مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

بازی‌های هفته اول مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با پیروزی مدعیان قهرمانی به پایان رسید و تا حدودی مدعیان اصلی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ مشخص شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا از روز جمعه، بیست‌ودوم دی با دیدار افتتاحیه آغاز شد و شب گذشته _سه‌شنبه بیست‌وششم دی_ با انجام دیدارهای گروه ششم، بازی‌های اول مرحله گروهی هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی قاره‌کهن به پایان رسید.

گروه A؛ صدرنشینِ میزبان

تیم ملی فوتبال قطر به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و میزبان رقابت‌ها از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه لوسیل به‌مصاف تیم ملی فوتبال لبنان رفت و با نتیجه سه بر صفر به پیروزی آسان و بدون دردسری دست پیدا کرد. تیم ملی فوتبال قطر که در دو میزبانی قبلی خود نتوانسته بود در بازی افتتاحیه گلزنی کند، مقابل لبنان موفق شد به گل دست پیدا کند. مدافع عنوان قهرمانی در دقیقه ۴۵ بازی موفق شد روی دخالت المعز علی و توپی که به اکرم عفیف رسید گل اول را به ثمر برساند تا گل ملی شماره ۴۵ به‌نام اکرم عفیف ثبت شود.

در ادامه هم المعز علی که در سال ۲۰۱۹ نقش کلیدی در قهرمانی تاریخی تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا داشت و توانست ۹ گل بزند و آقای گل شود در دقیقه شش موفق به گلزنی شد، اما اعلام آفساید پس از بازبینی ویدئویی گل مهاجم قطری‌ها را مردود کرد و برگرداند. المعز علی همچنین نخستین پاس‌گل جام را به‌نام خود ثبت کرد و در دقیقه ۵۶ ارسال محمد وعد از جناح چپ زمین با ضربه سر دیدنی و شیرجه‌ای المعز علی تبدیل به گل شد.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

از سال ۱۹۸۴ که سنگاپور به عنوان میزبان در دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا، موفق به شکست دادن تیم ملی هند شد، طلسمی ادامه‌دار میزبان بازی افتتاحیه را دچار مشکل کرده تا جایی که در طی این مدت تنها استرالیا بوده که در سال ۲۰۱۵ موفق به شکست دادن حریف خود شده است. طی این مدت نتایج عجیبی به دست آمده و تیم‌هایی که انتظار نتیجه گرفتن از آن‌ها نبوده است، موفق به امتیاز گرفتن از میزبان شدند و در نهایت قطر امروز این طلسم را شکاند.

علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال کشورمان که از طرف فدراسیون استرالیا در این تورنمنت شرکت کرده داور دیدار افتتاحیه میان تیم‌های ملی فوتبال قطر و لبنان بود که در این بازی به محمد حیدر و حسن سرور از لبنان و احمد علاءالدین و پدرو میگل از قطر کارت زرد نشان داد و یک گل از قطر را با کمک داوران اتاق VAR مردود اعلام کرد.

در دومین بازی روز شنبه، تیم فوتبال چین رقابت‌های خود در جام ملت‌های آسیا را با تساوی صفر بر صفر مقابل تاجیکستان آغاز کرد و موجب شرمساری بیشتر پس از رسوایی فساد مالی اخیر شد. چین به عنوان تیمی که در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۴ یکی از فینالیست‌ها بود و هم‌اکنون هم در رده ۷۹ جهان قرار دارد، تا حد زیادی از حریف تاجیکستانی خود که در رده ۱۰۶ جهانی است، موفق‌تر ظاهر شده بود.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

این نتیجه تساوی در حالی برای چین رقم خورد که ضربه سر دیرهنگام «ژو چنجی» در دقیقه ۸۲ توپ را وارد دروازه حریف کرد، اما داور عربستانی با استفاده از کمک‌داور ویدئویی این گل را آفساید و مردود اعلام کرد. در پایان بازی هم صدای همه هواداران چینی بلند شد.

