روایت نیویورک تایمز از قدرت‌نمایی موشکی ایران

نیویورک تایمز نوشت: ایران در حمله به تروریست‌ها یکی از دوربردترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های خود به نام «خیبرشکن» را شلیک کرد، موشکی که هم برد و هم دقت آن، توجه مقام های امنیتی در اروپا و اسرائیل، همچنین کارشناسانی که پیشرفت‌های فناوری ایران را دنبال می‌کنند را جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی موشک‌باران اخیر مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه پرداخت و نوشت: ایران در حمله به تروریست‌ها یکی از دوربردترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های خود به نام «خیبرشکن» را شلیک کرد، موشکی که هم برد و هم دقت آن، توجه مقام‌های امنیتی در اروپا و اسرائیل، همچنین کارشناسانی که پیشرفت‌های فناوری ایران را دنبال می‌کنند را جلب کرده است.

این روزنامه نوشت هنگامی که ایران در این هفته رگبار حملات هوایی را به عراق، سوریه و پاکستان انجام داد، نه تنها برد و پیچیدگی جدیدترین موشک‌های خود را نشان داد، بلکه ادعا کرد: این دوره جدیدی است که ایران می‌تواند در آن به میل خود و به عنوان یک مزیت عمل کند تا اعتبار خود را به عنوان یک تأمین کننده مهم تسلیحات تقویت کند. حداقل در یکی از این حملات که تهران مدعی شد گروه تروریستی داعش را در ادلب سوریه هدف قرار داده است، به نظر می‌رسد ایران از یکی از دوربردترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های خود به نام «خیبرشکن» استفاده کرده است؛ هم برد و هم دقت ظاهری این موشک، توجه مقامات امنیت ملی در اروپا و اسرائیل، همچنین کارشناسان خارجی را که پیشرفت‌های فناوری ایران را دنبال می‌کنند، جلب کرد.

نیویورک تایمز در ادامه اشاره کرده که طرح‌های آمریکا برای مقابله با ایران مدت‌ها با این فرض شکل می‌گرفت که توانایی تهران برای ایجاد مشکل در خارج از مرزهایش محدودیت‌هایی دارد زیرا موشک‌هایش دقت مشکوکی داشتند و برنامه پهپادهایش هنوز جدید بود و قوی‌ترین سلاح‌های آن علیه ایالات متحده و متحدان غربی آن به‌طور عمده سلاح‌های سایبری بودند، اما توانایی ایران در تولید هزاران هواپیمای بدون سرنشین، بسیاری از مقامات را شگفت زده کرد و اکنون توان موشکی ایران غرب را وادار می‌کند تا به دفاع و پاسخ فکر کند.

این روزنامه به نقل از «مارک اسپر»، یکی از وزرای دفاع دونالد ترامپ می‌گوید: «ایران تمام اقداماتی را که زندگی در خاورمیانه و فراتر از آن را مختل کرده است، حمایت و تأمین مالی می‌کند، از جمله حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را».

اسپر به سی‌ان‌ان گفت: «ما باید با دموکراسی‌های غربی و کشورهای عربی، کاملاً صریح، کنار هم قرار بگیریم و طرحی برای مقابله با ایران برای توقف این جریانات بیابیم.»

روایت نیویورک تایمز از قدرت‌نمایی موشکی ایران

به نقل از نیویورک تایمز، موشک‌های بی‌نظیر ایران، مانند انواعی که به حوثی‌ها در یمن یا به حزب‌الله لبنان فروخته می‌شود، می‌تواند با پهپادها ترکیب شود تا پدافند هوایی را تحت تأثیر قرار دهد، اما خیبرشکن می‌تواند دورتر و با دقت بیشتری از هر چیزی که ایرانی‌ها در گذشته به میدان رفته‌اند، ضربه بزند. این موشک محصول یکی از پروژه‌های مورد علاقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به موازات ارتش و وزارت دفاع این کشور در حال توسعه توان موشکی است.

