پروژه عمرانی غیرفعال در شهر قم نداریم/اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی ریل‌های متروکه

معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: امروز قم جزو فعال‌ترین شهرهای کشور در اجرای پروژه‌های عمرانی است و با وجود تمام مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور هیچ پروژه‌ای در قم غیرفعال نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، فعالیت عمرانی و ساخت‌وساز شهری همواره یکی از نشان‌های پویایی مدیریت شهری بوده است و موجب ارتقای کیفیت زندگی در شهر می‌شود. این پویایی و ارتقای کیفیت زندگی از اتفاقاتی است که مشارکت اجتماعی شهروندان را ارتقا داده و امید و نشاط زندگی شهروندی را بهبود می‌بخشد.

نظارت بر تهیه طرح‌های مربوط به امور فنی، ساختمانی، زیرسازی و برآورد هزینه‌های مربوطه، برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های مربوط به پروژه‌های ساختمانی، نظارت بر اجرای طرح‌های خیابان‌سازی و پیاده‌سازی و مرمت و تعمیر مستحدثات متعلق به شهرداری، برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی پروژه‌های عمرانی در قالب بودجه‌های مصوب از جمله وظایف حوزه فنی عمرانی شهرداری قم است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی عباس حلوایی‌زاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در خصوص مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی فعال سال جاری در شهر قم است.

افزون بر ۷۹ درصد از بودجه مصوب شهر قم عمرانی است

ایمنا: چه میزان از بودجه کل شهرداری صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود؟

حلوایی زاده: امروز شهر قم جزو فعال‌ترین شهرهای کشور در اجرای پروژه‌های عمرانی است و باوجود تمام مشکلات اقتصادی حاکم در کشور هیچ پروژه‌ای در قم غیرفعال نیست.

تعداد پروژه‌های فعال در سازمان نظارت بر امور عمرانی و فنی شهرداری قم ۸۰ پروژه است که از این تعداد پروژه فعال ۱۶ مورد آن مربوط به احداث پل، تقاطع، تونل و خیابان است که اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به آن اختصاص داده‌شده است.

همچنین سه پارکینگ احداث‌شده و در مرحله اجرا است که اعتبار آن سه هزار میلیارد ریال در نظر گرفته‌شده و همچنین ۲۸ پروژه در حوزه زیرساخت برقی و مکانیکی در شهر بااعتباری در حدود دو هزار میلیارد ریال در حال اجرا است.

قم تنها کلان‌شهری است که افزون بر ۷۹ درصد از بودجه مصوب آن، عمرانی و ۲۱ درصد از آن بودجه‌های جاری است. متمم بودجه سال جاری شهرداری قم حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که بخش مهمی از آن صرف طرح‌های عمرانی به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک می‌شود.

ایمنا: چه پروژه‌هایی در راستای اجرای طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم به مرحله اجرا رسیده است؟

حلوایی زاده: در قالب طرح جامع ترافیک طرح‌های مهمی مانند شهدای رزمندگان، رمپ و لوب‌های پل ۹ دی، تقاطع شهید کبیری، تقاطع آیت‌الله حکیم تقاطع سه سطحه مدافعان حرم، تقاطع شهدای سلامت، تقاطع سه سطحه ولیعصر (عج)، تقاطع شهدای روحانیت، تونل شهدای امنیت، تقاطع سلام و پل میثم بخشی از طرح‌های کلان عمرانی است که طی چند سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌هایی مانند فاز ۵ عمار یاسر، تقاطع فردوسی و شهید صدوقی، تقاطع نیک‌اندیش و… نیز از پروژه‌های عمرانی مهمی بوده که در دست اقدام است.

پروژه عمرانی غیرفعال در شهر قم نداریم/اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه

حدود ۷۰ درصد معارضات تقاطع غیرهمسطح آیت‌الله صدوقی رفع شده است

ایمنا: یکی از پروژه‌های مهم سال جاری، ساخت بلوار فاز پنج عمار یاسر است. تاکنون چه میزان هزینه صرف این پروژه فاز ۵ عمار یاسر شده است؟

حلوایی‌زاده: در مورد اجرای این پروژه قراردادی مبنی بر ۷۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان با سازمان داشته‌ایم که با توجه به افزایش حجم کار قرارداد اولیه به حدود ۹۲ میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی ما این است که پروژه با حدود ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی شود.

ایمنا: پروژه تقاطع غیر همسطح در بلوار آیت‌الله صدوقی در چه مرحله‌ای است؟

حلوایی زاده: در سمت محور فردوسی پایه‌ها ۹۰ درصد تکمیل و عرشه دو بخش بتن‌ ریزی شده است و در بخش خیابان یاسمن نیز پایه‌ها در حال تکمیل است.

