۷هزار میلیارد تومان تا کنون در پروژه متروی قم هزینه شده است

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم گفت: برای پروژه متروی قم هفت هزار میلیارد تومان هزینه شده و راه اندازی فاز اول به واگن نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمدرضا انگشت باف امروز – پنج شنبه بیست و هشتم دی- در جلسه شورای سازمان با بیان اینکه اصل بودجه سازمان هزینه جاری است، اظهار داشت: بودجه سال جاری ۵۵ میلیارد تومان بوده که در اصلاحیه ۳۰ میلیارد تومان می‌شود و نیروها ۵۲ نفر بودند که در اصلاحیه ۴۶ نفر شده اند.

وی بیان کرد: سازمان قطار شهری سال ۱۳۸۷ در قم افتتاح شد و سال ۱۳۸۸ قرارداد منوریل و سال ۱۳۹۱ قرارداد مترو توسط آن منعقد شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم گفت: در سال ۹۷ مصوبه ماده ۲۳ از دولت گرفته و ۳۵ کیلومتر خط ریلی برای قم مصوب شد. برای منوریل هم مجوز ۴.۷ کیلومتر گرفته شده است.

انگشت‌باف گفت: با توجه به مصوبه شورای فنی کشور دو ایستگاه اصلی برای متروی قم به صورت کامل آماده شده است. مشکل برق نیز حل شد و پله برقی در میدان مطهری نصب شده و در میدان کشاورز نیز به زودی انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد: چنانچه بتوانیم از مشهد واگن قرض کنیم به زودی مترو افتتاح می‌شود اما اگر ممکن نشود سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: هفت هزار میلیارد تومان تاکنون در پروژه مترو هزینه شده است.

انگشت‌باف ابراز کرد: وزارت کشور در سال ۱۴۰۰ انعقاد قرارداد را به یک شرکت چینی ابلاغ کرد و مقرر شد ۵۰ واگن با هزینه دولت بدون پرداخت هزینه‌ای از سوی شهرداری تهیه شود.

وی گفت: اسناد باز طراحی ایستگاه نکویی آماده است که مناقصه آن برگزار و تا پایان سال پیمانکار آن مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم عنوان کرد: زمانبندی برای توسعه به سمت جمکران حداقل با سه ایستگاه عبوری و ۹ کیلومتر مسیر بدین صورت است که ابتدا ایستگاه نکویی وارد مدار می‌شود و بعد ایستگاه ولیعصر و بعد ایستگاه A۱ که ظرف سه تا چهار سال مترو به سمت جمکران تکمیل می‌شود.

انگشت‌باف با بیان اینکه برنامه اولیه راه اندازی با دو ایستگاه مسافری در حال انجام است، افزود: در طراحی مهندسی بیش از ۸۵ درصد، بخش تأمین ۹۵ درصد و بخش ساخت نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

وی گفت: درصد پیشرفت ایستگاه‌های متروی قم در ایستگاه میدان مطهری به میزان ۹۹ درصد و در ایستگاه A۱۰ که عبوری است ۹۷ و ۳۷ دهم درصد و در ایستگاه A12 میزان ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و ایستگاه A۱۳ که جز ایستگاه عبوری است ۸۶ درصد و ایستگاه میدان کشاورز میزان بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم عنوان کرد: تونل سنتی ۹۷ درصد، بخش دپو ۷۶ صدم درصد، سیستم تهویه ۶۰ درصد و سامانه اطفای حریق ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کد خبر 721091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 1
    قم پایتخت معنوی ایران.