برپایی ۱۴۴۰ اعتکاف دانش‌آموزی در ۷۲۰ منطقه کشور

اسلام اعتکاف را به عنوان فرصتی برای بازگشت ‏به خود و خدای خویش قرار داد و از این‌رو برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در تقویت باورهای دینی به‌ویژه در بین جوانان و نوجوانان نقش به‌سزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همه عبادات در یک هدف کلی مشترک‌اند، اما برای هر یک از آنها اهداف جداگانه‌ای نیز باید وجود داشته باشد، بر همین اساس در اعتکاف نیز همان اهداف نماز، روزه، نماز شب، حضور در مسجد، دعا، توبه و استغفار مورد توجه قرار گرفته است و از مجموعه این عبادات می‌توان هدفی دیگر نیز در نظر گرفت که آن تمرین انقطاع از غیر خداوند است.

معتکف در طول مدت اعتکاف دل از تمام تعلقات دنیایی می‌برد و تمام وقت به عبادت می‌پردازد، اسلام اعتکاف را به عنوان فرصتی برای بازگشت ‏به خویش و خدای خویش قرار داد، تا کسانی که از هیاهو و جنجال‌های زندگی مادی خسته می‌شوند، بتوانند چند صباحی با پروردگار خود خلوت کنند.

کارشناسان دینی و مذهبی معتقدند که حضور در مراسم معنوی اعتکاف و انجام اعمال پر فیض اعتکاف باعث می‌شود تا انسان با ایمان به ادامه مسیر زندگی خود در راستای اطاعت از خداوند منان بپردازد و ثمرات ارزنده‌ای برای او خواهد داشت.

شرکت کردن دانش‌آموزان در اعتکاف و ارتباط سه روزه آنها با خداوند و انجام اعمال عبادی و توسل به ائمه معصومان (ع) در مساجد، زمینه خوبی برای ارتقای مسائل معنوی و جذب بیشتر به مسجد به وجود می‌آورد، زیرا اعتکاف سبب تعالی زندگی دانش‌آموزان می‌شود و بستری فراهم می‌کند تا آنها را به سوی رشد و بالندگی دینی رهنمون کند و دانش‌آموزان با حضور در این مراسم معنوی شتاب بیشتری به سوی خوشبختی دنیوی و اخروی می‌گیرند.

اعتکاف به عنوان یک جریان بسیار ویژه اجرا می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند از این برنامه تربیتی به نحو احسن استفاده کنند، البته اعتکاف، یک انتخاب و اختیار دانش‌آموزی و برنامه‌ای است که هر دانش‌آموزی می‌تواند در آن به صورت داوطلبانه شرکت کند.

اعتکاف مانند اربعین فرصتی تربیتی است

حجت‌الاسلام عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید: رهبر معظم انقلاب وقتی از معنویت انقلاب صحبت می‌کنند، دست روی اعتکاف می‌گذارند، تأکید ایشان روی نسل نو است و طی مراسمی، از میزان حضور نوجوانان در اعتکاف پرسیدند.

وی افزود: عده‌ای این نسل را نسل غیرقابل دسترسی می‌دانند که مقید به دین و انقلاب نیستند، اما این نسل، نسلی پیشران و دارای باورهای عمیق معنوی است، امروز مسئله فضای مجازی و زیست نوجوان در این فضا، برای ما دغدغه ایجاد می‌کند و اعتکاف مانند اربعین، فرصتی تربیتی است.

ثبت‌نام ۵۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان در اعتکاف سال جاری

حامد تقدیری، رئیس بنیاد ملی نوجوان نیز یکی از روایت‌های مهم پیشرفت انقلاب اسلامی را رشد معنویت جوانان و نوجوانان کشور دانست و اظهار کرد: اعتکاف گامی در مسیر معرفی این نوجوانان است؛ نوجوانانی که در خلوت خود با محبوب خود انس می‌گیرند و در مسیر معنویت گام بر می‌دارند.

وی افزود: اعتکاف دانش‌آموزی به همت مسجدی‌ها، مردم و نیز نهادهای فرهنگی تبلیغی، روز به روز گسترده‌تر می‌شود و سال جاری نیز گام مؤثری در راستای اعتکاف نوجوانی برداشته شده است.

رئیس بنیاد ملی نوجوان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۳۰ هزار نفر به صورت اختیاری در این مراسم شرکت کردند و سال جاری آمار دو برابر شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای این مراسم ثبت‌نام کردند، ظرفیت اعتکاف ۳۰۰ هزار نفر است، چراکه تعداد مراکز اعتکاف اندک و موضوع موجه شدن غیبت دانش‌آموزان در اعتکاف نیز در حال برطرف شدن است.

۱۴۴۰ اعتکاف دانش‌آموزی در ۷۲۰ منطقه

محمدحسین پورصانعی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: یکی از مواردی که می‌تواند پیوند دانش‌آموز با مسجد را برقرار کند، اعتکاف است، حضور دانش‌آموزان طی سه روز در فضای اردویی، فضای الهام بخش و خاطره‌انگیزی را برای دانش‌آموز رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: در گذشته شاهد فضای خوبی در اعتکاف دانش‌آموزی بودیم و یکی از شروط اصلی در اعتکاف، به همراه نداشتن تلفن همراه و تغییر و تحولی رخ داده برای دانش‌آموزان، عجیب بود.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اعتکاف را به عنوان فرصت تربیتی نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در هر ۷۲۰ منطقه آموزش و پرورش، ۷۲۰ اعتکاف دخترانه و ۷۲۰ اعتکاف پسرانه خواهیم داشت، اعتقاد داریم پایان کار تربیتی خوب نباید سه روز اعتکاف باشد، بلکه باید آغازی برای یک جریان تربیتی باشد.

مساجد اصفهان میزبان ۲۴ هزار معتکف جوان خواهد بود

مهدی نم‌نبات، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مراسم اعتکاف سال گذشته شاهد حضور چشمگیر دانش‌آموزان بودیم و بیش از ۲۴ هزار نفر از دانش‌آموز استان اصفهان از این فرصت معنوی در قالب اعتکاف دانش‌آموزی استفاده کردند و معتکف شدند.

وی پیرامون اینکه مراسم اعتکاف سال جاری با عنوان «بچه‌های آسمان» نام‌گذاری شده که توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه‌های عقیدتی و با محوریت خودشناسی را در این ایام در دانش‌آموزان پیگیری می‌شود، افزود: آئین اعتکاف دانش‌آموزی سال جاری در روزهای پنجم تا هفتم بهمن‌ماه در بیش از ۱۰۰ مسجد استان برگزار خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: اعتکاف سال جاری به صورت مربی‌محور برگزار خواهد شد و به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک مربی در نظر گرفته شده است که دانش‌آموزان را تا اتمام این مراسم همراهی خواهد کرد، دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در مراسم اعتکاف پیش از آغاز این مراسم معنوی نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

کد خبر 721085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.