استفاده از گیاهان دارویی بومی در فضای سبز شهری

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استفاده از گیاهان دارویی بومی در فضای سبز شهری علاوه بر افزایش تنوع زیستی و حفظ ژرم پلاسم امکان آشنایی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی نسبت به این گیاهان را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال شهبازی صبح امروز _چهارشنبه بیست و هفتم دی_ در نشست بهره‌گیری از ظرفیت فضای سبز در کشت گیاهان دارویی اظهار داشت: فضاهای سبز شهری به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها به شمار می‌روند و در شهرها علاوه بر عملکردهای زیبایی شناختی، اجتماعی و ساخت کالبد شهر، کاهش آلودگی صوتی، افزایش نفوذپذیری خاک، کاهش سطح ایستایی آب بهبود شرایط آب و هوا در شهر و جذب گرد و غبار مؤثر است.

وی افزود: در این راستا استفاده از گیاهان دارویی بومی در فضای سبز شهری علاوه بر افزایش تنوع زیستی در فضای سبز، حفظ ژرم پلاسم گیاهان دارویی امکان آشنایی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی نسبت به این گیاهان را فراهم می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: به لحاظ اینکه در مناطق خشک و نیمه خشک معمولاً محدودیت آب وجود دارد، مصرف بالای منابع آبی، در ایجاد فضای سبز قابل توجیه نیست. انتخاب گیاهان مناسب در منظرسازی و طراحی الگوی کاشت بر اساس گونه‌های دارویی بومی مقاوم در برابر خشکی مسئله مهمی است.

شهبازی مهمترین مزایای کشت گیاهان دارویی در فضای سبز شهری را توجه جدی به ایجاد فضاها و مکان‌های سلامت محور و به نوعی جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی، افزایش تنوع در فضای سبز و همچنین بسترسازی برای آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی توسعه و کشت گیاهان دارویی برشمرد.

وی اظهار کرد: تعدادی از گونه‌های گیاهان دارویی که در حال انقراض هستند در این فضاها می‌توان ضمن احیا آن‌ها، شهروندان را با خصوصیات اکولوژیکی این گونه‌ها آشنا کرد.

کد خبر 720823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.