افزایش ۵۰ درصدی وصول مالیات استان اصفهان

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به رشد آمدهای مالیاتی گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات مستقیم و غیرمستقیم وصول شده که میزان وصولی این مالیات نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۳ درصد رشد یافته است.

احمدرضا مدبرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را لازمه مالیات دانست و اظهار کرد: وظیفه ما وصول درآمدهای مالیاتی است پس از آن به حساب‌های تعیین شده از سوی دولت واریز می‌شود تا از حساب خزانه تعیین شده در استان به حساب شهرداری، دهیاری و یا فرمانداری‌ها واریز شود.

وی خواسته بسیاری از فعالان اقتصادی را اجرای عدالت مالیاتی دانست و افزود: در بسیاری از جلسات افراد این موضوع را مطرح می‌کردند که به عنوان مثال ۱۰ واحد مالیات پرداخت می‌کنند اما این رقم برای فرد دیگری مشابه آنها پنج واحد تعیین شده و خواستار برقراری عدالت مالیاتی بودند به همین دلیل در سال ۹۸ قانون پایانه فروشگاهی اجرا شد امسال نیز اصناف مکلف به اتصال به این سامانه و صادر کردن صورت حساب الکترونیکی شدند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به روند مالیات ستانی سنتی گفت: این شیوه ممیز محور بود یعنی افراد ممیز، مکان را بررسی و بر اساس شاخص‌های تعیین شده مبلغ مالیات را برآورد می‌کردند اما با اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه در نظر گرفته شده برای آن، مالیات ستانی سنتی به سیستمی و هوشمند تبدیل می‌شود.

وی ویژگی مالیات ستانی هوشمند را حاکمیت داده اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس داده‌هایی که از طریق همین اطلاعات اعلام شده از سوی مودی، اطلاعات سامانه جامع تجارت و گمرک به دست می‌آوریم، میزان فعالیت افراد مشخص می‌شود زیرا مبنای مالیات کشور سود است به این ترتیب که درآمد، هزینه و سود یا زیان افراد در نظر گرفته می‌شود.

مدبرنیا ادامه داد: در مالیات سنتی سنتی برخی افراد مدعی زیان بودند که قانون‌گذار برای تأیید این موضوع نیاز به بررسی مستندات داشت اما با راه‌اندازی سامانه مودیان در مالیات ستانی بر مبنای روش‌های هوشمند عمل می‌شود که با اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان عدالت مالیاتی اجرا خواهد شد.

وی درباره رشد آمدهای مالیاتی اعلام کرد: در ۹ ماهه نخست امسال ۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات مستقیم و غیرمستقیم وصول شده که این میزان وصولی مالیات نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۳ درصد رشد یافته است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان معادل چهار درصد از ۹ درصد ارزش افزوده دریافتی را عوارض دانست و گفت: این عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود که در ۹ ماهه نخست امسال ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب‌های تعیین شده واریز شده که ۳۸ درصد نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته رشد دارد.

افزایش ۵۰ درصدی وصول مالیات استان اصفهان

وی درباره واکنش برخی اعضای صنف مالیات طلا فروشان به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: مشکل این صنف مربوط به مالیات و سامانه مودیان نبود بلکه موضوع به سامانه جامع تجارت مربوط می‌شد که این صنف در اجرای تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون قاچاق باید اطلاعات خود را در این سامانه وارد می‌کردند اما این اقدام با اجرای قانون سامانه مودیان همزمان شد البته طلافروشان اعلام کردند که مشکلی با مالیات، ثبت نام در سامانه و صدور صورت حساب الکترونیکی ندارند.

مدبرنیا اظهارات مطرح شده درباره ثبت کد ملی فعالان این صنف را نادرست دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان سامانه پایانه فروشگاهی نیاز به دریافت کد ملی و ثبت آن ندارد و در صورتی که صنف طلا و جواهر نیاز به چنین اطلاعاتی داشته باشد، ارتباطی به سامانه مودیان ندارد.

وی همچنین افزایش ۲۵ درصدی مالیات از خریداران طلا و جواهر را نادرست خواند و گفت: به هیچ عنوان پایه و نرخ جدید مالیاتی در این زمینه نداشتیم تنها تفاوت دریافت مالیات در دی ماه نسبت به آذرماه تبدیل فاکتور دستی به صورت حساب الکترونیکی است و هیچ تفاوت دیگری ایجاد نشده است از سوی دیگر اصل طلا مشمول بر مالیات بر ارزش افزوده نیست تنها اجرت و سود حاصل از خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان درباره عدالت مالیاتی تصریح کرد: به دنبال اتصال دستگاه‌های پوز و حساب‌های بانکی به پرونده‌های مالیاتی ۱۳۰ هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند بنابراین یکی از گام‌ها در مسیر برقراری عدالت مالیاتی داشتن پایه‌های جدید یا احصاء افرادی بدون پرونده مالیاتی و متصل شدن افراد به سامانه مودیان است که در سال ۱۴۰۳ نیز اکثر مودیان به این سامانه متصل می‌شوند و امیدواریم عدالت مالیاتی محقق شود.

به گزارش ایمنا، مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با حضور در خبرگزاری ایمنا، با سردبیر خبرگزاری دیدار و گفت‌وگو کرد و پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران شد.

کد خبر 721124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.