این پروژه معارضات بسیار جدی داشت که حدود ۷۰ درصد مرتفع شده است، در بلوار فردوسی معارض برق، گاز و مخابرات جابه‌جا شد و در معارضات یاسمن جابه‌جایی لوله آب باقی‌مانده که هنوز منتقل نشده است و سرعت پروژه را معارضات کمی پایین‌تر آورده‌اند.

ایمنا: پارکینگ و صحن چهل اختران چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

حلوایی زاده: تملک پارکینگ چهل اختران به‌طور کامل انجام‌شده است و عملیات اجرایی احداث پارکینگ هم‌سطح که قابلیت پارک بالغ‌بر ۹۷ دستگاه است به عهده خود شهرداری است و سعی بر آن است تا یک ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

اهمیت اجرای این طرح ساماندهی محله چهل اختران و ایجاد ظرفیت پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم و یکی از مراکز زیارتی مهم شهر قم است.

پروژه عمرانی غیرفعال در شهر قم نداریم/اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه

اختصاص ۷۰۰۰ تن آسفالت به شهر قم

ایمنا: برای اجرای پروژه روکش و آسفالت سطح معابر شهری چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

حلوایی زاده: مطابق قانون مجلس به شهرهای بالغ‌بر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت قیر تخصیص نخواهد شد و تمام اجرای پروژه صفر تا صد به عهده شهرداری‌ها است و تنها بخشی از بازآفرینی‌ها و معابری که در بافت فرسوده وجود دارد و معمولاً خاکی بوده یا روکش آسفالت به‌شدت فرسوده شده است، بخشی از قیر سالانه به آن تخصیص داده می‌شود.

طی سال‌های اخیر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن قیر، معادل با ۷۰۰۰ تن آسفالت به شهر قم تخصیص داده شده است و شهرداری قم طی موافقت‌نامه‌ای با اداره کل راه شهرسازی، و استانداری و شهرداری قم این میزان از قیر دریافت کرده و در سطح معابر که نیاز به اجرای پروژه روکش و آسفالت بوده حمل و توزیع کرده است.

ایمنا: با توجه به استقبال زائران از شهر قم به دلیل وجود حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، تعامل شهرداری با سایر دستگاه‌های اجرایی به چه صورت است؟

حلوایی زاده: با توجه به سیاست شهردار تعامل با مدیران و ارگان‌های اجرایی در گام نخست قرار گرفته است و دلیل این امر اهمیت تعامل و همدلی است که باعث پیشرفت پروژه‌های شهری و حل مشکلات در کوتاه‌ترین زمان می‌شود

اگر تعاملی با ارگان‌های زیرساخت همچون آب، برق و گاز نباشد سیستم فرسایشی می‌شود و هزینه‌های زیادی برای جبران تأخیر و اجرای پروژه‌ها به بودجه مدیریت شهری تحمیل می‌شود.

پروژه عمرانی غیرفعال در شهر قم نداریم/اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه

انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه برای اجرای آسفالت در حیاط مدارس

ایمنا: در سال‌های اخیر اقداماتی در حوزه آسفالت محوطه مدارس صورت گرفته است. سوال این است که آسفالت حیاط مدارس بر عهده چه ارگانی است؟

حلوایی زاده: در خصوص انجام پروژه روکش آسفالت حیاط مدرسه، تفاهم‌نامه ۳ جانبه‌ای با نوسازی مدارس، مدیرکل آموزش‌وپرورش و شهرداری منعقد شده است به این صورت که آموزش‌وپرورش مقدار قیری که از دولت برای حیاط مدرسه دریافت می‌کند را در اختیار ما قرار می‌دهد و شهرداری مکلف به توزیع و پخش آسفالت است.

مدارس در صورت نیاز به آسفالت حیاط مدرسه درخواستی را به اداره نوسازی مدارس ارسال می‌کنند. پس از بازدید و پیگیری کارشناسان فنی از محل، فرآیند درخواست برای اجرای پروژه به شهرداری ارسال می‌شود کارشناسان شهرداری به‌حسب اینکه متراژ حیاط و عرض معبر کوچه، اکیپ دستی یا مکانیزه برای اجرای روکش آسفالت به محل ارسال می‌شود.

مطابق آخرین آمارها درمجموع طی هفت‌ساله گذشته ۳۵۰ حیاط مدرسه روکش شده که بیشترین مقطع اجرای پروژه مربوط به سال گذشته با ۱۰۰۰ تن قیر است.

۵۰ میلیارد تومان برای بهسازی و روسازی مسیر ریل‌های متروکه در نظر گرفته شده است

ایمنا: اجرای پروژه جمع‌آوری و بهسازی مسیر ریل متروکه به کجا رسید؟

حلوایی زاده: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم، جمع‌آوری ریل‌های متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمع‌آوری ریل‌ها و پابندها در مرحله بعد خاک‌برداری‌ها صورت گرفت. برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجام شده و در حال حاضر به دلیل وجود معارضان ملکی متوقف شده است.

