جزئیاتی از لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان؛ سرانه هر اصفهانی ۱۵.۷ میلیون تومان است

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت:حرکت به سمت شهر هوشمند در راستای بهینه‌سازی فعالیت‌های شهری و افزایش رشد اقتصادی در کنار بهبود کیفیت زندگی شهروندان، توجه ویژه به محلات کمتربرخوردار از طریق اجرای پروژه‌های محله‌محور، جذب اعتبارات ملی و استانی از جمله رویکردها در بودجه سال آینده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی، متولی توسعه شهرها هستند؛ تا قبل از سال ۱۳۶۱ حدود ۳۰ درصدی از درآمد شهرداری‌ها توسط دولت تأمین می‌شد، اما پس از تصویب قانون خودکفایی شهرداری‌ها، وظیفه سنگین تأمین مالی شهرداری برعهده این نهاد قرار داده شد.

بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظایف متعددی از جمله حفظ پاکیزگی شهر، توسعه معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها، ایجاد پارک‌ها و نگهداری آن‌ها، اقدامات لازم برای حفظ شهر از حریق و سیل و نوسازی محلات و سیستم حمل‌ونقل عمومی برعهده این نهاد است.

به منظور انجام این خدمات شهری، ردیف‌های درآمدی مشخصی نیز برای شهرداری‌ها تعیین شد که شامل درآمدهای ناشی از عوارض عمومی، عوارض اختصاصی، درآمدهای ساختمانی، درآمدهای ناشی از وجوه اموال شهرداری و بعضی دیگر از موارد است.

با رشد شهرنشینی و شهرگرایی، مهاجرت از روستا به شهر و توسعه شهری و نیازهای بیشتر و جدید شهرها به خدمات شهری به وظایف شهرداری‌ها افزوده می‌شود و اگر نگاهی به حوزه هزینه‌های شهری داشته باشیم، با طیف زیادی از خدمات شهرداری روبه‌رو می‌شویم که نیاز به منابع مالی وسیعی دارد.

بعضی ردیف‌های درآمدی تعریف شده وزن زیادی در تأمین مالی شهرداری‌های ندارد، به‌طور مثال ردیف کمک‌های دولتی سهم بسیار اندکی در این بخش دارد و عمده درآمد شهرداری‌ها از محل عوارض عمومی است که زیر بخش مهم این گروه دریافت عوارض از صدور پروانه‌های ساختمانی و نوسازی به‌عنوان منبعی ناپایدار است و در صورت به‌وجود آمدن شرایط نامناسب، این منبع از چرخه تأمین اعتبارات شهرداری حذف خواهد شد.

اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ کشور، شرایط به‌نسبت مناسبی برای تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی دارد؛ روز گذشته _یکشنبه یکم بهمن_ نیز لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری اصفهان برای سال آینده به شورای اسلامی شهر تقدیم شد.

شورای اسلامی شهر اصفهان باید تا پایان بهمن این لایحه را مورد بررسی قرار دهد و تصویب کند تا از ابتدای سال آینده در دستور کار قرار گیرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‎‌وگوی خبرنگار ایمنا با مصطفی اعتصامی، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در رابطه با منابع درآمدی شهرداری در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ است.

شهرداری برای هر اصفهانی ۱۵.۷ میلیون تومان خرج می‌کند / ۲۷ درصد بودجه ۱۴۰۳ ساختمانی است

۲۵ درصد منابع بودجه ۱۴۰۲ شهرداری ساختمانی است

ایمنا: بودجه چه کارایی دارد؟

اعتصامی: برخلاف باور عمومی که بودجه را میزان ریالی درآمد شهرداری می‌دانند، اما بودجه تعریف دیگری دارد؛ بودجه یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی مدت مشخص انجام شود، همراه با برآورد میزان هزینه و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آن‌ها مشخص می‌شود که باید به تصویب شورای بالادستی برسد.

