برگزاری کارگاه‌های آموزش نخ‌ریسی برای ۱۳ هزار زن عشایر ایلام

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: ۱۳ هزار نفر از بانوان روستایی و عشایر استان در راستای افزایش کیفیت پشم تولیدی از آموزش‌های نخ‌ریسی برخوردار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمدجواد خانزادی از برگزاری کارگاه‌های آموزش نخ‌ریسی برای ۱۳ هزار زن عشایر ایلام خبر داد و اظهار کرد: این آموزش‌ها با همکاری تشکل‌های تعاونی‌های امور عشایری برگزار می‌شود و پس از آموزش‌های لازم در فاز اول برای تعداد ۳٠٠ نفر از این بانوان در قالب پروژه زنجیره‌ای «از پشم تا فرش» اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: راهبرد تکمیل زنجیره «از پشم تا فرش» طی سال جاری در فاز اول، ثبت سفارش ۸٠٠ تن پشم و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تبدیل این میزان پشم به نخ مرغوب جهت تهیه فرش برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی عشایر توسط زنان توانمند و هنرمند عشایر در استان انجام می‌شود.

خانزادی هدف از اجرای این راهبرد را ایجاد اشتغال‌زایی و جلوگیری از خام‌فروشی پشم مرغوب استان دانست و اضافه کرد: این مهم موجب تشویق عشایر و روستاییان به تولید پشم و نخ باکیفیت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: پشم‌چینی دام‌های سبک عشایر استان استان ایلام از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت هر سال به صورت سنتی انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام تصریح کرد: عشایر استان ایلام یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک را در اختیار دارند و به طور میانگین سالانه ۱۶۰٠ تن پشم تولید می‌کنند.

خانزادی گفت: استان ایلام با وجود مراتع و علف‌زارهای غنی و توپوگرافی مطلوب، ظرفیت و شرایط گسترش دامپروری و دامداری را دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 721026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.