تقابل چین و تاجیکستان در شهر دوحه تنها چند روز پس از آن برگزار شد که «لی تی» سرمربی سابق تیم فوتبال چین در تلویزیون ظاهر شد و اعتراف کرد که برای به دست آوردن شغلش معادل ۴۰۰ هزار یورو رشوه داده و در دست‌کاری نتایج بازی‌های لیگ فوتبال این کشور هم دست داشته است.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

گروه B؛ کانگروهای مدعی

تیم ملی استرالیا در اولین بازی از «گروه دوم» در ورزشگاه احمد بن‌علی به مصاف تیم ملی هند رفت و دو بر صفر برنده شد. این رویارویی تقریباً شبیه یک بازی خانگی برای هند بود؛ چرا که تماشاگران حاضر در ورزشگاه به‌طور عمده از اتباع یا مهاجران هندی حاضر در دوحه بودند و عامدانه کاری می‌کردند که حضورشان در ورزشگاه احساس شود، طوری‌که علی‌رغم تسلط اولیه استرالیا، در تشویق تیم کشورشان کم نگذاشتند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

برخلاف موقعیت‌های فراوان استرالیا در نیمه نخست، در نهایت ۴۵ دقیقه نخست گلی در بر نداشت تا دو تیم راهی رختکن شوند و خود را برای نیمه مربیان آماده کنند، اما بلافاصله پس از شروع نیمه دوم، گل استرالیا موجب بهت تماشاگران هندی شد. در دقیقه ۵۴ ارسال بویل از سمت راست با اشتباه دروازه‌بان هند مقابل جکسون اروینگ قرار گرفت و او با پای چپ دروازه حریف را باز کرد.

در دقیقه ۷۳ نیز حرکت زیبای مک‌گری تعویضی از سمت راست با پاس عرضی این بازیکن همراه شد تا جردن باس با یک بغل پا دروازه خالی را باز کند. گل دوم استرالیا موجب شد که هم تیم هند و هم تماشاگران به‌طور کامل ناامید شوند.

این مسابقه یک ویژگی دیگر هم داشت و شاهد حضور اولین داور زن در مسابقات جام ملت‌های آسیا بود. یوشیمی یاماشیتا از ژاپن به عنوان داور وسط به همراه کمک‌داورانش یک تیم داوری سه‌نفره زنان را در این بازی تشکیل دادند. از همان ابتدا مشخص شد که هند در برابر آمادگی جسمانی استرالیا کم آورده است، چه بسا استرالیا به عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ به‌طور مرتب در مصاف‌های تک‌به‌تک پیروز می‌شد.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

در سومین و آخرین بازی روز دوم رقابت‌ها، ازبکستان به عنوان تیم رده ۶۸ رده‌بندی فیفا در برابر تیم سوریه در جایگاه ۹۱ رده‌بندی قرار گرفت و این بازی در نهایت با نتیجه تساوی صفر بر صفر پایان یافت. سوریه در این دیدار یک بار موفق به گلزنی شد که داور، گل ابراهیم حصار را مردود اعلام کرد.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

گروه C؛ خط‌ونشان شاگردان ژنرال برای مدعیان

تیم‌های فوتبال فلسطین و ایران در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در استادیوم «شهر آموزش» در شهر الریان قطر به مصاف یکدیگر رفتند. بازی ایران و فلسطین با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان غزه آغاز شد؛ ابتکاری که به پیشنهاد ایران و موافقت کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد. ۱۱ مرد میدان فلسطین و سایر نیمکت‌نشینان این تیم از پیش وعده داده بودند تا «با ارائه نمایشی دلچسب حال ملت فلسطین را در این وضعیت نابسامان خوش کنند.»