گاهی نحوه جذب منابع و مصارف شهرداری‌ها، یکی از بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود؛ فرایند بودجه‌ریزی شامل چهار مرحله می‌شود که تهیه و تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت نام دارد و برای تحقق یک بودجه‌ریزی خوب تمام این مراحل باید طی شود.

ایمنا: بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان در چه شرایطی قرار دارد؟

اعتصامی: بودجه مصوب شهرداری اصفهان در سال جاری حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که از این میزان، ۲۵ درصد معادل درآمد پنج هزار میلیارد تومان ساختمانی و ۷۵ درصد باقی‌مانده آن نیز غیرساختمانی است.

البته در اصلاح بودجه‌ای که برای آبان مصوب شورای اسلامی شهر شد، پنج هزار میلیارد تومان درآمد ساختمانی شهرداری در سال جاری به ۶,۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و کل بودجه نیز از ۲۰ همت به ۲۳ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان رسید؛ بنابراین درآمدهای ساختمانی به ۲۷ درصد و غیر ساختمانی نیز به ۷۳ درصد رسید.

تأمین ۷,۶۰۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۳ از طریق منابع ساختمانی

ایمنا: چه خبر از بودجه سال آینده شهرداری اصفهان؟

اعتصامی: بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان به‌عنوان نخستین سال از اجرای برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ در چارچوب اهداف و راهبردهای این برنامه، تأکیدات شورای اسلامی شهر و در راستای تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» بر اساس سیاست‌هایی تهیه و تنظیم شده است.

یکشنبه هفته جاری مصادف با یکم بهمن لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری اصفهان به شورای اسلامی شهر تقدیم شد تا پس از تصویب، از ابتدای سال آینده در دستور کار مدیریت شهری باشد.

مواردی در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آن حرکت به سمت شهر هوشمند در راستای بهینه‌سازی فعالیت‌های شهری و افزایش رشد اقتصادی در کنار بهبود کیفیت زندگی شهروندان، توجه ویژه به محلات کمتربرخوردار از طریق اجرای پروژه‌های محله‌محور، جذب اعتبارات ملی و استانی و استفاده حداکثری از ظرفیت منابع درآمدی جدید است.

همچنین مولفه‌ها و شاخص‌هایی دیگری برای تدوین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان مد نظر بوده است که می‌توان به توسعه درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار به‌ویژه درآمدهای ساختمانی، ارتقای کیفی منابع انسانی در راستای افزایش بهره‌وری و کارایی، شفافیت عملکرد و پاسخگویی، رعایت عدالت در توزیع امکانات و خدمات به شهروندان (عدالت مکانی)، توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راستای اجرای پروژه‌های مشارکتی، اهتمام به افزایش ارزش افزوده اموال، توجه به حفاظت و توسعه نشان (برند) شهر اصفهان در فعالیت‌ها و اقدامات، رعایت هویت تاریخی و معنوی نصف‌جهان در توسعه و بهسازی محیط شهری، اهتمام برای ارتقای شفافیت و انضباط مالی در مسیر تدوین تصویب و تحقق بودجه اشاره کرد.

بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه مصوب سال جاری ۴۵ درصد و نسبت به آخرین اصلاح بودجه سال جاری ۲۴ درصد رشد داشته است

بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان که نیازمند مصوبه شورای اسلامی شهر است، ۲۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این میزان ۷,۶۰۰ میلیارد تومان درآمدها معادل ۲۶ درصد ساختمانی است و سایر درآمدها معادل ۷۴ درصد، غیرساختمانی است.

بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه مصوب سال جاری ۴۵ درصد و نسبت به آخرین اصلاح بودجه سال جاری ۲۴ درصد رشد داشته است؛ برای مؤسسات وابسته به شهرداری اصفهان در سال جاری ۲,۳۴۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شد که در آخرین اصلاح، کل بودجه شهرداری به علاوه این مؤسسات به ۲۵ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان رسید.

طبق پیشنهاد شهرداری اصفهان کل بودجه شهرداری و مؤسسات وابسته در سال آینده به ۳۲ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به مجموع همین بودجه مصوب در سال جاری، ۴۵ درصد و نسبت به آخرین اصلاح ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد رشد داشته است.

