طرح جامع شهر یزد پس از سه‌سال هیچ پیشرفتی نداشته است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با اشاره به اینکه قرارداد طرح جامع شهر یزد سه سال قبل منعقد شده، گفت: از سه سال قبل تاکنون هیچ پیشرفتی در اجرای این طرح وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد به نقل از روابط عمومی شهرداری یزد، محمدعلی سلمانی ندوشن در ارتباط با طرح جامع شهر یزد اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ شش دستور کار برای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد قرار دادیم و مقرر شد که کل امسال را بر اساس این شش برنامه فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما در این دستور کارها، طرح جامع شهر یزد بود و به صورت ویژه پیگیری این موضوع در دستور کار معاونت شهرسازی قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با بیان اینکه قرارداد طرح جامع شهر یزد از سه سال قبل بسته شده، عنوان کرد: این طرح به گونه‌ای است که مستقیماً دست شهرداری نیست و قرارداد آن توسط مسکن و شهرسازی بسته می‌شود و شهرداری به عنوان یکی از عاملان کار به اجرای آن کمک می‌کند.

سلمانی ندوشن گفت: متأسفانه با وجود انعقاد سه ساله این قرارداد در شهر یزد و در کل کشور طرح‌های جامع شهری با تأخیر بسیار زیاد مواجه می‌شوند و کمترین زمانی که برای تهیه یک طرح در کشور ۹ سال بوده است. وی افزود: این موضوع سبب می‌شود ضوابط دست و پا گیری که برای مردم به واسطه ابلاغ طرح و تغییر کاربری‌ها به وجود می‌آید طولانی شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با بیان اینکه متأسفانه پیشرفت طرح جامع شهر یزد که از سه سال قبل به تصویب رسیده بدون اغراق صفر بوده، عنوان کرد: برداشت وضع موجود توسط مشاور این طرح قرار گرفته و اصلاً مورد تأیید شهرداری نبوده و با وجودی که سه بار اصلاحیه صورت گرفت باز هم این برداشت به تأیید شهرداری نرسید.

سلمانی ندوشن در ارتباط با علت عدم تأیید طرح توسط شهرداری گفت: یکی از الزامات مشاور در این قرارداد این بوده که علاوه بر داخل محدوده، برداشت مربوط به خارج از آن را هم انجام دهد ولی این مشاور حتی یک پلاک از خارج محدوده را هم برداشت نکرده است.

وی در ارتباط با اهمیت برداشت‌های خارج از محدوده گفت: به وسیله این برداشت‌هاست که مشخص می‌شود آیا ما می‌خواهیم از خارج محدوده به داخل شهر الحاق داشته باشیم یا خیر و اگر قصد انجام آن را داریم چه میزان پلاک و محدوده خارج از طرح باید برای این الحاق در نظر گرفته شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد تصریح کرد: علاوه بر این وضع موجودی که توسط مشاور برداشت و به شهرداری ارائه شده، با وضع فعلی ساخت و ساز شده در شهر همخوانی ندارد و یا عرض معبر و یا ساخت و ساز و متراژها همخوانی لازم را ندارد.

سلمانی ندوشن گفت: در این زمینه چندین بار بین مسکن، معاونت عمرانی استانداری و مشاور مکاتبه رسمی انجام دادیم ولی نتیجه‌ای گرفته نشد و وضعیت فعلی نشان می‌دهد که به دنبال لغو قرارداد هستند.

وی افزود: اگر تأخیر بیشتر از این رخ دهد به هیچ عنوان برای آینده شهر مناسب نیست و از معاونت عمرانی استانداری و مسکن و شهرسازی درخواست داریم که این موضوع را دغدغه خود داشته باشند چرا که شهر موجود زنده و پویایی است و نمی‌شود که طرح آن منسوخ و کهنه شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد بیان کرد: مردم متولی این امر را شهرداری می‌دانند در حالی که شهرداری صرفاً بخشی از اجرای این طرح هستند و لازم است که مسئولان هرچه سریع‌تر اجرای این قرارداد را تعیین و تکلیف کنند و اگر قرار است که قرارداد لغو شود، هرچه سریع‌تر این کار انجام و مشاور جدید بومی به کار گرفته شود که ضوابط و بافت شهر را به خوبی بشناسد و بتوان هرچه سریع‌تر برداشت‌های اصولی نسبت به آن را اعلام کنند و اگر قرار نیست لغو شود هم مشاور هرچه سریع‌تر برداشت‌های کامل و درست را انجام دهد.

سلمانی افزود: طرح جامع پیش نیاز اصلی است که برای توسعه و مدیریت شهر و کاربری‌های موجود آن در نظر گرفته می‌شود و باید این طرح به درستی وجود داشته باشیم که طرح تفصیلی هم متناسب با آن تدوین شود.

کد خبر 721159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.