ظرفیت صادراتی ایران به بازار اوراسیا ۱۲/۳ میلیارد دلار است

مشاور امور بین‌المللی و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران دارای هفت توافقنامه تجاری با پوشش محدود است، گفت: ظرفیت صادراتی ایران به بازار اوراسیا در کشور روسیه ۱۲/۳ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرهادی سیدی امروز _شنبه، سی‌ام دی_ در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیمان اوراسیا با تمرکز بر بازار روسیه اظهار کرد: از زمانی که توافقنامه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده است، هیچ اعتراضی از بخش خصوصی نداشتیم، این در حالی است که در نخستین سال توافق‌نامه، نرخ صادرات بیش از ۸۳ درصد افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه تحولات موجب شده است که کشورها بهم وصل شوند و نیازمند امضای توافقنامه هستیم، افزود: هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند بگوید نمی‌خواهم با جهان ارتباط داشته باشم، تولیدکننده نیازمند ارتباط خوب، آسان و کم هزینه است.

مشاور امور بین‌المللی و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با شعار ۵۰ سال پیش «هرچه تعرفه بالاتر، رشد اقتصادی بیشتر» که به نوعی شلیک به خود است، امکان تولید در کلاس جهانی را از خود سلب کردیم.

سیدی تصریح کرد: هزینه‌های اقتصادی عدم حضور در فرایند جهانی شدن، منجر به بحران اقتصادی می‌شود و دیگر نمی‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد.

مشاور امور بین‌المللی و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه از مسیر توافقنامه‌ها می‌توان ارتباط سهل و آسان در منطقه و جهان را فراهم کرد، افزود: در سال ۱۹۹۰، تعداد توافقنامه‌های تجاری ۷۰ عنوان بود این عدد در سال ۲۰۲۱ به ۶۹۶ عنوان افزایش یافته است که نشان از اهمیت نقش توافقنامه‌ها دارد، اما ما از این تحولات خیلی خبردار نشده‌ایم.

سیدی با بیان اینکه ایران دارای هفت توافقنامه تجاری با پوشش محدود است، تصریح کرد: ظرفیت صادراتی ایران به بازار اوراسیا در کشور روسیه ۱۲/۳ میلیارد دلار است.

کد خبر 721608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.