سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست هزینه نیست

استاندار اصفهان گفت: اگر روزی به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده ما است، نگاه‌ها به این امر تغییر خواهد کرد که این مهم با درایت مدیران بنگاه‌های اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی بعد از ظهر امروز _شنبه، سی‌ام دی_ در همایش تجلیل از واحدهای برتر صنعتی، معدنی و خدماتی سبز و همسو با محیط زیست استان اصفهان، اظهار کرد: محیط زیست یکی از نعمت‌های الهی است که به ما ارزانی شده و انسان معاصر درگیر چالش‌ها و مشکلات زیادی به واسطه عملکرد خود در حوزه محیط زیست است.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی در حوزه هوا، آب و خاک باعث محدودیت‌هایی برای بشر در برخی ایام سال می‌شوند، افزود: تلاش داریم این محدودیت‌ها کم شود که با توجه به نوع نگاهی که واحدهای صنعتی به حوزه محیط زیست دارند، شرایط امروز ما بهبودی خوبی پیدا کرده است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: توجه به محیط زیست باید خیلی زودتر از این مقطع به ما آموزش داده می‌شد و باید در خصوص آن تدبیر شود، امروز باید در محیط‌های آموزشی به‌ویژه مقاطع دبستان اهمیت و جایگاه محیط زیست را به نسل بعد منتقل کنیم تا جامعه بهتری داشته باشیم.

مرتضوی ادامه داد: شرایطی که امروز در آن گرفتار هستیم می‌طلبد که در کنار معرفی کردن الگوها، زمینه حساس‌سازی سایر واحدها را ایجاد کنیم و در ادامه پیرامون اعتمادسازی بین آن‌ها، فراهم کردن شرایط ارزیابی و آموزش و گرفتن برنامه، اقدام به ظرفیت‌سازی کنیم.

استاندار اصفهان گفت: در چنین شرایطی همه بنگاه‌های اقتصادی استان دغدغه محیط زیست پیدا می‌کنند که در این صورت می‌توان سیستم پایش رصد محیط زیستی در استان را فعال کرد.

وی اظهار کرد: در کنار این برنامه‌ریزی‌ها لازم است صنایع منتخب به عنوان الگو پیش قراولی کنند، این بنگاه‌های برگزیده دارای بلوغ فکری در این زمینه بوده‌اند و مدیران آن‌ها با توجه به دانش فنی و ظرفیت علمی خود می‌توانند زمینه سبز شدن سایر بنگاه‌ها را فراهم سازند.

مرتضوی ادامه داد: حساس‌سازی حوزه اقتصادی روی این مسائل بیشتر جواب می‌دهد تا اینکه مردم را حساس کنیم، حساس شدن مردم عوارض جانبی به همراه دارد؛ بعضی بنگاه‌های اقتصادی به لحاظ زیست محیطی شرایط خوبی دارند، اما چون مباحث آن‌ها به سطح جامعه کشیده می‌شود، دچار چالش‌هایی خواهند شد و در سیاهه انتشاردهندگان آلاینده‌ها قرار خواهند گرفت.

استاندار اصفهان تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی سبز که براساس باور و اعتقاد خود و نه از سر اجبار در این مسیر حرکت کرده‌اند، پیش قراولی خود را نشان دهند و در این مسیر بقیه را هم تشویق و همراهی کنند.

وی ادامه داد: اگر روزی به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده ما است، نگاه‌ها به این امر تغییر خواهد کرد که این مهم با درایت شما اتفاق خواهد افتاد.

مرتضوی ابراز کرد: طبق آمارها شرایط استان بسیار قابل تأمل است و اینکه در جمع ۳۰۵ واحدی که در ارزیابی محیط زیستی کشور قرار گرفته‌اند، ۳۷ بنگاه در سطح کشور تشویق شده‌اند که ۱۳ بنگاه مربوط به استان اصفهان هستند، یعنی ۳۵ درصد بنگاه‌ها از استان اصفهان انتخاب شده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد و نشان‌دهنده بلوغ فکری واحدهای استان است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای سبز استان بیش از این تعداد است، اما ظرفیت معرفی بیش از این تعداد در سطح کشور برای استان مقدور نبود، ادامه داد: در حوزه‌های دیگر هم چنین اتفاقاتی می‌افتد، به عنوان نمونه آموزش و پرورش استان اصفهان امسال نیز باید مورد تشویق قرار می‌گرفت، اما چون در سنوات گذشته مورد تشویق قرار گرفته است، امسال استان‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دادند.

استاندار اصفهان ابراز کرد: واحدهای صنعتی زمانی می‌توانند به حیات آینده خود استمرار ببخشند که در مباحث مربوط به آلودگی هوا، خاک و آب و صرفه‌جویی انرژی و استفاده از انرژی‌های برتر و بهبود بهره‌وری درست رفتار کنند، باید در بحث آموزش منابع انسانی نیز تلاش کنیم و اگر نتوانیم در این موارد رقابت کنیم محکوم به حذف خواهیم بود.

وی خطاب به صنعتگران خاطرنشان کرد: لازم است در زمینه حساس‌سازی و اعتمادآفرینی کار کنیم تا سال آینده شاهد این باشیم که تعداد بنگاه‌هایی که در این ارزیابی‌ها شرکت می‌کنند به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد

کد خبر 721605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.