غربی‌ها موافق تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیستند

دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیا وزارت امور خارجه گفت: غربی‌ها موافق تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیستند، اتحادیه اروپا به دنبال این است که اتحادیه اوراسیا نتواند قدرت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی دمیرچی‌لو امروز _شنبه، سی‌ام دی_ در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیمان اوراسیا با تمرکز بر بازار روسیه اظهار کرد: اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیایی ایجاد فضای واحد اقتصادی و فراهم کردن شرایط برای تحرک کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار است که این اهداف در اسناد بالادستی ذکر شده است.

وی با اشاره به اهداف اعلام نشده کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزود: از جمله این اهداف می‌توان به انگیزه‌های سیاسی و احیای حوزه شوروی سابق برای روسیه، اخذ انرژی و منابع مالی ارزان از روسیه برای بلاروس، سیاست خارجی متوازن و منطقه‌گرایی برای قزاقستان، ملاحظات سیاسی و نیروی کار برای ارمنستان و همچنین نیروی کار برای قرقیزستان ذکر کرد.

دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیا وزارت امور خارجه با بیان اینکه نگاه غربی‌ها به اتحادیه اوراسیا، احیای حوزه نفوذ روسیه در شوروی است، ادامه داد: غربی‌ها موافق تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیستند، اتحادیه اروپا به دنبال این است که اتحادیه اوراسیا نتواند قدرت بگیرد.

دمیرچی‌لو تصریح کرد: برای ارزیابی کردن کارکرد اتحادیه اوراسیا زود است، اما معتقدم روند رو به گسترش بوده، هر چند با موانع و رکود هم روبرو بوده است.

دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیا وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تحولات جنگ اوکراین و اعمال تحریم روسیه از سوی غرب از مهم‌ترین این موانع است، افزود: موضوع ارز واحد هنوز فرصت طرح در اتحادیه اوراسیا را پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: اتحادیه اوراسیا ظرفیت مشخصی دارد، انتظارها از آن هم باید متوازن باشد.

دمیرچی‌لو با بیان اینکه متوازن نبودن اعضا، وجود جریانات واگرا، سرریز تنش روسیه با غرب برای اعضای اتحادیه از نقاط ضعف اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، گفت: مذاکرات و تعامل میان ایران و اتحادیه اوراسیا از هشت سال پیش آغاز شد، در آغاز امضای موافقت‌نامه موقت همکاری برای مدت سه سال و در قبال ارائه امتیازاتی متقابل برای ۸۸۲ قلم شکل گرفت.

وی ادامه داد: در ادامه، موافقت‌نامه موقت به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل شد، حقوق و تکالیف ایران در چهارچوب موافقتنامه تعریف شد، بر این اساس اما ظرفیت‌های بالفعل با ظرفیت‌های بالقوه فاصله بسیار دارد، باید بیشتر کار شود تا بتوان از مزایای موافقت‌نامه بهره ببریم.

دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیا وزارت امور خارجه تصریح کرد: نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در دو بخش سخت و نرم‌افزار هستیم، می‌طلبد که کارگزاران و شرکت‌ها هم برای وارد شدن به فرآیند آموزش را مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 721601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.