«عبدالرحمن جاسم» به عنوان داور دیدار ایران و فلسطین در این بازی سوت زد. این برای دومین بار بود که این داور در جام ملت‌های آسیا، یک بازی ایران را قضاوت می‌کند. او در سال ۲۰۱۹ نیز تقابل ایران با چین از مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات را داوری کرد که با نتیجه سه بر صفر به نفع ایران تمام شد.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

در همان دقیقه اول آغاز بازی، یک سانتر از سمت چپ به کریم انصاری‌فرد رسید و او توانست گل اول ایران را وارد دروازه فلسطین کند. در ادامه بازی، مالکیت توپ بیشتر در دست تیم ایران بود تا اینکه در دقیقه ۱۲ بازی، شجاع خلیل‌زاده توانست سانتر سامان قدوس را با یک بغل پای ساده به گل تبدیل کند.

برتری تیم ایران در ادامه مسابقه نیز مشهود بود و بغل پای چپ مهدی قایدی روی پاس جهانبخش در دقیقه ۳۸ بار دیگر دروازه فلسطین را باز کرد. در نهایت، این تیم فلسطین بود که در وقت اضافه نیمه نخست (دقیقه ۵+۴۵) توانست از روی یک ضربه ایستگاهی توپ را وارد محوطه جریمه ایران کند و با ضربه سر به عقب سعید عزت‌اللهی، بازیکن فلسطین از موقعیت استفاده کند و دروازه ایران باز شود. در نیمه دوم ملی‌پوشان ایران تنها یک‌بار موفق به گشودن دروازه حریف شدند. سردار آزمون در دقیقه ۵۵ نتیجه را چهار بر یک کرد و به این ترتیب ایران به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به امارات سه‌امتیازی در صدر جدول این گروه قرار گرفت.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

در دیگر دیدار این گروه، امارات که حریف اصلی یوزان ایرانی به‌شمار می‌آید در بازی‌ای نسبتاً آسان موفق شد هنگ‌کنگ را از پیش رو بردارد و توشه سه امتیازی این دیدار حساس را از آن خود کند. اماراتی‌ها در این بازی که قضاوت آن را الجعفری بر عهده داشت دو بار از روی نقطه پنالتی موفق به گلزنی شدند تا در مجموع با نتیجه پرگل سه بر یک حریف خود را از پیش رو بردارند. هنگ‌کنگی‌ها درست پیش از شروع این مسابقات و در دیداری دوستانه موفق شده بودند چین را با نتیجه دو بر یک شکست دهند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

گروه D؛ حرکت پایاپای مدعیانِ صعود

در گروه چهارم دیدار پرگل و هیجان‌انگیز ژاپن و ویتنام در ورزشگاه الثمامه دوحه در نیمه اول پنج گل به همراه داشت. ابتدا تاکومی مینامینو در دقیقه ۱۱ تیم ژاپن را پیش انداخت، اما در ادامه ویتنام غافلگیرکننده ظاهر شد و با گل‌های باک دینه انگوین (دقیقه ۱۶) و توان‌های فام (دقیقه ۳۳) از مدعی اصلی قهرمانی جام جلو افتاد.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

البته این پایان کار نبود و در همان نیمه اول ژاپن موفق شد عقب افتادگی‌اش را جبران کند و گل برتری را به ثمر برساند. مینامینو در دقیقه ۴۵ گل تساوی را وارد دروازه ویتنام کرد و در نهایت کیتو ناکامورا، بازیکن رن فرانسه در دقیقه ۴+۴۵ موفق به زدن دیگر گل‌های شاگردان شاگردان هاجیمه موریاسو در نیمه اول شدند. لازم به ذکر است ژاپن چهار بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

در دیگر بازی روز چهارم، عراق به مصاف اندونزی رفت. عراقی‌ها که اسم و رسم بیشتری نسبت به حریف خود داشتند از ابتدا هم بازی را بهتر آغاز کردند و توانستند در دقیقه ۱۷ به گل نخست خود دست یابند، اما این گل خیلی زود از سوی اندونزی پاسخ داده شد و این تیم موفق شد در دقیقه ۳۷ بازی را به تساوی بکشاند، در حالی که بازی در ۴۵ دقیقه نخست با همین نتیجه در حال پایان بود، عراقی‌ها موفق شدند در آخرین ثانیه‌های این نیمه گل دوم خود را هم به ثمر برسانند و بازی در نیمه اول با نتیجه دو بر یک به سود عراقی‌ها به پایان برسد. عراقی‌ها در نیمه دوم هم به حملات خود ادامه دادند و در دقیقه ۷۵ گل سوم خود را هم وارد دروازه اندونزی کردند.