خیبرشکن که در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد، یک موشک هدایت شونده با سوخت جامد است که بردی معادل ۱۴۵۰ کیلومتر یا حدود ۹۰۰ مایل دارد؛ به این معنی که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد، اما چیزی که آن را از سایر زرادخانه‌های ایران متمایز می‌کند، این است که کلاهک آن می‌تواند با باله‌های آیرودینامیکی کوچک مانور دهد تا حداقل از برخی سیستم‌های دفاع هوایی سنتی فرار کند.

این روزنامه در ادامه آورده است تصمیم به استفاده از خیبرشکن در این هفته در سوریه در حالی که موشک‌های ساده‌تر نیز می‌توانست به همان اندازه مؤثر باشد، به عنوان نشانه‌ای تلقی می‌شود که ایران ممکن است بیشتر علاقه‌مند به نمایش قدرت خود به غرب بوده باشد تا انتقام علیه یک گروه تروریستی.

«فابیان هینز» کارشناس موشک، پهپاد و خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن می‌گوید: «مشاهده استفاده از این سیستم بسیار جالب بود.»

وی افزود: این سوال وجود دارد که ایران این اقدام را برای آزمایش یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های خود در شرایط جنگی انتخاب کرده بود یا به دنبال ارسال پیام هشدار به اسرائیل بود و می‌خواست هر دو هدف را دنبال کند؟»

روایت نیویورک تایمز از قدرت‌نمایی موشکی ایران

نیویورک تایمز نوشته است بر اساس برآوردهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا، به‌طور کلی ایران بیش از ۳۰۰۰ موشک بالستیک در زرادخانه خود دارد و به‌طور پیوسته در حال افزودن به انبار موشک‌های کروز خود است و به گفته یک سازمان تحقیقاتی مستقر در ابوظبی، ایران سال گذشته قصد داشت ۴۱ درصد از بودجه نظامی خود را صرف توسعه و تولید تسلیحات کند. تولید موشک ایران در ۱۵ سال گذشته افزایش یافته است، زیرا دقت، هدایت و فناوری آیرودینامیک تسلیحات خود را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

به نقل از این روزنامه در طی آن سال‌ها، ایران از موضع تدافعی‌تر در خاورمیانه به موضعی تغییر کرد که در آن سپاه پاسداران نقش قاطع‌تری را در سراسر منطقه با پیوستن به نیروهای شبه‌نظامی مسلمان شیعه در عراق، لبنان، سوریه و یمن به عهده گرفت. حملات این هفته احتمالاً هم نمایشی تهاجمی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی ایران بوده و هم یادآور اینکه ایران یک قدرت منطقه‌ای است.

نیویورک تایمز می‌گوید برنامه موشک‌های بالستیک ایران از زرادخانه موشک‌های اسکاد که در دهه ۱۹۸۰ از لیبی و کره شمالی به دست آورده بود به سلاح‌های دقیقی تبدیل شده است که توسط ماهواره و ناوبری GPS یا جست‌وجوگرهای فروسرخ هدایت می‌شوند تا به ساختمان‌های خاص ضربه بزنند. ذخایر آن از موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد تشکیل شده است، از جمله برخی که برای حمله به اهداف میدان نبرد در فاصله ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایلی) طراحی شده‌اند.

روایت نیویورک تایمز از قدرت‌نمایی موشکی ایران

این روزنامه در ادامه آورده، ایران همچنین شروع به تقویت برنامه موشکی کروز حمله زمینی خود کرده است، از جمله موشکی که توسط حوثی‌ها به نام قدس مورد استفاده قرار می‌گیرد. هینز می‌گوید: «حوثی ها ادعا کرده‌اند که نسخه‌های جدید این موشک، که یا توسط ایران ارائه شده یا از نمونه ایرانی کپی شده است، دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۵۰ مایل) است و علاوه بر این ایران گفته است که یک نوع موشک به نام پاوه در زرادخانه خود دارد که بردی در حدود ۱۶۵۰ کیلومتر دارد.»

فابیان هینز، کارشناس موشک، پهپاد و خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن می‌گوید: «نام خیبرشکن به دلیل نبردی در قرن هفتم است که در آن نیروهای مسلمان قبایل یهودی را شکست دادند، بنابراین مأموریت موشک به‌خوبی مشخص است.»

کد خبر 721384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.