۲ اصل جمهوریت و اسلامیت تکمیل‌کننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: نظام جمهوری اسلامی بر اساس دو اصل جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده که جمهوریت نشان‌دهنده شکل نظام و اسلامیت نشان‌دهنده محتوای نظام بوده؛ این دو هم تکمیل‌کننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، اصغر جهانگیر در نشست برخط معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های سراسر کشور که با حضور جمعی از منتخبان سازمان‌های مردم نهاد در استان‌ها به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: بحث استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهادهای مردمی به عنوان یک سیاست قطعی دستگاه قضائی در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان به ویژه ریاست قوه قضائیه قرار داشته و این فعالیت با هدف حمایت از بزه‌دیدگان، محرومان و کسانی که آسیب‌دیده اجتماعی هستند و کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک سیاست قطعی در همه برنامه‌های قوه قضائیه باید جاری و ساری باشد.

وی افزود: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل با نهادهای مردمی تصویب و ابلاغ شده که در این زمان کارهای نسبتاً خوبی صورت گرفته است و امیدواریم با شروع دوره جدید و توسعه همکاری‌ها با نهادهای مردمی شاهد خدمات بیشتری در این عرصه باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اهمیت مشارکت نهادهای مردمی بر کسی پوشیده نیست، نظام ما یک نظام مردم‌محور است؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس دو اصل جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده که جمهوریت نشان‌دهنده شکل نظام و اسلامیت نشان‌دهنده محتوای نظام است؛ این دو با هم تکمیل‌کننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: تمام گروه‌های جامعه در همه سطوح باید در تمام برنامه‌های خرد و کلان دستگاه‌های حاکمیتی حضور داشته باشند که اوج آن، حضور مردم در انتخابات متعدد است.

جهانگیر گفت: موضوع انتخابات که از انتخاب رهبری نظام تا شوراها را در بر می‌گیرد که برخی به صورت مستقیم و برخی به صورت غیرمستقیم؛ نشان‌دهنده نظامی است مبتنی بر مردم‌سالاری دینی و نشان‌دهنده این که در سایه استفاده از مشارکت‌های مردمی می‌شود مسائل مختلف کشور را رفع کرد.

وی پس از بیان نقطه نظرات بعضی از استان‌ها با تاکید بر برگزاری نشست دوم در اسرع وقت و بهره‌مندی از نظرهای سایر استان‌ها ادامه داد: در مورد نحوه تعامل سمن‌ها با قوه قضائیه که به عنوان یک دغدغه مطرح است این دستورالعمل آمده است که زمینه‌های تسهیل و توسعه نهادها فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در رابطه با اهمیت حضور سمن‌ها تصریح کرد: اعتقاد ما این است که کارها تا جایی که ممکن است به سمن‌ها واگذار شود و دستگاه‌های حاکمیتی فعالیت نظارتی داشته باشند، تجربه نشان داده هر جا مردم به صورت نهادی یا خودجوش حضور داشتند، کارهای پرشوری را انجام داده‌اند.

وی افزود: پیگیری اجرای گسترده طرح نماد در استان‌ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از سمن‌های رسمی و غیررسمی در استان‌ها و برنامه‌ریزی برای نبود فعالیت‌های موازی سمن‌ها از مباحث دیگر است.

جهانگیر برگزاری یک همایش سراسری با حضور نهادهای مردمی همکار و خیران این حوزه مهم و اثرگذار را مهم تلقی کرد و گفت: برنامه‌ریزی اولیه جهت برگزاری همایش سراسری با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و قوه قضائیه در اسرع وقت انجام خواهد پذیرفت.

لازم به ذکر است، در این نشست که جمعی از نهادهای مردمی حضور داشتند، «دستورالعمل نحوه مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد با قوه قضائیه» مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

کد خبر 721738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.