در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است و مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای مناسبی برای شهروندان صورت گیرد.

با توجه به اینکه قم یک شهر زیارتی است و در مناسبت‌های مذهبی با بار ترافیکی روبه‌رو می‌شویم این مطالعات اولیه هم می‌تواند در بحث ترافیک مؤثر باشد و هم فضایی مفرح را ایجاد کند، همچنین حلقه اتصالی به بلوار پیامبر اعظم (ص) باشد.

طبق این طرح با اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه پیمانکار این پروژه مشخص و مقرر شد مسیری مفرح و فضای سبز اجرایی و به پل مصلی برای راحتی نمازگزاران وصل شود تا دسترسی آسانی برای مردم در مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی ایجاد شود.

پروژه عمرانی غیرفعال در شهر قم نداریم/اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه

ارگان‌های خدمات‌رسان همکاری لازم را با شهرداری ندارند

ایمنا: برای حل عمده مشکلاتی که در اجرای پروژه‌ها به وجود می‌آید به عنوان معاونت عمرانی شهرداری قم خواستار همیاری نمایندگان و استانداری قم هستید؟

حلوایی زاده: در این زمینه قانون درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها در سال گذشته وضع شد.

مطابق این قانون در اجرای پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های خدمات‌رسان وظیفه رسیدگی و حل مشکل معارضان تأسیساتی را بر عهده دارد و باید دستگاه‌های خدمات‌رسان هزینه‌های مالی را تأمین کند و در اختیار شهرداری قرار دهد.

دستگاه‌های خدمات‌رسان به دلیل تأمین منابع مالی زیر بار نمی‌روند و انتظار دارند تا شهرداری منابع تأمین و دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام دهند و این چالشی بزرگ برای شهرداری کلان‌شهرها است.

شهرداری‌ها انتظار دارند تا در اجرای پروژه‌های عمرانی با هدف رفاه حال شهروندان چهار ارگان خدمات‌رسان همچون آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات زیرساخت‌های لازم را ایجاد و جابه‌جا کنند اما تا کنون این توقع قانونی، اجرایی نشده است.

تمام پروژه‌های شهری در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود

ایمنا: در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر قم چه اندازه از ظرفیت پیمانکاران بومی استفاده می‌شود؟

حلوایی‌زاده: با توجه به قانون تمام پروژه‌ها در سامانه ستاد که یک سامانه کشوری است، بارگذاری می‌شود، مسیر قانونی در این حوزه پیگیری می‌شود.

پس از طراحی پروژه‌ها، اطلاعات طرح پروژه در سامانه بارگذاری می‌شود و شرکت‌ها در صورت دارا بودن شرایط و اساس‌نامه‌ها مبلغ پیشنهادی خود را به‌صورت غیرحضوری در سامانه ثبت می‌کنند. شهرداری با توجه به شرایط، مناسب‌ترین قیمت پیشنهادی شرکت‌ها را گزینش می‌کند و برنده به عنوان پیمانکار اعلام می‌شود.

هر اندازه پیمانکاران به‌عنوان بازوهای اجرایی در اجرای پروژه‌ها مطابق قانون مسیر پروژه را طی کنند، شهرداری نیز با آن‌ها همراه است.

هم‌افزایی در اجرای پروژه‌ها موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود

ایمنا: اهمیت اجرای پروژه‌های عمرانی در سلسله خدماتی که مدیریت شهری ارائه می‌دهد چیست؟

حلوایی‌زاده: تعامل دستگاه‌ها و ارگان‌های خدمات رسان با شهرداری باعث هم‌افزایی می‌شود و در ادامه در فعال و پویا شدن شهر تأثیر مثبتی دارد و موجب توسعه اقتصادی شهر با ورود شرکت‌های سرمایه‌گذار خواهد شد.

هم‌افزایی علاوه بر افزایش آهنگ پیشرفت کشور باعث صرفه‌جویی در زمان و صرف هزینه می‌شود و تأثیر مستقیمی بر بهره‌وری در کشور دارد.

کد خبر 721859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    ادامه ندادن بلوار شهیدان برقعی،در کنار چهل اختران به صورت بلوار،خیانت به مردم شریف قم است.
  • کاوه IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    ادامه ندادن بلوار شهیدان برقعی،در کنار چهل اختران به صورت بلوار،خیانت به مردم شریف قم است.
  • کاوه IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    ادامه ندادن بلوار شهیدان برقعی،در کنار چهل اختران به صورت بلوار،خیانت به مردم شریف قم است.
  • ایران زیبا US ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    سلام پس پل پردیسان طرح ول شده نیست
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    چندین.سال.است.دو.منزل.مخروبه.که.درطرح.عریض.شدن.خیابان.عطاران.است.نمی.دانم.چرا.رها.شده