در نهایت این بازی با همان نتیجه سه بر یک به پایان رسید تا عراقی‌ها هم مانند ژاپن سه امتیازی شوند. در این گروه، ژاپن و عراق هر دو سه امتیازی هستند و تفاضل گلشان ۲+ است، اما ژاپن به دلیل گل‌زده بیشتر در حال حاضر در صدر جدول این گروه حضور دارد و ویتنام و اندونزی هم بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

گروه E؛ چشم‌بادامی‌ها به‌دنبال اردن

در گروه پنجم کره جنوبی با پیروزی پر گل خود در مقابل بحرین برای مدعیان قهرمانی خط و نشان کشید و دو تیم عراق و اردن هم با قاطعیت حریفان خود را از پیش رو برداشتند. کره‌ای‌ها که با ستارگان بین‌المللی خود در این بازی‌ها حضور پیدا کرده‌اند از همان ابتدا تلاش کردند تا بازی خود را به حریف خاورمیانه‌ای تحمیل کنند. با این حال بحرینی‌ها در دقایق ابتدایی مسابقه توانستند نمایش خوبی داشته باشند و حملات این تیم موجب شد تا کره‌ای‌ها مجبور شوند با خطاهای پرشمار حریف خود را متوقف کنند.

با این حال این کره‌ای‌ها بودند که حرفه‌ای‌تر عمل کردند و در یک غافلگیری خط میانی و دفاع بحرین توانستند در دقیقه ۳۹ با ضربه زیبا و حساب شده این بئوام هوانگ به گل نخست دست پیدا کنند. ۴۵ دقیقه نخست با همان تک‌گل به سود شاگردان یورگن کلینزمن به پایان رسید. در نیمه دوم بحرینی‌ها توانستند حملات خود را افزایش دهند و بالاخره در دقیقه ۵۱ توسط عبدالله الحشاش به گل تساوی برسند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

با این حال کره‌ای‌ها که آمده‌اند بعد از چندین دهه بار دیگر عنوان قهرمانی را در این مسابقات کسب کنند، توانستند در ادامه به بازی برگردند و درخشش ستاره پاریسی آن‌ها به دادشان رسید. لی کانگ که یکی از ستارگان پاری‌سن‌ژرمن محسوب می‌شود، در دقایق ۵۶ و ۶۹ دو گل زیبا به ثمر رساند تا قرمزپوشان در گام نخست حریف خود را با نتیجه سه بر یک شکست دهند.

در دیگر بازی این گروه که آخرین بازی دوشنبه هم محسوب می‌شد تیم فوتبال اردن موفق شد در نمایشی قاطعانه حریف نه‌چندان قدرتمند خود را با قدرت شکست دهد. اردنی‌ها در همان نیمه اول توانستند کار مالزی را یک‌سره کنند و سه گل در ۴۵ دقیقه نخست به ثمر رساندند. اردنی‌ها بدشانس بودند که یکی از گل‌های آن‌ها هم به دلیل آفساید مردود اعلام شد.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

در نیمه دوم بازیکنان مالزی عملکرد بهتری داشتند و توانستند موقعیت‌هایی هم روی دروازه حریف ایجاد کنند، اما در نهایت باز هم اردن بود که در دقیقه ۸۵ روی یک ضد حمله به گل چهارم دست یافت. این مسابقه در نهایت با همان نتیجه چهار بر صفر به سود اردن به پایان رسید. با این نتایج اردنی‌ها با سه امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به کره جنوبی در صدر قرار گرفت و یاران سونگ هیونگ مین در رده دوم قرار گرفتند. همچنین بحرین و مالزی هم بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم حضور دارند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

گروه F؛ عربستان پا پس نمی‌کشد!

