وجود داشته است ارزیابی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، همانگونه که اشاره شد حضور مربیان باتجربه و صاحب سبک در رشته‌های مختلف ورزشی می‌تواند تأثیرات مطلوب و قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما نباید فراموش کرد ویگنز قرار است به صورت آنلاین تنها هدایت سه نفر از اعضای تیم ملی دوچرخه‎‌سواری کشورمان را برعهده داشته باشد و باید دید سرانجام این سرمربی انگلیسی در المپیک پاریس چه نتیجه‌ای را رقم خواهد زد.

کد خبر 722128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.