استان مرکزی ظرفیت بالایی در صنایع مختلف دارد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: استان مرکزی ظرفیت بالایی در صنایع مختلف دارد با این وجود با کمبود نیروی ماهر مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عرفان خسرویان پیش از ظهر امروز _یکشنبه اول بهمن_ در دومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که در اراک برگزار شد اظهار کرد: نیاز است دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت به تربیت نیروهای ماهر و کارآمد برای تأمین نیروی کار واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: همواره بر تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه تاکید می‌شود و هم اینک نیاز است این مهم با همکاری‌های همه جانبه به وقوع بپیوندد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این پرسش که چرا با وجود اینکه صنعت را زودتر از کره و ژاپن آغاز کردیم، اما جایگاه قوی را در این حوزه در اختیار نداریم، اضافه کرد: تا زمانی که به این پرسش پاسخ داده نشود، نمی‌توان صنعتی شدن ایران را دنبال کرد، باید دانشگاهیان به این سوال پاسخ دهند.

خسرویان اضافه کرد: امروز به دنبال یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال دانشجویان فنی و حرفه‌ای هستیم.

وی تاکید کرد: هم اینک با کمبود نیروی انسانی ماهری که بتواند در خطوط تولید مشکلات را رفع کند و در توسعه صنعتی کشور نقش‌آفرینی کند، مواجه هستیم؛ دانشگاه‌ها به جای مهندس، محقق تربیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه ۱۰۰ سال از تشکیل مدرسه دارالفنون در ایران و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور می‌گذرد، تصریح کرد: در ۱۰۰ سال گذشته به ورود فنون و مهارت به کشور فکر شد و به کمک مستشاران خارجی این امر آغاز شد.

رشیدی ادامه داد: تاریخ صنعتی شدن ایران به بیش از ۱۰۰ سال گذشته باز می‌گردد و در کنار منابع دانش، صنعت را دنبال می‌کنیم، اما کشور هنوز مطابق انتظارات، صنعتی نشده است.

وی با بیان اینکه اثر صنعتی شدن را در خلق ثروت و نرخ رشد کشور شاهد نیستیم، گفت: باید الگوی توسعه‌ای خود را تعریف و تکنولوژی را با احتیاط وارد کنیم و در کنار آن از مرزهای اندیشه‌ای کشور صیانت کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: در رابطه بین صنعت و دانشگاه متغیرها و شاخص‌های متنوعی مطرح است، اما امروز که نیروی انسانی ماهر و استاندارد در سطوح ملی و بین المللی برای صنایع گوناگون مدنظر است، با موجی از بازنشستگی در صنایع روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه باید تجربه و توان خود را با صنایع به اشتراک بگذاریم و نیاز صنایع نیز رصد و شناسایی شود افزود: در سند تحول این دانشگاه به دنبال ایجاد رشته‌ها با توجیه اشتغال و حذف رشته‌هایی که مورد نیاز صنایع نیست، هستیم.

نرخ بیکاری استان مرکزی به ۶.۱ درصد رسیده است

حسن میرزاخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز گفت: نرخ بیکاری این استان در پاییز سال گذشته، هشت و یک دهم درصد بود و این آمار هم اینک به شش و یک دهم درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه این آمار تا پایان سال کمتر خواهد شد، اضافه کرد: استان مرکزی هم اینک اکنون نه تنها با بحران کارگری مواجه نیست بلکه در برخی شهرهای استان با کمبود نیروی کار مواجه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: این اتفاق نتیجه بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید است که منجر به کاهش نرخ بیکاری در استان شده است.

به گزارش ایمنا در این آئین تفاهم‌نامه میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با ۲۳ واحد صنعتی استان امضا شد.

کد خبر 721841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.