ایمنا: علاوه بر مبلغ، منابع و مصارف بودجه، چه موارد دیگری در این خصوص مورد توجه است؟

اعتصامی: موضوع سرانه نیز در بودجه‌ریزی مطرح است تا بتوانیم محاسبه کنیم به ازای هر شهروند اصفهانی چه مبلغ مشخصی تأمین و صرف شهر می‌شود؛ این شاخص با تقسیم مقدار بودجه سالانه بر جمعیت شهر به‌دست می‌آید.

با توجه به بودجه مصوب ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان در سال جاری، شهرداری به‌ازای هر شهروند حدود ۱۱ میلیون تومان اعتبار داشته است

برای سال جاری برآورد جمعیتی نصف‌جهان بالغ بر دو میلیون و ۴۸ هزار نفر بوده است که با توجه به بودجه مصوب ۲۲ هزار و۳۴۰ میلیارد تومانی، شهرداری به ازای هر شهروند حدود ۱۱ میلیون تومان بودجه داشته است؛ این میزان با برآورد جمعیت دو میلیون ۶۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۳ نیز به ۱۵.۷ میلیون تومان می‌رسد.

میزان رشد بودجه شهرداری اصفهان در یک روند پنج ساله، حدفاصل سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳، به ترتیب ۲۷، ۵۰،۴۹،۷۱ و ۴۵ درصد بوده است.

تفکیکی در رابطه با منابع درآمدی شهرداری اصفهان وجود دارد که منابع درآمدی ساختمانی و غیرساختمانی را شامل می‌شود؛ سعی کردیم بودجه‌ریزی سال آینده را نیز بر مبنای بودجه سال جاری انجام دهیم و حدود ۲۵ درصد درآمد از منابع ساختمانی باشد.

شهرداری برای هر اصفهانی ۱۵.۷ میلیون تومان خرج می‌کند / ۲۷ درصد بودجه ۱۴۰۳ ساختمانی است

ایمنا: برای بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان، چه میزان درآمد ساختمانی پیش‌بینی شده است؟

اعتصامی: به‌رغم اینکه رقم منابع ساختمانی درآمد بودجه شهرداری افزایش پیدا کرده است، اما در مجموع این منابع از حدود ۲۶ درصد در سال ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد در سال آینده افزایش پیدا کرده است.

سایر منابع درآمدی پیشنهادی شهرداری اصفهان در سال آینده شامل مواردی همچون عوارض ارزش افزوده، فروش اموال و سرمایه‌گذاری و اوراق و تسهیلات بانکی را شامل می‌شود؛ طبق لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری، عوارض و ارزش افزوده ۲۳ درصد معادل ۶۶۷۵ میلیارد تومان، اوراق و تسهیلات بانکی ۲۱ درصد به میزان ۶۰۷۲ میلیارد تومان، فروش اموال و سرمایه‌گذاری ۲۴ درصد معادل ۷,۰۲۲ میلیارد تومان خواهد بود و ۱,۲۱۸ میلیارد تومان معادل چهار درصد درآمدها نیز در قالب منبع سایر تعریف شده است.

در بودجه سال آینده حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های محله‌محور و حدود ۱۲۰۰ پروژه منطقه‌ای پیش‌بینی شده است

در مجموع درآمدهای ساختمانی بودجه سال آینده ۷,۹۱۴ میلیارد تومان و درآمدهای غیر ساختمانی شهرداری اصفهان ۲۰ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در بودجه سال آینده حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های محله‌محور و حدود ۱۲۰۰ پروژه منطقه‌ای پیش‌بینی شده است که تمام این موارد در سامانه «اصفهان من» تا دهم بهمن در قالب بودجه‌ریزی مشارکتی در اختیار شهروندان قرار گرفته است تا بتوانند نظرات خود را در این رابطه مطرح کنند و در صورتی که پروژه جدیدی را نیاز می‌دانند به مدیریت شهری اعلام کنند.

کد خبر 721898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.