در نخستین بازی این گروه دو تیم قرقیزستان و تایلند به مصاف یکدیگر رفتند. قرقیزها که در دور قبلی مسابقات شگفتی‌ساز شده بودند، این بار حرف چندانی برای گفتن نداشتند و از همان ابتدا توپ و میدان را به تایلندی‌ها واگذار کردند. آبی‌پوشان تایلندی در این مسابقه سرتر از حریف نشان دادند و خیلی زود موفق شدند در دقیقه ۲۶ دروازه حریف خود را باز کنند. تایلند در نیمه دوم هم توانست یک‌بار دیگر دروازه قرقیزستان را باز کند تا اختلاف را به دو گل برساند؛ در نهایت این مسابقه با همان نتیجه دو بر صفر به سود تایلند به پایان رسید تا کار برای صعود برای قرقیزها در این گروه بسیار دشوار شود.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

در دومین مسابقه گروه ششم، دو تیم قدرتمند این گروه یعنی عربستان سعودی و عمان به مصاف یکدیگر رفتند. این بازی در واقع جدال دو مربی سرشناس این بازی‌ها یعنی روبرتو مانچینی و برانکو ایوانکوویچ بود. مانچینی که پس از قهرمانی ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ به عربستان آمده کار راحتی در مقابل شاگردان برانکو نداشتند. طرفداران پرسپولیس هم چشم ویژه‌ای به این مسابقه داشتند و از آنجا که شایعاتی در خصوص احتمال بازگشت برانکو به این تیم وجود دارد، آن‌ها امیدوار بودند که این انتقال هرچه زودتر صورت گیرد و سرمربی محبوب قرمزها بار دیگر روی نیمکت این تیم بنشیند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

عمانی‌ها در همان ابتدای مسابقه و در دقیقه ۱۹ موفق شدند از روی نقطه پنالتی دروازه سبزپوشان را باز کنند. پس از آن شاگردان مانچوی ایتالیایی حملات فراوانی را روی دروازه قرمزپوشان ترتیب دادند که در نهایت هیچ‌کدام از این موقعیت‌ها در پایان ۴۵ دقیقه نخست به گل ختم نشد. در نیمه دوم مانچینی با تعویض‌های خود توانست جریان بازی را بیشتر به سود تیم خود تغییر دهد و در نهایت این عبدالرحمان غریب بود که در دقیقه ۷۸ و تنها ۳ دقیقه پس از ورود به زمین موفق شد در حرکتی انفرادی و زیبا دروازه عمان را باز کند.

در ادامه بازی عربستان تلاش‌های زیادی کرد تا بتواند به گل دوم و پیروزی هم دست پیدا کند و در نهایت در دقیقه ۹۵ شاگردان مانچو موفق شدند دروازه حریف را برای بار دوم باز کنند. این گل ابتدا از سوی کمک داور آفساید اعلام شد و کمک‌داور ویدئویی هم این تصمیم را تأیید کرد، اما لحظاتی بعد تصمیم VAR تغییر کرد و داور گل عربستان را صحیح اعلام کرد. در نهایت این مسابقه که بیش از ۱۰ دقیقه در نیمه دوم وقت تلف شده داشت، با همان نتیجه دو بر یک به سود عربستان سعودی به پایان رسید تا شاگردان مانچو هم مانند دیگر مدعیان قهرمانی، روز نخست را با پیروزی و سه امتیاز به پایان برسانند.

با این نتایج تایلند در پایان روز نخست بازی‌های این گروه با سه امتیاز در صدر قرار گرفت و عربستان هم با همین امتیاز و تفاضل گل کمتر در رده دوم قرار گرفت. عمان و قرقیزستان هم بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم حضور دارند.

مثلث ایران، ژاپن و استرالیا در قامت مدعیان قهرمانی

کد خبر 720656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.