تولید زباله شهروندان گرگانی دو برابر سرانه کشوری / طرح تفکیک زباله از مبدا آغاز شد

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار گرگان گفت: اکنون سرانه تولید زباله هر شهروند گرگانی بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ گرم است و این در حالی است که میزان سرانه تولید زباله کشور به ازای هر نفر ۴۰۰ گرم است.

احمد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گلستان اظهار کرد: در گرگان دو پیمانکار تفکیک زباله داریم که در مناطق یک و سه، انجام امور مربوط به تفکیک زباله را در دستور کار دارند.

وی با بیان اینکه در منطقه دو شهر گرگان پیمانکار از انجام کار خودداری کرده است، افزود: در حال حاضر دو پیمانکار فعال تفکیک زباله را با برنامه‌ریزی و مراجعه به درِ منازل شهروندان انجام می‌دهند که کار نسبت به گذشته پرحجم‌تر شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار گرگان ادامه داد: آموزش‌های رودررو برای شهروندان انجام می‌شود و کارتن‌پلاست‌های مرتبط با موضوع هم در محلات مختلف شهر در حال توزیع است.

سالاری تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۶۰۰ کارتن‌پلاست که شاید نقش اساسی دارند، در منازل و آپارتمان‌ها توزیع شده است و تفکیک زباله از مبدا انجام می‌شود.

وی در موضوع کانکس‌های تفکیک زباله شهر گرگان گفت: چهار کانکس تفکیک در ابتدای شهرک شهریار، صیاد شیرازی و پارک پارتیان نصب شده است که پیمانکاران با گذاشتن نیرو، دریافت زباله تفکیک شده را انجام می‌دهند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار گرگان اضافه کرد: یک کار دیگری که در دو ماه اخیر آغاز شده است، موضوع آموزش رابطان بهداشت محلات است که در این راستا حدود ۲۰۰ رابط را در سه هفته اخیر دعوت کردیم و آموزش‌های لازم داده شد.

سالاری از برگزاری جلسه آموزشی برای بخش اعظمی از مدارس ابتدایی شهر گرگان گفت: تفاهم‌نامه‌ای با اداره آموزش و پرورش به صورت ضمنی امضا شد تا کار را در حوزه مدارس ابتدایی شروع کنیم.

تولید زباله شهروندان گرگانی دو برابر کشور

وی با تاکید بر این نکته که پیش از انجام تفکیک باید درباره کاهش موضوع زباله هم فعالیت کنیم، افزود: اکنون سرانه تولید زباله برای هر شهروند گرگانی بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ گرم است که این میزان حدود دو برابر سرانه معمول کشور است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار گرگان میزان سرانه تولید زباله در کشور را ۴۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: شاید تولید زباله بیشتر کار تفکیک را افزایش دهد، اما این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که زباله هزینه‌های تفکیک، حمل و دفع پسماند را افزایش می‌دهد.

سالاری معتقد است: موضوع تفکیک زباله نه‌تنها در گرگان بلکه در هیچ‌یک از شهرهای استان موفق نبوده که دلیل آن مراکز ضایعاتی غیرمجاز شهر مانند زباله‌گردها و دوره‌گردهای موتورسوار است.

وی ادامه داد: در دو ماه اخیر در راستای تقویت موضوع تفکیک با هماهنگی مجموعه دادستانی، انتظامی، بهداشت و دستگاه‌های مرتبط در کارگروه ساماندهی اتفاقاتی رقم خورد که به موضوع تفکیک زباله از مبدا کمک خواهد کرد ضمن اینکه بخشی از نارضایتی شهروندان هم برطرف می‌شود.

۱۱۸ مرکز ضایعاتی غیرمجاز شناسایی و پلمب شد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار گرگان تعداد ضایعاتی شهر گرگان را ۱۱۸ مرکز اعلام کرد و گفت: این مراکز با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه پلمب شده است.

سالاری با بیان اینکه ۳۸ درصد مراکز ضایعاتی گرگان دارای تابعیت ایرانی و ۶۲ درصد اتباع بیگانه بودند، افزود: این مراکز ضایعاتی ۱۶ مورد در واحدهای مسکونی و ۱۰۲ مورد در واحدهای غیرمسکونی فعال بودند.

به گفته وی، اتباع خارجی در حال فعالیت ۱۰۹ نفر بودند که ۲۲ نفر دارای مجوز فعالیت و سایر اتباع فاقد مدارک لازم بودند. البته دو نفر از این افراد هم بدون هویت بودند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار گرگان از کشف و انتقال ۹۰ دستگاه موتور سیکلت زباله‌گرد به پارکینگ خبر داد و گفت: هفت دستگاه موتور سه‌چرخی و تعدادی خودروهای ناموزون، چرخ دستی و گاری به پارکینگ انتقال داده شد.

سالاری با بیان اینکه باید برای شهروندان اشتیاق ایجاد کنیم، افزود: تا زمانی که تفکیک در منازل و واحدهای محل سکونت نهادینه نشود، موضوع تفکیک زباله شکست خواهد خورد.

کد خبر 720714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.