بسته موازنه‌ساز ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه یکم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهادت ۵ مستشار سپاه در دمشق» در پی حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به سوریه نوشت: رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی در تلاش مذبوحانه و ایذایی خود برای گسترش میدان جنگ و کاستن از تمرکز محور مقاومت بر موضوع جنگ غزه به دمشق حمله هوایی کرد. در حمله هوایی صهیونیست‌ها به ساختمان محل سکونت شماری از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه مسکونی المزه در غرب دمشق تعدادی از نیروهای سوری و مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

روابط‌عمومی کل سپاه روز گذشته در اطلاعیه‌ای با تأیید اینکه در جریان حمله هوایی صهیونیست‌ها ۵ نفر از مستشاران نظامی سپاه و مدافعین حرم نیز به شهادت رسیده‌اند، اسامی این شهدا را اعلام کرد. شهید حجت‌الله امیدوار (حاج صادق) که با درجه سرهنگی مسئول پیگیری امور مرتبط با سپاه قدس در سوریه بوده است و شهیدان علی آقازاده (حاج محرم)، حسین محمدی، سعید کریمی و محمد امین صمدی مستشارانی بودند که خون پاک‌شان در راه حمایت از محور مقاومت و کمک به مردم و نیروهای مسلح سوریه تقدیم شد.

مدافع حرم «محمد امین صمدی» از مجروحان جنایت تروریستی صهیونیست‌ها بود که از زیر آوار این حمله موشکی زنده بیرون آمد، اما باوجود انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

بسته موازنه ساز ایران

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به قلم سعدالله زارعی تیتر «بسته موازنه‌ساز ایران» را برگزید و نوشت: عملیات تلافی‌جویانه همزمان ایران در سه کشور و به‌خصوص آنچه در حمله به چند موقعیت وابسته به رژیم غاصب در استان اربیل عراق صورت گرفت، در نوع خود جدید به حساب می‌آید.

حمله برون‌مرزی همزمان، عمق توانایی واکنشی ایران را به خوبی نشان داد و این موضوع را آشکار کرد که اگر کشوری در همسایگی ایران قرار داشته باشد و درهای خود را به روی تروریست‌های ضد ایرانی اعم از آنکه بین‌المللی، منطقه‌ای و یا حتی محلی باشند، باز کند، نمی‌تواند از تبعات اقدامات خود فرار نماید. بنابراین اگر روزگاری هم به دلیل ملاحظات همسایگی، در موضوع مقابله ایران تعللی صورت گیرد، این تعلل دائمی نیست و در لحظه‌ای می‌تواند تبدیل به صحنه رویارویی سخت ایران گردد. اقدام همزمان ایران علیه چند موقعیت مرتبط با اسرائیل در استان اربیل که تحت سلطه خانواده بارزانی است و علیه گروه‌های تکفیری تحریرالشام و داعش در شمال‌غرب سوریه از فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری، از خوزستان ایران و علیه یک گروهک شرور تروریستی در استان بلوچستان پاکستان در واقع یک «بسته موازنه‌ساز» بود. چرا که اقدام ایران فقط سه نقطه را هدف قرار نداد بلکه اصل واگذاری زمین برای تهدید دیگران و پذیرش نقش نیابتی و یا پذیرش نقش میزبان در تهدیدات علیه هر کدام از کشورهای منطقه را مورد تهدید جدی قرار داد. آنان که سهمی در رفت‌وآمد صهیونیست‌ها به منطقه دارند و آنان که دفتر و موقعیتی به آنان یا به دیگر تروریست‌ها داده‌اند، باید بدانند ممکن است در معرض اقدامات مشابه قرار گیرند، چرا که امنیت ملی مقوله قابل اغماض و قابل معامله و معاوضه نیست.

بسته موازنه ساز ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماهواره ایرانی بر بالاترین مدار» به قرار گرفتن ماهواره ثریا در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین پرداخت و نوشت: ماهواره ثریا متعلق به سازمان فضایی ایران (وزارت فناوری و ارتباطات) با ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد قائم ۱۰۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

در این مراسم که صبح دیروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی؛ سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری و همچنین تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا و دانشجویان دانشگاه‌های کشور برگزار شد، ماهواره ثریا متعلق به سازمان فضایی ایران (وزارت فناوری و ارتباطات) با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار قرار گرفت. این اولین پرتاب مداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ است و از سه موتور سوخت جامد بهره می‌برد.

ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ طی ۱۱ دقیقه با سرعت ۷۴۷۸ متر بر ثانیه بر مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین نشست. این رخداد محصول مشترک دولت و سپاه بوده که با همت و مجاهدت دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه و سازمان فضایی ایران رقم خورد.

بسته موازنه ساز ایران

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «کفه سنگین مستأجران» را برگزید و با اشاره به گزارش‌های آماری از رشد اجاره‌نشینی و افزایش فقر مسکن از دهه ۷۰ تاکنون نوشت: اجاره‌نشینی از دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون رو به افزایش بوده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از دهه ۳۰ خورشیدی نسبت مالکان مسکن به مستأجران به صورت مداوم در حال افزایش بود، اما این روند از دهه ۷۰ شیب نزولی گرفت و اجاره‌نشینی به سرعت رشد کرد؛ به طوری که هم‌اکنون نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور و بیشتر از نیمی از تهرانی‌ها مستأجر هستند. گذشته از این مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده است که نرخ فقر مسکن در ۱۶ سال گذشته به صورت مداوم بیشتر شده و هم‌اکنون نرخ فقر مسکن در کشور به بیشتر از دو برابر میانگین جهانی رسیده است. بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران چندی پیش منتشر کرد، در سال ۱۳۳۵ خورشیدی تعداد خانوارهای ساکن واحدهای مسکونی ملکی یا صاحبخانه‌ها دو میلیون و۴۱۷ هزار و ۱۳۸ خانوار بوده است و در مقابل ۷۵۰ هزار و ۱۱۰ خانوار مستأجر بوده‌اند. به عبارتی شمار مالکان ۳.۲ برابر مستأجران بوده است. بنا بر این گزارش در یک دهه بعد یعنی در سال ۱۳۴۵ خورشیدی دو میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۲۴ خانوار مالک مسکن خود بوده‌اند و ۸۱۲ هزار و ۷۵۷ خانوار مستأجر بوده‌اند. در یک دهه بعد تعداد مالکان مسکن افزایش داشته و نسبت مالکان خانه به مستأجران ۳.۶ برابر بوده است.

بسته موازنه ساز ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۰ سال تا خودروی اول» به سنجش توان خرید خودروهای داخلی پرداخت و نوشت: زمان انتظار خرید «خودروی اول» از سال ۹۷ تاکنون بیش از دو برابر شده است. «دنیای‌اقتصاد» با بررسی قیمتی ۱۰ خودروی داخلی و مونتاژی در پنج سال گذشته و در نظر گرفتن حداقل حقوق در این بازه، به سنجش مدت زمان انتظار خرید «خودروی اول» پرداخته است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در سال ۹۷ میانگین زمان انتظار برای خرید یک خودروی داخلی یا مونتاژی صفر با اختصاص دادن تمام حقوق، ۵۳.۴ ماه بوده که در سال جاری این رقم به ۱۱۳.۴ ماه رسیده است. این به این معناست که «خودرو اولی‌ها» اگر تمام حقوق خود را برای خرید خودرو پس‌انداز کنند، آن هم با فرض رشد برابر قیمت خودرو و دستمزد، بعد از گذشت حدود ۱۰ سال می‌توانند محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند. این در شرایطی است که در سال ۹۷ زمان انتظار به‌طور میانگین چهارسال‌ونیم بوده است. بازار خودروی کشور از سال ۹۷ همراه با اوج‌گیری تحریم‌های ثانویه و خروج شرکای خودروسازی، تلاطمات زیادی به خود دید. اما موضوعی که به‌صورت دومینووار تشدید بحران در بازار خودرو را تقویت کرد، سیاست‌های اجرایی نادرست طی پنج سال گذشته بوده است. توقف واردات خودرو از یکسو و قیمت‌گذاری دستوری از سوی دیگر بازار خودرو را از سال ۹۷ تاکنون وارد فاز بحران کرده است که تولیدکننده و مصرف‌کننده بازندگان اصلی آن بوده‌اند. در این بین تنها دلالان و واسطه‌گران برندگان اصلی بازار خودرو بوده‌اند.

بسته موازنه ساز ایران

کد خبر 721674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.